Meteen naar de inhoud

Dit bizarre arbeidsconflict in Zeeland is slechts een topje van de ijsberg

Alex Mallems, de artistiek leider die in deze eeuw (sinds 2001) Zeeland op de kaart zette, is vertrokken bij zowel het festival Zeeland Nazomer, als bij het bijbehorende productiehuis Zeelandia. Dat is de uitkomst van een langdurig conflict met de sinds vorig jaar aangestelde zakelijk directeur, Sylvie Dees. Volgens een bericht in Theaterkrant zou hij volgens Dees ‘zonder toestemming toezeggingen doen aan theatermakers, afspraken niet goed vastleggen en informatie achterhouden.’

De ontwikkeling volgt op een maanden durend onderzoek dat journalist en communicatiespecialist Ingrid van Frankenhuyzen vorig jaar publiceerde onder de titel: Angst en beven in de cultuursector: de schaduwzijde van de ’trickle down’. Zij constateerde, in een zoektocht naar hoe er in de sector werd omgegaan met coronasteun en zzp’ers, dat met name Productiehuis Zeelandia en Festival Zeeland Nazomer een slechte reputatie hadden opgebouwd. De vers aangestelde directeur Dees kwam afspraken met zelfstandige makers die voor haar aantreden waren gemaakt, niet na, of wees ze alsnog af wegens gebrek aan artistieke kwaliteit.

Geen commentaar

Grote afwezige in dit onderzoek was toen al de artistiek leider van beide organisaties: Alex Mallems. Net als zoveel anderen, was hij niet bereikbaar voor openlijk commentaar. Dat de directeur met haar omgang met zelfstandige makers en hun plannen duidelijk in de rol van Mallems was getreden, maakt duidelijk dat het conflict toen al hoog moet zijn opgelopen.

Het verwijt van Dees aan het adres van Mallems is door de rechter nietig verklaard. De rechter stelt bovendien grote vraagtekens bij de rol van de Raad van Toezicht: die zou op geen enkel moment contact hebben gezocht met Mallems.

Schamele fooi

Mallems vertrekt nu, de rechter erkent dat verder werken in deze toxische omgeving onmogelijk is. De toegewezen transitievergoeding is schamel. 30.000 euro voor iemand die 21 jaar zijn ziel en zaligheid aan de provinciale cultuur heeft geofferd is een belachelijk laag bedrag, en omdat beide partijen de proceskosten moeten delen blijft er ook nog eens heel weinig van over.

Omdat Mallems als Belg in Nederland werkte heeft hij ook geen recht op een werkloosheidsuitkering. Dat maakt de toestand extra schrijnend. Blijft over de vraag hoe lang eenn zakelijk directeur die kennelijk in haar omgeving zoveel angst veroorzaakt, voor een prettig artistiek klimaat in Zeeland kan zorgen. Er wordt flink geworsteld, de vraag is wat er nog meer boven komt.

De vraag is ook, gezien de uitkomsten van het onderzoek van Ingrid van Frankenhuyzen vorig jaar, hoeveel ellende er nog op andere plekken verborgen ligt.

Cultuurpers werkt anders. Jij bepaalt wat dit verhaal waard is!

Wat fijn dat je tot hier gelezen hebt. Je las inmiddels alweer verhalen van deze auteur. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is in kranten en andere oude en nieuwe media vaak geen plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en we willen dat voor iedereen zo houden. Of je nu rijk bent, of arm. Daarom willen we deze site zo veel mogelijk gratis houden. Dat kost geld, veel geld. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan, en beseffen we ook hoe belangrijk lezers ons vinden. We vinden het bovendien de best mogelijke manier om journalistiek onafhankelijk te houden. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009: dankzij lezers die zo een beetje eigenaar worden van deze onmisbare plek!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands