Meteen naar de inhoud

Ga kijken bij goed jeugdtheater als je niet meer gelooft in het volwassen aanbod.

We hebben een enorme behoefte aan magie en een wondertje op zijn tijd. Sommige mensen denken dat je dat kwijt raakt als je opgroeit en/of kinderen krijgt, maar niets is minder waar, natuurlijk. En als je mocht twijfelen, zou ik het ons gunnen dat meer theatermakers voor volwassenen weer eens teruggrijpen op de magie waar je in je kindertijd nog voor open stond.

Ga dus een keertje kijken bij goed jeugdtheater, als je vindt dat het theater vol volwassenen te veel egodocumenten of uit depressie geboren levensfilosofie bevat.

Hurken

Ik was donderdag 6 april in de gelukkige omstandigheid om het weer eens mee te maken bij het NUT, tijdens een voorstelling op de Willibrordschool in Vleuten. Een zaaltje vol vier- en vijfjarigen van alle denkbare kleur en twee acteurs die perfect weten hoe je dat doet: toveren met bijna niks. Yara Piekema en Roan Ten Cate laten zien hoe je niet op je hurken hoeft om moeiteloos een leeftijdsverschil van decennia te overbruggen.

De tourneeauto van Het NUT
De tourneeauto van Het NUT

King Bling Bling heet het stuk, en alles, decor, muziek en kostuums, past in de goudgespoten tweedehands middenklasser waarmee het gezelschap door het land toert. De tekst van Floor Leene is, zoals we dat inmiddels van haar gewend zijn, speels en zo aards en stevig dat die goed voor een volwassen publiek overeind blijft.

Hebberig

Wij, ouden van dagen, behoren nu helaas niet tot de doelgroep. Dit stuk, over een meisje dat de nacht voor haar verjaardag niet kan slapen en stiekem haar cadeautjes al wil uitpakken, lijkt simpel, maar omdat de auteur er gelijk een heel verhaal over Koning Midas bijhaalt, verveelt het geen moment.

Die les over hebberigheid herkennen we allemaal. Die mythische koning, die een millennium of wat terug een wens te veel deed (‘dat alles wat ik aanraak in goud verandert’), houdt het kleine meisje met haar hebberigheid een gouden spiegel voor.

Spandau Ballet

De zaal leeft dankzij het volwassen spel moeiteloos mee en gaat in op alle hoogte- en dieptepunten. Simpele liedjes (welke student gaat daar tegenwoordig niet loos op?), worden afgewisseld met een prachtige vertaling van het best ingewikkelde nummer ‘Gold’ van Spandau Ballet. Tijd voor de aanwezige groepsleerkrachten om stiekem uit hun dak te gaan.

Noem me simpel, maar het zijn voorstellingen als deze die me weer doen geloven in de kracht van theater. Het is immers die kunstvorm waarin je met een simpel woord een wereld binnen kunt gaan: niet omdat iemand je alles uitlegt, maar omdat je dat zelf doet.

Die magie, die unieke coöperatie tussen publiek en maker, zag ik deze regenachtige ochtend in Vleuten aan het werk. Het was een wonder.

Gezien: King Bling Bling van Het Nut, besloten schoolvoorstelling in Vleuten. Er zijn ook openbare voorstellingen, Inlichingen hier.

Waardeer dit artikel!

Als je dit artikel waardeert en je waardering wilt laten blijken met een kleine bijdrage: dat kan! Zo help je onafhankelijke journalistiek in stand houden. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands