Wie in de cultuursector werkt, hoeft niet heel veel te verwachten van de VVD. De partij probeert de laatste tijd echter een ander gezicht te laten zien. De nieuwe cultuurwoordvoerder van de rechtsliberalen heeft immers nog maar kortgeleden een motie ingediend waarin de VVD zowaar 10 miljoen teruggeeft van de ruim 250 miljoen die de landelijke overheid van de kunsten afpakte. Het mooiste is, dat het geld niet eens ergens anders is weggejat, zoals tot nu toe gebruikelijk was.
Om het feest compleet te maken zijn een paar lokale afdelingen van de VVD begonnen met een alleraardigste actie: de bewoners mogen zelf bepalen waar het cultuurbudget aan wordt besteed. De sites zijn alleen te vinden voor mensen die het cultuurbudget van hun gemeente kennen. Zo is de Utrechtse VVD bezig met een site ‘http://www.wattedoenmet44miljoen.nl/‘ en heeft VVD Den Haag een paar euro uitgegeven aan een eenvoudig te kopiëren en te hacken (doen wij niet , hoor) website-je met de originele titel: http://wattedoenmet52miljoen.nl/. Er zullen er vast meer zijn, maar daarvoor moet u even zelf op zoek gaan. Wat is nou het leuke van deze vorm van burgerinspraak van de VVD? Wij konden zo snel even niets bedenken, anders dan dat het opnieuw een vorm is van kunstpesten, de sport die de VVD de laatste jaren zo voortvarend beoefend heeft.
De inspraak die de VVD de bewoners biedt, slaat namelijk nergens op, zolang de VVD die burgers geen inzage geeft in de subsidie-aanvragen, die nog steeds vertrouwelijk zijn. De Partij van Volk, Vrijheid en Democratie vraagt van zijn burgers ook helemaal geen zorgvuldig oordeel. Dus daarom ook geen site wattedoenmet2500miljoen.nl, waarop bewoners zich met leuke schuifjes kunnen uitspreken over de hele begroting van Den Haag.
Stel je voor dat iemand zou aangeven dat de salarissen van gemeenteraadsleden te hoog zijn. Of stel je voor, dat iemand zou inzien dat die 52 miljoen, zo lekker insinuerend uit de begroting gelicht door de VVD, niet meer dan 2 procent van de totale begroting bedraagt. Nee, liever bedrijft de VVD propaganda tegen de kunst onder het mom van democratische vernieuwing. Logisch, in een tijd dat de politiek PRincipes en Moraal heeft in geruild voor PR en Marketing.
Wij hebben inmiddels het domein ‘wattedoenmetdevvd.nl’ geclaimd. We hebben er nog niks op gezet. Iemand een idee? In de comments hieronder!