Skip to content

Trouwe festivalganger laat zijn festival niet in het water vallen

Foto: Erik van 't Hof

Regen, regen, regen. Dat ziet er slecht uit voor de festivals. Toch? “Het weer is minder van invloed op een festival dan men denkt”, zegt Mark Hospers van Noorderzon. En zij kunnen het weten. Vorig jaar hebben ze veel regen gehad, en tegelijkertijd een recordaantal kaarten verkocht. Hoe kan het dat het slechte weer de festivals weinig lijkt te deren?

Veel kaarten voor de voorstellingen worden in de voorverkoop verkocht via internet. En mensen die eenmaal voor de kaarten hebben betaald, komen ook – zo blijkt. De regen heeft wel invloed op het publiek dat normaal op het laatste moment besluit te komen, of toevallig langskomt en blijft hangen. Dit publiek loopt de festivals mis. Maar daar staat tegenover dat de zomerfestivals gemiddeld een week of langer duren. Tijdens de dagen dat de zon zich laat zien, komt het publiek meteen weer in grote getallen opdagen. Zo compenseren de zonnige dagen de magere.

Een overzicht. Oerol had wat minder bezoekers dan vorig jaar, 52.000 nu tegenover 55.000. Maar met 81% bleef de bezettingspercentage bij de voorstellingen hoog. Festival Over het IJ heeft het aantal bezoekers zelfs zien stijgen, 1.000 meer dan vorig jaar. Judith Faas, Hoofd Marketing: “Ons publiek is trouw en loyaal en laat zich niet weerhouden door wind en regen.” Ook bij Karavaan valt de schade mee. Hoewel de opening door het slechte weer geannuleerd is en ook daarna zowel in Hoorn als in Alkmaar voorstellingen zijn afgelast, verwacht festivalleider Bert Mennings dat het festival wordt afgesloten met een even grote opkomst als vorig jaar. “Bij de geannuleerde voorstellingen is 2/3 van de bezoekers alsnog op een andere dag gegaan, of naar een andere voorstelling.”

De Parade is al in Rotterdam (slecht weer) en Den Haag (mooi weer)  geweest en staat nu in Utrecht (wisselend weer).  Vorig jaar kwamen er in Rotterdam rond de 25.000 mensen. Nu waren dat er 5.000 minder. Den Haag haalde daar aantegen een record: 50.000, tegenover 32.000 vorig jaar. Utrecht loopt tot nu toe nog achter op vorig jaar (41.000 tegenover 60.000). Maar met Amsterdam nog te gaan, wat voor de Parade de belangrijkste stad is, verwachten ze een positieve balans te kunnen opmaken.

De festivals die nog moeten plaatsvinden maken zich weinig zorgen. Zowel bij Noorderzon als bij Boulevard als bij Cultura Nova loopt de voorverkoop goed. Bovendien staat de loyaliteit van de bezoekers hoog in het vaandel. “Bij Cultura Nova komt het publiek voor de bijzondere locaties”, zegt Fiedel van der Hijden. “Slecht weer wordt dan voor lief genomen.” Ook zonder zomerweer lijken de zomerfestivals het dus te redden. Maar met mooi weer zouden we een fantástisch jaar gehad hebben, verzuchten zowel Over het IJ als Karavaan.

een van onze leden

Leden van Cultuurpers zijn voor een klein bedrag per maand of per jaar mede-eigenaar van onze coöperatie, en mogen in voorkomende gevallen ook inhoudelijk bijdragen aan de site. Voor leden met een instellingslidmaatschap bieden we de mogelijkheid om hun persberichten onverkort door te plaatsen. Ook lid worden? Dat kan. Kijk op deze paginaView Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Months
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Year
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Year
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
en_GBEnglish (UK)