Vorig weekend dachten we wel aan de veilige kant te zitten met ons lijstje van best gelezen verhalen op Cultuurpers. Geheel volgens oude mediawetten dachten we dat de dagen tussen kerst en oud en nieuw rustig zouden verlopen. Aber nein. Er bleek nog een lijstje onderweg, dat de hele boel overhoop heeft gegooid. In plaats van 235 duizend geinteresseerde lezers trok Cultuurpers nu opeens 239.998 lezers. En samen brachten ze 591.996 minuten door op de site. 2,5 minuut per artikel. Gemiddeld.

Schuld aan de late decemberbezoekerspiek is Henri Drost, onze man in het oosten. Zijn lijstje met niet te misssen voorstellingen was namelijk best uniek, en dat trok ineens 2210 bezoekers. Daarmee komt hij met stip binnen op de jaarlijst van 2014, op plek nummer 9. Tijdens de vakantie. Het ontlokte hem de verzuchting: “Het hele jaar door ben je met diepgravende duiding van kunst bezig, voor best een paar mensen, en dan haal je een bezoekrecord met een lijstje.”

Die verzuchting horen we vaker in kunstjournalistieke kringen. Journalisten haten lijstjes, doorgaans, tenzij het hun eigen jaarlijstje is, natuurlijk. Maar lijstjes, of listicles, artikelen in de vorm van lijstjes, zijn de vijand. Omdat ze simplificeren. Maar dat is dus inmiddels aantoonbaar onjuist. Dat schreven we al in de zomer, in een aardig lijstje.

En ook het lijstje van Henri Drost is een bijzonder lijstje, in al zijn eenvoud. Omdat het lijstje verder kijkt dan alleen het specifieke subgenre van de dagbladrecensent, die zich meestal tot een specifiek genre moet beperken. Henri zag musical, opera, jeugdtheater en toneel en dat levert een veel interessantere mix op dan de doorgaans niet zoveel van elkaar verschillende lijstjes van de andere media. En die interessante mix voegt dus ook wat toe aan je positie op zo’n lijstje.

Voor je verder leest...

Wij geloven in onderzoeksjournalistiek over cultuur. Het is geen onderwerp waar je enorm populair mee wordt. Reden waarom de meeste media alleen die paar sensationele berichten meenemen, maar niet verder kijken. Cultuurpers richt zich juist op die verhalen die voor de cultuurwereld belangrijk zijn, maar die de grote media te klein vinden. Dat kunnen we alleen volhouden als jij meedoet. Door ons tips te geven, maar ook als je lid wordt of ons steunt met een donatie. Houd de cultuurwereld scherp!

Bepaal onderaan zelf hoeveel je wilt bijdragen. Geef 2,50, 10 euro of meer!

Veel podiumkunstenaars bevinden zich immers ook op hun eigen eilandje van verwante theaters, groepen en liefhebbers. Voor de gemiddelde toneelspeler is opera een andere planeet, een ander zonnestelsel. En omgekeerd zal een operazanger niet zo snel naar de kleine zaal van Theater Kikker in Utrecht afreizen. Om over jeugdtheater nog maar te zwijgen.

Dat systeem is nu voor even doorbroken. Met een lijstje.