Staatsbezoeken passen zich maar moeilijk aan aan de culturele agenda, en als de koningin dan wegens een jaren daarvoor gepland bezoek aan Noorwegen haar opening van het Holland Festival mist, is dat overmacht. En niet iets anders, al blijft het natuurlijk heerlijk om in deze politiek verwarde tijden te speculeren over andere redenen waarom de Majesteit afwezig was bij Amal Maher, op 1 juni. Maar het lijkt toch vreemd dat ze zich vanwege een paar aculturele en intolerante schreeuwlelijkerds naar Noorwegen heeft laten jagen.
Temeer omdat ze nu wel komt kijken bij Trisha Brown. De Majesteit is natuurlijk een enorme dansliefhebster, dus dat helpt ook. In ieder geval: ze komt op 13 juni dus naar Theater Carré voor Pygmalion, de opera van Rameau die Brown van passende bewegingen voorzag.
“de opera van Rameau die Brown van passende bewegingen voorzag.”
Het woord ‘passend’ als waardeoordeel is enigszins misplaatst omdat deze zin gepubliceerd werd nog vóórdat het stuk haar wereldpremière beleefde. De choreografie is helaas allesbehalve passend! Trisha Brown laat dansers volstrekt incoherent bewegen op muziek. Helaas is de (voortreffelijke) zangers hetzelfde lot beschoren; zij moeten al zingend veelal spastische bewegingen maken. De visuele waarneming leidt de toeschouwer zo weg van de muziek en de tedere stemming die het libretto oproept.
Comments are closed.