Meldden we hier eerder al hoe de vaderlandse boekverkopers hun best doen om u tot aan de poorten van de hel te achtervolgen als u een ebook ‘aanschaft’, het lezen zelf blijkt ook een mijnenveld. Een van onze volgers schafte onlangs een ebook aan bij de grootste online boekverkoper van Nederland (althans tot die club uit Amerika binnenkwam). Haar gloednieuwe Kobo-reader bleek echter niet bestand tegen dit boek. Waar het apparaatje bij alle andere digitale boeken moeiteloos het epaper ververste, duurde het omslaan van een pagina in het boek ‘Vergeef ons’ van A.M. Homes ruim een half uur, en dat was iets te veel slow reading voor deze mevrouw.
Nadat ze twee keer haar Kobo-reader naar de fabrieksinstellingen had teruggezet, wat niet hielp, en na ontdekt te hebben dat al haar andere elektronische boeken wel gewoon werkten in haar toestel, besloot ze het boek zelf eens onder de loop te nemen. En jawel: de epub-validator gaf een dijk van een foutmelding. Dus mailde ze dat bericht, met een duidelijke omschrijving van de foutmelding, naar haar boekwinkel. En die meldde eerst dat er geen garantie was op software, en dat ebooks dus software zijn, en dat ze niet verantwoorelijk zijn voor fouten in die software. Toen ze toch doorzette kreeg ze een mailtje van de technische dienst, die kennelijk haar bericht met de mededeling dat er een fout in de epub zat, niet had gelezen:
U heeft aangegeven dat u het e-book ‘Vergeef ons’ uit bestelling XXXXXXX niet kunt lezen op uw e-reader. Wij begrijpen dat dit erg vervelend is voor u.
Om u van dienst te kunnen zijn willen wij u verzoeken om onderstaande vragen te beantwoorden:
Om welke e-reader gaat het?
Ontvangt u een foutmelding?
Welk besturingssysteem gebruikt u (Windows, Linux, Apple)?
Welk browser gebruikt u op uw pc (IE, Firefox, Safari, Opera)?
Is Adobe Digital Editions op uw pc geautoriseerd met een Adobe ID?
Is Sony Reader voor PC op uw pc geautoriseerd met een Adobe ID?
Is uw e-reader geautoriseerd met een Adobe ID?
Was Adobe Digital Editions of Sony Reader voor PC al geautoriseerd voordat u het boek had gedownload?
Heeft u meer dan één Adobe ID aangemaakt?
Hoe zet u de boeken op de e-reader?
– De e-reader is aangesloten als ‘nieuwe schijf’. U knipt/plakt/sleept het bestand direct in de nieuwe schijf/e-reader
– De e-reader is aangesloten op de pc en zichtbaar in de software. U sleept de bestanden naar de software
Welke stappen heeft u mogelijk al ondernomen om het probleem op te lossen?
Zodra wij uw antwoorden ontvangen, zullen wij u zo spoedig mogelijk van een terugkoppeling voorzien.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
XXXXXX.com Klantenservice
www.XXXXXXX.com
Mocht uw vraag hiermee nog niet voldoende beantwoord zijn dan willen we u vriendelijk vragen om dit aan te geven in antwoord op dit bericht.
De klant in kwestie gaf het toen maar op en stuurde het mailtje aan ons door. Haar kobo-lezertje zal ze voortaan alleen nog voor boeken gebruiken die ze niet bij deze winkel heeft aangeschaft. Sterker nog: ze liet ons weten meer begrip te hebben gekregen voor een kennis, die via een van de inmiddels talloze de Pirate Bay spinoffs een bestand met 20.000 ebooks had gedownload. Allemaal technisch uitstekend en te lezen op elke reader.
Ze betaalt graag voor boeken, maar het begint wel te knagen, zo liet ze ons weten.