Op 28 november start de kaartverkoop voor de eerste vier voorstellingen voor de 77e editie van het Holland Festival.
11.000 Saiten (‘11.000 snaren’) van componist Georg Friedrich Haas is een spectaculaire klankbelevenis in de Amsterdamse Gashouder, door vijftig pianisten en het ensemble Klangforum Wien. Choreograaf Trajal Harrell keert terug met The Romeo, zijn nieuwe grootschalige dansvoorstelling. The Bird of a Thousand Voices is een muzikale en visuele voorstelling geïnspireerd op een Armeense volksvertelling door Tigran Hamasyan, Ruben van Leer en Boris Acket. Associate artist 2024, de Braziliaanse theaterregisseur en filmmaker Christiane Jatahy, presenteert het gewaagde nieuwe werk Hamlet, een coproductie met L’Odéon – Théâtre de l’Europe. Jatahy levert hiermee een eerste bijdrage aan het festival met eigen werk. Daarnaast draagt zij bij aan de totstandkoming van een deel van het festivalprogramma.
11.000 Saiten
Vijftig piano’s in een grote cirkel in de Gashouder in Amsterdam. Ze vormen het uitgangspunt voor deze compositie, soms van een etherische schoonheid, dan weer dreigend aanzwellend tot een donderend geraas. 11.000 Saiten van grootmeester Georg Friedrich Haas is een werk voor ensemble en vijftig piano’s die allemaal nét anders zijn gestemd.
The Romeo
Stel je eens voor dat er één dans was voor iedereen, geïnspireerd op eindeloos veel mogelijkheden voor hoe de wereld had kunnen zijn, en op een naam die iedereen kent. Met The Romeo verbeeldt Harrell deze dans voor mensen met alle mogelijke achtergronden, genders, generaties en voor elke omstandigheid. Harrell, een van de belangrijkste choreografen van zijn generatie, laat zich door uiteenlopende voorbeelden beïnvloeden, van hedendaagse dans, voguing, Japanse butoh en oud-Grieks theater tot performancekunst.
The Bird of a Thousand Voices
Een oud Armeens volksverhaal over de zoektocht naar harmonie in de wereld komt tot leven tijdens een multimediaal concert met een visuele vormgeving die de verbeelding prikkelt. Tigran Hamasyan, versmelt zijn composities en improvisaties met traditionele muziek uit zijn geboorteland Armenië. Hij werkt voor The Bird of a Thousand Voices samen met zangeres Areni Agbabian en twee vernieuwende Nederlandse beeldmakers: regisseur Ruben van Leer en beeldend kunstenaar en scenograaf Boris Acket.
Hamlet
In Christiane Jatahy’s interpretatie van Shakespeares klassieker wordt Hamlet, na vier eeuwen het toonbeeld van mannelijke melancholie te zijn geweest, wakker als een volwassen vrouw die haar verleden recht wil zetten. Deze nieuwe Hamlet ziet zich geconfronteerd met gewelddadige machtsstructuren, zonder te vergeten welke gewelddaden zij zelf in het verleden heeft gepleegd, en voelt een diep verlangen om deze radicaal omver te werpen.