450.000 euro moeten ze bij elkaar krijgen, de 15 cultuuroptimistische wegwijzers van Public. Op een paar na allemaal een eindje voorbij 1980 geboren, dus ze hebben geen enkele last van babyboomersarrogantie of generatienikserigheid: dit zijn echte, jonge, blije Amsterdammers.
De mensen van Public hebben een heleboel Amsterdamse kunstinstellingen en 1 literair tijdschrift bereid gevonden om de nieuwste culturele crowdfundingsactie tot een succes te maken. En wij hopen natuurlijk dat dat lukt. Want de sector heeft behoefte aan goed nieuws. Omdat je met goed nieuws kaartjes verkoopt. En dat loopt de laatste tijd niet altijd even lekker, blijkt.
Public gaat de 2500 cultuuroptimistische abonnees tips geven, waarmee ze zich kunnen laten verrassen. Voor 15 euro per maand krijg je in die maand korting of zelfs vrijkaarten voor 30 concerten, tentoonstellingen, lezingen, theatervoorstellingen of manifestaties. Of je als abonnee ook alle dertig verrassingen in die maand mag nemen, vertelt de site niet. Waarschijnlijk omdat men denkt dat er niet zoveel mensen zijn die zich 360 keer per jaar willen laten verrassen door iets cultureels.
Gezien de leeftijd van de wegwijzers zoekt men die mensen onder de doelgroepen die nu nog niet zo enthousiast zijn over toneel, klassieke concerten of debatten over Heidegger: de twintigers en net-dertigers uit de hoofdstad, die vlak voordat ze aan een gezin beginnen nog even cultureel los willen gaan. Is dat gezin eenmaal gesticht moet je als culturele instelling immers weer wachten tot de kinderen groot genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen. Dan hebben de inmiddels uitgeputte, maar ook cultureel uitgehongerde ouders weer eens tijd en geld over voor een avondje uit, inclusief eten, drinken en ov-chipkaart. Het geld voor de oppas kan weer in leuke dingen gestoken worden.
Die hele groep van 30 tot 45-jarigen schittert dan ook door afwezigheid in de bezoekcijfers. Die gaat Public ook niet van de bank halen. Daar moeten we het vooral hebben van online boekenclubs als Goodreads.com. Maar dat is ook best leuk, weten we uit ervaring.
We hebben een vraag: zou dit initiatief ook buiten Amsterdam kunnen werken? Spui je ideeën in de comments.
Wil liever verrast worden door frisse tachtigers.
Henri Drost liked this on Facebook.
Gezocht: 2500 Amsterdammers die verrast willen worden door frisse twintigers http://t.co/bcXSAP0bHs
Reacties zijn gesloten.