Framer Framed presenteert To those who have no time to play, de grootste solotentoonstelling van de Amsterdamse kunstenaar Gluklya (Natalia Pershina-Yakimanskaya) tot op heden, samengesteld door Charles Esche. De kunstenaar ontwikkelt haar werk samen met tal van anderen, onder andere met Kirgizische textielarbeiders, nieuwkomers, muzikanten en schrijvers.
De tentoonstelling bestaat onder meer uit vier objecten in de ruimte, elk met een eigen unieke architectuur. Het zijn twee yurts, een dome en een podium met afwisselende live-optredens. De werken nemen ons mee van Amsterdam naar Bishkek, en via St. Petersburg weer terug naar Amsterdam.
Op het podium in Framer Framed zien we hangende jurken, die Antigone Update zingen, een nieuwe versie van de bekende Griekse tragedie Antigone. Gluklya schreef samen met Matras Platform een alternatieve versie. Antigone Update wordt live uitgevoerd tijdens de opening van de tentoonstelling op 13 oktober. Het Matras Platform is een informele groep van migranten die in Amsterdam wonen en samenkomen. Gluklya startte de groep tijdens de coronapandemie.
De Rode Yurt introduceert de verhalen en kunstwerken van vrouwelijke textielarbeiders in Bishkek, Kirgizië die thuis onder barre omstandigheden werken voor de textielexport naar Rusland. De dome, verbeeldt een smeltende sneeuwbal. Binnen worden video’s getoond van de jaarlijkse 1 mei-protesten. In St. Petersburg, geboorteplaats van Gluklya, registreerde zij van 2017 t/m 2019 deze protesten. Inmiddels zijn de demonstraties op de Dag van Arbeid verboden.
Terug in Amsterdam.
De kleine yurt vormt een intieme plek waar de dagboeken van Gluklya en Murad Zorava zijn te lezen. Zij schreven tijdens hun verblijf in de voormalige gevangenis Bijlmerbajes in Amsterdam Zuid-Oost, toen deze zowel werd gebruikt als kunstenaarsbroedplaats als asielcentrum. Hoewel de omstandigheden in Bishkek of St. Petersburg ver van de Nederlandse maatschappij lijken te staan, zorgt het samenbrengen van deze verschillende sociale en emotionele geografieen voor een verbindende schakel.
Het is moeilijk de vele rampen die aan de horizon opdoemen te negeren: de klimaatcrisis, de extreme sociale ongelijkheid, de oorlog in Oekraïne en het zware arbeidsleven van mensen die goedkope goederen leveren aan westerse winkelstraten. Gluklya brengt het met elkaar in verband in een surreëel landschap, waar onverwachts ook humor opduikt. Zij neemt ons mee in een associatieve reis langs globale misstanden, of dan nu gedwongen arbeid en migratie, economische uitbuiting of machtsmisbruik is.
Gluklya / Natalia Pershina-Yakimanskaya woont en werkt in Amsterdam. Als een van de pioniers van de Russische performancekunst, concentreert haar onderzoek zich op het vinden van manieren om te praten over de traumatische verdeeldheid in de samenleving en de implicaties voor het leven van mensen. Het conflict tussen de politiek en de innerlijke wereld van mensen vormt het onderwerp van haar surrealistische tekeningen, performances in samenwerking met diverse mensen, installaties met poëtische teksten etc. en the Utopian Clothes.
Charles Esche is tevens directeur van het Van Abbemuseum, Eindhoven, adviseur aan de Jan van Eyck Academie, Maastricht en hoogleraar hedendaagse kunst en curator aan Central Saint Martins, UAL, Londen.
Data
14 okt – 22 jan 2023, di-zo 12:00-18:00 (gratis entree)
Kunstenaar Gluklya (Natalia Pershina-Yakimanskaya)
Curator Charles Esche
Mogelijk gemaakt met steun van
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap; Amsterdams Fonds voor de Kunst; Stichting DOEN; Stadsdeel Oost; Van Abbemuseum.
ADRES
Oranje- Vrijstaatkade 71 | 1093 KS Amsterdam | Nederland
OPENINGSTIJDEN
di – zo: 12:00 – 18:00