Skip to content

IFFR 2012: Raw and sensitive Serbian debut awarded twice

Lachend laat ze zich door een jongen met zijn mobiele telefoon filmen en ze kronkelt zich daarbij vrolijk in wulpse bochten. Maar als hij haar borsten echt wil zien schrikt ze. Toch zal ze later nog veel, heel veel verder gaan en ze krijgt er onthutsend weinig voor terug. Jasna, de opstandige hoofdpersoon uit Klip (Clip), is een Servische tiener die gemakkelijk zou kunnen worden uitgebeeld volgens de bekende clichés. Overhoop met haar ouders, meer feesten dan schoolgaan, achteloos met seks, de mobiele telefoon als onafscheidelijk gereedschap.

Klip

Ja, de hiermee debuterend filmmaakster Maja Milos laat het allemaal zien, en slaagt er toch in aan de clichés voorbij te gaan. Het is rauw (de close-ups van het pijpen zijn, laten we zeggen, ongemakkelijk) maar het heeft ook een energie en een gevoeligheid die het echt maken. Jasna weet haar echte verlangens goed te verbergen. Toch vang je er soms precies genoeg van op en zie je een heel ander, kwetsbaarder meisje.

Die combinatie van onstuimige energie, eerlijkheid en nuance wist op het Rotterdams filmfestival twee jury’s te overtuigen. Klip, in Rotterdam in wereldpremière, werd bekroond met een van de drie (gelijkwaardige) Hivos Tiger Awards en bleek daarnaast ook de favoriet van de jury van Nederlandse filmjournalisten.

Opvallend is dat de twee andere Tiger Awards ook gingen naar films (eveneens wereldprmières) waarin een meisje een belangrijke rol speelt. Het subtiele, ogenschijnlijk geïmproviseerde en rijkelijk op sfeer drijvende De jueves a domingo (Thursday Till Sunday) van de Chileense Dominga Sotomayor laat zien hoe een meisje van een jaar of tien de spanningen tussen haar ouders waarneemt. Het Chinese Jidan he shitou (Egg and Stone) van Huang Ji is een sober drama over een veertienjarig meisje dat nadrukkelijk ongewenst is, een gegeven dat Huang verbindt met vrouwvijandige elementen in de Chinese cultuur.

Alle drie winnaars zijn geregisseerd door vrouwen.

Deze en alle overige prijzen zijn te vinden op http://www.filmfestivalrotterdam.com/

De publieksprijs wordt zaterdagavond bekend gemaakt.

Leo Bankersen

Leo Bankersen

Leo Bankersen has been writing about film since Chinatown and Night of the Living Dead. Reviewed as a freelance film journalist for the GPD for a long time. Is now, among other things, one of the regular contributors to De Filmkrant. Likes to break a lance for children's films, documentaries and films from non-Western countries. Other specialities: digital issues and film education.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)