Asko|Schönberg brengt in het Holland Festival de nieuwe opera van Mary Finsterer in première. Antarctica voert ons mee naar de mysterieuze wereld van het zuidelijke continent. Een multidisciplinaire voorstelling waarin de Australische componist historische, mythische en wetenschappelijke beelden en verhalen over Antarctica met elkaar verbindt. Ze bedient zich daarbij van een betoverende combinatie van muzikale elementen uit oude en nieuwe stijlen.
Actualiteit
In Antarctica figureren drie personages uit de eeuw van de ontdekkingsreizen: een cartograaf, een natuurwetenschapper en een filosoof. Ze worden op wonderlijke wijze opgeroepen uit het geheugen van een jong meisje dat gevonden is op het ijs. De motivaties van de drie lopen uiteen van liefdevolle nieuwsgierigheid tot arrogante bezittingsdrang. Ze hebben ieder hun eigen dromen en verwachtingen over het mysterieuze landschap. Maar wat ze vinden is veel groter dan henzelf.
In een tijd van toenemende bezorgdheid over ecologie, klimaatverandering en de kwetsbaarheid van onze oceanen, dringt de actualiteit zich in Antarctica duidelijk op. ‘We leven in een tijd waarin klimaatverandering elk aspect van ons leven op politiek, cultureel en wetenschappelijk niveau aan het destabiliseren is. We beseffen allemaal hoe kwetsbaar ons bestaan en onze planeet zijn. Het is tegen deze achtergrond dat Tom Wright (librettist) en ik Antarctica hebben bedacht’, aldus Finsterer.
Snijvlak kunst en wetenschap
Ter voorbereiding van dit grootse project werd een symposium georganiseerd aan de Universiteit van Tasmanië. Mary Finsterer, Tom Wright en Fedor Teunnise, artistiek directeur Askoschönberg, ontmoetten daar arctische wetenschappers om kennis en inspiratie op te doen. Ze verzamelden verhalen en data uit veldwerk en verwerkten die in het libretto en de muziek. Zo lieten wetenschappers sonarklanken horen van het scannen van de bodem op sleepsporen van eeuwenoude ijsbergen om de oceaanstromen door de eeuwen heen te onderzoeken. Finsterer gebruikt deze klanken in elektric-akoestische tapes in haar compositie.
Daarnaast zijn ter voorbereiding ook andere wetenschappen en kunstdisciplines verkent. Dit leverde niet alleen een rijke bron van materiaal op voor het schrijven van het libretto en de muziek, het heeft ook het artistieke proces regisseur Imara Savage geïnspireerd.
De muziek van Mary Finsterer
Mary Finsterer is oud-leerling van componist Louis Andriessen en schreef al eerder voor Asko|Schönberg. Zij baseert zich in Antarctica op oude én hedendaagse muziek. Haar muziek is doordrenkt van historische, metaforische en poëtische verwijzingen. Stilistisch komen vroege muzikale praktijken samen met twintigste- en eenentwintigste-eeuwse vernieuwingen, waaronder gebruik van elektronica.
ANTARCTICA
Zo 5 en ma 6 juni, 20:30, Holland Festival in Muziekgebouw aan ’t IJ
Asko|Schönberg:
Mary Finsterer compositie
Tom Wright libretto
Jack Symonds dirigent
Imara Savage regie
Jane Sheldon, Jessica O’Donoghue, Anna Fraser, Michael Petruccelli, Simon Lobelson zang
Elizabeth Gadsby set- en kostuumontwerp
Mike Daly filmmaker
Alexander Berlage lichtontwerp
> Antarctica – Holland Festival – Asko Schönberg (askoschoenberg.nl)
Antarctica is geschreven in opdracht van Asko|Schönberg, met genereuze steun van Julian Burnside AO Trust for Mary Finsterer en de University of Tasmania.
Co-productie: Sydney Chamber Opera, Asko|Schönberg en Holland Festival, met steun van Carriageworks, NSW Government through Create NSW.