Nee, bang voor concurrentie is het gezelschap niet. Voor samenwerking evenmin, getuige de juichend ontvangen Fairy queen met Veenfabriek en Combattimento, het orkest dat tot voor kort geleid werd door Jan Willem de Vriend.
Combattimento? Dat orkest zou er toch mee ophouden?
Daar leek het inderdaad even op toen Jan Willem de Vriend bekend maakte zich te willen richten op het Nederlands Symfonieorkest, maar zonder haar oprichter maakte het orkest een succesvolle doorstart. Net als de Reisopera, die vriend en vijand verraste met Tristan und Isolde, Il barbiere di Siviglia en Fairy queen, met een reprise van Bachs Johannes Passion en de multimedia-opera The News nog in het vooruitzicht.
Ondertussen werden de solisten van de toekomst klaargestoomd voor het volgend jaar, zo blijkt bij de presentatie van het nieuwe seizoen. Twee leden van het solistenensemble nemen belangrijke rollen op zich in Glucks Orphée et Euridyce. Deze nieuwe productie kent net als Bizets Parelvissers geen bouwdag. Een grote kostenbesparing, die de Reisopera dit seizoen al realiseerde met Il barbiere di Siviglia.
De grootste verrassing in het nieuwe seizoen is echter Sweeney Todd, met in een van de hoofdrollen Sanne Wallis de Vries.
[Tweet ” Wacht even. Sweeney Todd, dat is toch een musical?”]Niet helemaal. ‘A musical thriller in two acts’ noemde Stephen Sondheim het zelf en sinds de première in 1979 is het stuk ook door gerenommeerde operahuizen als Covent Garden uitgevoerd. Johnny Depp speelde de rol van de ‘demon barber’ op onnavolgbare wijze in de verfilming en ook in ons land was Sweeney Todd al een enorm succes met 225 voorstellingen in handen van, wie anders, Joop van den Ende.
‘Het is zeker geen musical,’ vertelt artistiek directeur Nicolas Mansfield. ‘In de negentiende eeuw zouden we het operette noemen, nog een eeuw eerder Singspiel. Het is muziektheater, net als opera, net als Purcells semi-opera die we nu samen met de Veenfabriek brengen.’
Pikant is de locatie van de seizoenspresentatie: niet in thuishaven Enschede, maar in het financieel in zwaar weer verkerende Koninklijk theater Carré, op een steenworp afstand van de Nationale Opera. De reden wordt al snel duidelijk: waar de Nederlandse Reisopera in het verleden haar producties naar de Amsterdamse Stadsschouwburg bracht, zijn ze nu te zien in Carré. Meerdere malen.
En dus ook Sweeney Todd. Een musical thriller, gebracht door een operagezelschap uit de basisinfrastructuur, in de stad waarin zelfs het theater van musicalkoning Joop van den Ende het steeds moeilijker krijgt. Zeker met de komst van nog een andere concurrent: het nieuwe theater van Soldaat van Oranje-bedenker Theu Boermans.
Ontstaat er een musicaloorlog in de hoofdstad?
[Tweet ” Gaat de Nederlandse Reisopera Carré nieuw elan en publiek geven?”]En wat betekent dit voor de Stadsschouwburg en directeur Melle Daamen?
wordt vervolgd…