Het ontwikkelen van nieuwe modellen op internet kost tijd. Daar zijn we met het Cultureel Persbureau inmiddels wel achter. Met meer dan 7500 volgers op twitter en vierhonderd bezoekers per dag op onze website zijn we inmiddels een factor van belang geworden in de cultuurjournalistiek. Maar we zijn ook heel blij dat vier jaar nadat de eerste plannen vorm kregen en een jaar na de beëindiging van de startsubsidie van het ministerie van OC&W, onze eerste publicatie te lezen is op de sites van De Persgroep, uitgever van Trouw, Volkskrant en Parool.
Aan de plaatsing van Madeleine Roods verslag over ‘the making of‘ het grootste vrouwenportret ter wereld bij Amsterdam op de website van Het Parool, ging heel wat lobbyen, ontwikkelen, bewijzen-dat-het-kan en dapper volhouden vooraf. Dan kijk je toch anders tegen zo’n verhaal aan.
Met nieuwe plannen voor financiering in de maak, nieuwe specials, zoals die voor Writers Unlimited, in voorbereiding, is dit voorzichtige begin van samenwerking met De Persgroep Online een mooie opsteker. Het zijn immers zware tijden voor iedereen die met én cultuur én onafhankelijke journalistiek bezig is.
2013 wordt een jaar van de waarheid van het Cultureel Persbureau, maar december 2012 is alvast een hoopvolle opmaat.
Meer gaat zeker volgen.