Ga naar de inhoud

De toekomst van het theater is flexibel. In gesprek met Huub Huikeshoven en Arjen Berendse over ´Wat is een goede zaal?’  

“Er is iets vreemds aan de hand. Gemeenten hebben geen geld om zo’n theaterzaal te bouwen of in te richten en gezelschappen hebben te weinig geld om producties te maken. Aan beide kanten schuurt het dus.” Huub Huikeshoven, opgeleid als binnenhuisarchitect, is werkzaam bij Theateradvies, een organisatie die adviseert over de inrichting en vormgeving van theaters. Daar blijkt het nogal eens aan te schorten (vergeten kleedkamers, onbereikbare laadperrons, een tribune als een Japanse brievenbus), dus we is genoeg over te zeggen. 

Nu is er een boek van zijn hand. In 23 interviews met cabaretiers, musicalsterren, regisseurs en acteurs probeert hij te achterhalen wat optredende artiesten het liefst zien in een theater. Het boek staat vol leuke anekdotes, zoals hoe de wereldberoemde operaregisseur Peter Sellars echt denkt over Ivo van Hove, en vol grappige inzichten die je als gewoon theaterbezoeker niet zo snel doorhebt.

Huiskamer van de stad

We spreken elkaar over dit onderhoudende boek in het Houtense Theater aan de Slinger, een opmerkelijke nieuwe zaal, die net 15 jaar bestaat. Het gebouw is mede op advies van Huikenshoven’s bureau zo flexibel mogelijk ingericht. Het is zowel een schoolgebouw als een officieuze muziekschool als een huiskamer voor de buurt. Voor de podcast schuift dus ook Arjen Berendse aan, niet alleen directeur van Aan de Slinger, maar ook bestuurder van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD).

Berendse: “Ik heb de laatste paar jaar voorbeelden gezien van steden waarin toneelhuizen met een grote orkestbak worden gebouwd en als ik dan kijk naar de programmering, is die orkestbak maar acht keer per jaar nodig. Moet je dan miljoenen investeren in een orkestbak?” 

Katholieke hoogmis

In het gesprek van krap veertig minuten hebben we het ook over de toekomstbestendigheid van de huidige theaters. Berendse heeft daar zeker ideeën over: “Als ik nu naar jongere generaties kijk, die gewend zijn dat alles interactief is: hoe ziet dat eruit? Hebben we dan nog een zender op een podium en 300 ontvangers in de zaal; die braaf luisteren en gaan staan en applaudisseren op het eind? Ik noem het af en toe weleens de katholieke hoogmis.”

Luister hier naar de podcast

(Alleen voor leden) Lees hieronder de integrale transcriptie van het gesprek.
Wijbrand Schaap

Welkom bij de Cultuurprijs Podcast. Dit keer vanuit Theater aan De Slinger in Houten. Ik praat hier met Arjen Berendse, directeur van Theater aan de Slinger en met Huub Huikeshoven. Jij bent auteur van het boek Wat is een goede zaal? Daarnaast bent je adviseur, aangesloten bij TheaterAdvies, wat een bureau is dat gemeentes en architecten adviseert over het bouwen van theaters. Als ik het zo even goed samenvat, kan je daar nog iets meer over zeggen? Wat Theateradvies precies is.

….

Nog geen lid? Kies hier een lidmaatschap dat bij je past!

Waardeer dit artikel!

Blij met dit verhaal? Laat je waardering blijken met een kleine bijdrage! Zo help je onafhankelijke cultuurjournalistiek in stand houden. (Zie je geen knop hieronder, gebruik dan deze link: donatie!)

Vlot doneren
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands