Het laatst stukje is altijd het spannendst. Na een mooi gesprek met festivalpresentator Francis Broekhuizen schoof opeens hoofdgast Susan Neiman aan. Het liep tegen twaalven, er was eigenlijk al best wat wijn in presentator en gast gegoten, maar toch. Sta je opeens met een groot filosoof en schrijver te praten over David Bowie.
Dit was de laatste sessie op Winternachten 2016. Deze serie avonden kwam tot stand met de fantatstische hulp van de collega’s van A Quattro Mani: Vivian de Gier en Mark Brester.
0′:00″: Francis Broekhuizen over Winternachten
Flamboyant mens. Enthousiast en bevlogen.
9′:00″: Vivian de Gier over alles
Roving Reporter Vivian de Gier houdt ons op de hoogte van het programma.
10′:41″: Susan Neiman over Bowie (o.a.)
We vallen een beetje midden in een gesprek. Het gaat ook nog over Shakespeare. En Dylan. Maar dan begint ze over Bowie, die een week hiervoor overleed. En dan wordt het echt interessant. Want dan gaat het over de vraag waarom de hele kunstzinnige en academische elite zo totaal stuk is van zijn dood. Ze heeft een prachtig verhaal over duistere autorit van Berlijn naar Amsterdam, kerstmis 1982, en hoe het cassettebandje met Young Americans haar opeens in het hart trof.
Willen wij nog even weten wie die jonge Amsterdamse journalist was, in wiens auto zonder verwarming ze dat nummer hoorde.
23′:39″: Mira Feticu over optreden
Waarna ik ook nog de Roemeense schrijfster Mira Feticu aan de tand voelde over hoe je dat nu doet: schrijver zijn op een festival. “Den Haag is een Stopcontact”. Daar hebben we helemaal niets aan toe te voegen.
31′:10″: Jurgen Maas over stilte
Hij is uitgever van een aantal boeken die precies in het programma passen van Winternachten. Wederom een bevlogen mens. Daar zit het hele festival vol mee.
Daarna was alles stil en zei niemand nog wat.
Willen wij allen nog weten wie die journalist met kapotte verwarming was…