Ga naar de inhoud

Diepenheims theaterwerkplaats ten onder door ‘regels en codes’. En Corona.

Er is opschudding in de wereld van het circus en openluchttheater, nu een belangrijke werkplaats annex festival in het beroemde kunstenaarsstadje Diepenheim zijn directie verliest. Ruth Semmekrot, sinds 2013 directeur van Kunsten op Straat Overijssel, legde afgelopen vrijdag plotseling haar functie neer. In een verklaring op Facebook stelde ze: ‘Ik heb gestreden. De bestuurlijke en politieke dynamiek waar ik in terecht ben gekomen in combinatie met de Corona-gevolgen, hebben me doen besluiten om te stoppen. Mijn gezondheid gaat voor. En daar ben ik zelf verantwoordelijk voor.’

Wat is er aan de hand? Aan de telefoon vertelt Semmekrot dat de plannen die ze had ontwikkeld om met Kunsten op Straat, en de daaronder ressorterende Werkplaats Diepenheim een grote professionaliseringsslag te maken zijn gestuit op regeltjes, waarvan er in Overijssel net wat meer zijn dan in Drenthe. De ambitieuze werkplaats Heimland, met een festival dat in Diepenheim sinds 2018 elk jaar de producties van internationale makers presenteert die zijn gemaakt in de eigen werkplaats in het dorp, is nu waarschijnlijk verleden tijd.

Vreselijke redenen

Semmekrot vertelt: ‘Heimland was tot nu toe heel succesvol, en we hebben zelfs een ruimte opgehoogd om ook circustheater te kunnen ontwikkelen. We zijn al heel lang bezig om gelden binnen te halen. De kaalslag van Zijlstra is nog steeds voelbaar. En dan is het ook nog Corona.’

‘Twee aanvragen voor subsidie zijn om vreselijke redenen afgewezen. In de regio Twente was een subsidieronde in het kader van broedplaatsen creatieve industrie. Daar was veel animo voor, maar ze hebben niet echt inhoudelijk of op kwaliteit geselecteerd. Er waren minimale voorwaarden waaraan je moest voldoen, en de subsidies werden toegewezen door loting. Wij waren nummer acht en bij nummer vier was het geld al op. En dan gaat het geld naar een klompenmuseum en een carnavalsvereniging, terwijl hier een waanzinnige locatie is waarin door provincie en gemeente miljoenen in zijn geïnvesteerd.’

SBI-code

Ook op een ander front liep het mis. Er kwam vanuit de provincie geld beschikbaar voor de versterking van het maakklimaat in Overijssel. Semmekrot wilde met de nieuwe stichting Heimland steun aanvragen, maar die was nog niet opgericht, om een andere praktische reden. ‘Als we dat namelijk hadden gedaan zouden we niet meer in aanmerking komen voor de tegemoetkoming vaste lasten (TVL) vanwege Corona. Dan zouden we namelijk een nieuwe organisatie zijn. Het Coronageld hadden we hard nodig, en het was het risico niet waard om vanwege een mogelijke subsidie van Podiumkunsten de ‘sbi-code’ te veranderen. Zouden we de subsidie niet krijgen, hadden we ook geen coronageld meer.’

Een Catch 22, zo blijkt: ‘Daardoor is onze aanvraag bij de provincie niet eens in behandeling genomen, omdat we geen juiste sbi-code hadden. Een beroep op de hardheidsclausule werd vervolgens afgewezen, waardoor we nu met lege handen staan. Deze werkplaats draaide tot n u toe op projectsubsidies, waardoor ik en mijn collega op kantoor al anderhalf jaar niet betaald worden. Tot 1 oktober hebben we van de de TOZO kunnen leven. Ik kan dit nu niet meer volhouden.’

Vakantie

Andere inkomsten zijn ook nog niet op peil. Ze vertelt hoe de heropening van het buitenseizoen de afgelopen zomer niet de gehoopte toestroom van publiek bracht: ‘We kwamen erachter dat mensen er nog helemaal niet aan toe waren om weer naar voorstellingen te gaan. Ze waren óf met hun vakantie bezig, naar het buitenland, óf ze hadden hun leven anders ingericht. Collega’s ervoeren hetzelfde. Dat heeft heel veel energie gekost om met 20 voorstellingen maar 30, 40 mensen in de zaal te hebben. Het theaterbezoek is nog steeds niet op niveau, en dan krijgen we ook nog meer coronamaatregelen.’

Het is een somber verhaal, maar Semmekrot wanhoopt niet over haar eigen leven: ‘Ik ben zzp’er met een ruime ervaring in management en communicatie, dus ik kan zo weer projecten doen, maar buiten de kunstsector, Daar liggen de tarieven ook wat hoger, dus er valt meer te verdienen. Zo simpel is het.’

Het bestuur beraadt zich nu op de vraag of Heimland volgend jaar doorgaat.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands