Dit bericht is meer dan een jaar oud, en kan dus inmiddels zijn ingehaald door de tijd.

Sinds de Amsterdamse Uitmarkt niet meer door het Uitburo, maar door een aparte stichting wordt gerund, is de boel een tikje commerciëler geworden. De folderbeurs-met-bandjes die in de afgelopen decennia is uitgegroeid tot de landelijke opening van het culturele seizoen moet ook wel. De overheid vindt kunst al een tijdje eng, usual suspects trekken zich als sponsor terug, en malaise slaat toe.

Leuk dus dat een onverwachte bank zich ermee gaat bemoeien. Nadrukkelijk niet als sponsor, want nog steeds een staatsbank, maar toch grappig dat ABN AMRO als partner optreedt. Moet komen door die briljante act van hun topman.

Met de bank komen ook de bedrijven naar Amsterdam. Vandaar dat de Uitmarkt opent met een borrel die niet vol staat met de Amsterdamse kunstwereld, maar met Amsterdamse ondernemers die zich de gratis cocktails goed laten smaken. Want de openingsborrel van de Uitmarkt was eigenlijk de afsluitingsborrel van de Uitmarkt Business Dag. Een samen met De voormalig cursieve Bank opgezette ontmoeting tussen mensen uit het bedrijfsleven en culturele ondernemers. Het was leerzaam, en dat zeggen we niet omdat de bank onze komst mede mogelijk heeft gemaakt.

Enfin.

Uit de ontmoetingen, speeddates, plenaire sessies en borrelpraat na afloop hebben we twaalf essentiële lessen getrokken.

1: Luister naar de KLM

Als je een klant meer wilt laten betalen, zul je die toeschouwer ook meer waarde moeten geven.  Zorg dat twintig euro verschil ook voor minstens 20 euro meer beleving geeft. En denk eraan dat de prijs niets te maken heeft met de kosten die je maakt.

2: Luister niet naar de KLM

De KLM vliegt niet met lege kisten. De KLM begrijpt niet dat een theaterzaal die maar voor 30% gevuld is toch bespeeld wordt. “Als je een jaar van tevoren al ziet aankomen dat en voorstelling niet uitverkoopt, haal je hem van het programma.”

3: Maak het persoonlijk

Soms is een keertje langs gaan bij de lokale kruidenier en hem op zijn verantwoordelijkheid aanspreken veel effectiever. Dat geldt voor het verkopen van lege stoelen, maar ook voor crowdfunding. Iemand die geeft voelt zichzelf belangrijk. Want diegene is ook belangrijk.

4: Gebruik je reputatie

Hoezeer persoonlijk contact met de maker en het bijzondere verhaal van het project de belangrijkste redenen zijn voor mensen om ergens aan mee te doen: vergeet niet dat de steun van een bekend instituut of een paar bekende bedrijven essentieel is voor het slagen van crowdfunding. We geven graag aan Calimero, maar liever niet aan Woody Woodpecker.

Voor je verder leest...

Alleen dankzij onze leden kunnen we dit soort verhalen blijven vertellen.

Word Lid!

5: Werk samen uit liefde, niet uit noodzaak

Stijn Schoonderwoerd is fusiespecialist tegen wil en dank. Hij leidde de afgelopen maanden de fusie tussen de meeste Volkenkundemusea in Nederland, uitgezonderd Rotterdam. Dat Volkenkundemuseum is nu een sterrenrestaurant met etnische decoratie. De rest koos voor fuseren. In die uithuwelijking door de staat moet wel een liefdesbaby geboren worden. Het kan. Volgens Stijn.

6: Verzin een kop voor je gaat schrijven

Bloggers van het jonge en frisse Bloggers Network liepen rond om te bloggen over wat ze meemaakten. Blogging tip van opa: altijd beginnen met de kop. Dan volgt de rest vanzelf. We zijn in te huren voor advies.

7: Gedenk je sponsor

Nog steeds zien veel sponsoring aanvragen eruit als subsidieverzoeken aan een overheid. Bedrijven zijn net mensen.  Dat je niet een gekopieerd pdf-je rondstuurt dus. Maar dat je  je verdiept in degene die jou in leven gaat houden.

8: Ga zelf eens in die stoel zitten

Ga eens op de stoel van de toeschouwer zitten. Loop eens met haar mee naar je gebouw. Bekijk op welke manier zij zich informeert, en waar ze waarde aan hecht. Het lijkt oud nieuws. Maar dat is het niet, getuige de gretigheid waarmee de boodschap werd gedeeld.

9: Mienskip

De Friese inbreng landde in stilte. De man die (samen met Jeffrey Meulman) Leeuwarden had weten te promoveren tot culturele hoofdstad van Europa, had dat gedaan door nadruk te leggen op de grote natuurlijke organisatiegraad van de Friese bevolking. Dat gaat verder dan gemeenschapszin, en is rijker dan alleen een verenigingsleven, weten we uit ervaring.

10: Fuck de regels

Edwin van Balken is directeur van het DeLaMartheater. Toen hij begon moest hij 350.000 stoelen verkopen, en dat ging hem niet lukken als hij mee zou doen in het reguliere theateraanbod. Daar worden voorstellingen ongezien twee jaar vooruit geboekt en dat risico kan hij niet nemen. Dus besloot hij zelf voorstellingen te gaan produceren. Vorig jaar verkocht hij daardoor 500.000 stoelen, niet in de laatste plaats natuurlijk dankzij André Hazes. Bijkomend voordeel voor Edwin: hij kon al zijn voorstellingen een pauze geven. Want toeschouwers moeten na een uur gevoerd en gedrenkt worden. Iets wat moderne gezelschappen volgens hem niet graag doen.

11: Red de kunst

Een hele dag in het teken van verkopen, geld verdienen, massa maken, volle zalen en o, ja, ook nog talentontwikkeling. Je zou bijna vergeten dat we het over kunst hebben. Zorg dus dat er een paar mensen overblijven die risico’s durven en willen nemen. Anders sterft alles.

12: Word lid

We willen dolgraag blijven vertellen over wat er in de cultuur gebeurt en niet gebeurt. Beloon ons. We kunnen het goed gebruiken. En leden verdienen uiteindelijk mee. We zijn immers een coöperatie. Dat is Mienskip op zijn Fries.

Met dank aan Bloggers Network, ABNAMRO Cultuur