Het was u mogelijk ontgaan, maar toen afgelopen vorig jaar Aanmodderfakker het Gouden Kalf kreeg was dit de allereerste keer dat een telefilm als beste film werd bekroond.

Bij de presentatie van het Filmjaarboek 2014/2015 was dit weetje de aanloop naar een opvallende aanbeveling. Maak bij de Gouden Kalveren voor beste acteerprestaties voortaan geen onderscheid meer tussen film en televisie.

Wie het boek openslaat ziet de argumentatie voor samenvoeging van film- en televisiecategorieën in een van de achtergrondartikelen die die het jaarlijkse naslagwerk completeren. Televisierecensent en voormalig filmcriticus Hans Beerekamp geeft daarin een beschouwing over de verhoudingen en toenadering tussen bioscoopfilm en televisie. Hij vermoedt dat het in het studentencafé nu vaker over Game of Thrones zal gaan dan over The Hobbit. Misschien moet, zo concludeert hij, de Nederlandse filmwereld zich er meer rekenschap van geven dat we in de Second Golden Age of Television zijn aangeland.

Als er al ergens hoop aan de horizon gloort voor de Nederlandse speelfilm, dan is dat door toedoen van de oude aartsvijand, de televisie. Vooral in televisieseries lijkt van alles mogelijk. Wat in de bioscoop verschijnt is dan ook niet per definitie beter of belangrijker dan wat alleen op televisie te zien is, betoogt Beerekamp.

De eerste exemplaren van het jaarboek werden uitgereikt aan Paula van der Oest (Lucia de B) en Michiel van Erp (Ramses), twee filmmakers die in beide werelden werken.

Van der Oest zag wel wat in het samenvoegen van beide categorieën, al was het maar dat het de Gouden Kalverenceremonie zou bekorten. Van Erp bevestigde dat heel veel films en vooral documentaires op televisie uitstekend tot hun recht komen.

Voor je verder leest...

Wij doen ons best om onafhankelijke en volledig professionele journalistiek over de wereld van kunst en cultuur te brengen. Journalistiek die al heel veel mensen waarderen, omdat het op zo weinig plekken nog gebeurt. We kunnen daarmee doorgaan als jij lid wordt of ons steunt met een donatie. Die bijdrage komt ten goede aan de auteur, in dit geval Leo Bankersen. Zo kan Cultuurpers blijven bestaan!

Bepaal onderaan zelf hoeveel je wilt bijdragen aan het werk van Leo Bankersen.

Het Filmjaarboek 2014/2015, onder redactie van Mariska Graveland en Hans Beerekamp, geeft verder van alle bioscoopfilms die in Nederland in 2014 zijn uitgebracht uitgebreide credits en bondige beschrijvingen die vaak net iets informatiever zijn dan die van de IMDb. Je kan er natuurlijk ook lekker in bladeren.

Het eerste jaarboek verscheen in 1981 onder redactie van Hans Beerekamp, Peter van Bueren en Jan Heijs. De huidige editie heeft in de Amsterdam University Press een nieuwe uitgever gevonden.

Opmerkelijk is dat dit nu al 35-jaar verschijnende naslagwerk nog altijd uitsluitend op papier verkrijgbaar is. Bij de presentatie werd bekendgemaakt dat een digitale versie nu toch echt, heus waar, in aantocht is.

[bol_product_links block_id=”bol_553375a27b6bf_selected-products” products=”9200000026257113,666843153,666770651,1001004000062315,1001004002855816,1001004005405058,1001004001956569,1001004006516485,9200000000031135,1001004009320666,1001004006135650,666770650,9200000010939663,1001004002530880,666858578,666770652,1001004001649182″ name=”filmjaar” sub_id=”alles” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”259″ cols=”2″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”0″ admin_preview=”1″]