Overal loopt het bezoek aan kunst dramatisch terug, behalve, vooralsnog, in Rotterdam. Daar is de Rotterdamnse Schouwburg er in het eerste echte cultuurrampjaar 2012 in geslaagd om het aantal betalende bezoekers gelijk te houden, of zelfs iets te laten stijgen tot ruim 147.500. In het eigen persbericht wijt de directie (nu nog in handen van Jan Zoet) dat aan een scherpere programmering en reprises van succesvolle producties, en een toename van het aantal concerten:
“Er is kritisch gekeken naar de hoeveelheid voorstellingen per productie, aanvangstijdstippen en het hernemen van succesvolle voorstellingen, zoals bijvoorbeeld Richard III van Orkater. Ook zijn er popconcerten georganiseerd (zoals Maceo Parker en Thindersticks) in samenwerking met Motel Mozaique.”
Meer bezoek overdag kreeg de schouwburg ook door het aanpalende café Floor in de inrichting mee te nemen, en er, net als het Utrechtse Huis a/d Werf, een zzp-ers werkplek van te maken, in samenwerking met NS-dochter Seats2meet.