It is the turnout of the evening: riding around on a scooter, barber Figaro gets involved in a crazy adventure in which Count Almaviva wants to snatch the beautiful Rosina from the hands of her guardian Doctor Bartolo. Three Bertas, meanwhile, literally tear Basilio's clothes off in an ingenious dance in front of three sets in which the action moves at lightning speed from inside to outside and...
Hold on. Three Berta’s?
Jawel, regisseur Laurence Dale durft het aan om Rossini te ‘corrigeren’. Dale heeft als zanger meerdere malen de rol van Almaviva gezongen waarbij hem het keer op keer opviel dat in de finale van het eerste bedrijf de twee vrouwen slechts met de grootste moeite uitkwamen boven het vocale geweld van alle mannen, nog eens aangevuld door een mannenkoor. Waarom die rol niet laten zingen door drie zangeressen? Ook Berta’s enige soloaria ‘Il vecchiotto cerce moglie’ blijkt uitstekend te werken als trio, waarbij de vocale lijnen van Zinzi Frohwein, Sonja Volten en Ruth Willemse elkaar prachtig aanvullen.
Het is slechts een van de vele vondsten die deze Il barbiere di Siviglia bij de Nationale Reisopera tot een succes maken. En dat is knap, want in essentie is Il Barbiere di Siviglia een clichématige opera waarin bariton en tenor dingen naar liefde van de sopraan, met als bijkomend probleem dat het publiek de grappen al kent. Door zelfspot, ironie, gecultiveerde kunstmatigheid en spelen met clichés verveelt de voorstelling echter geen moment.
Waar muziekleraar Basilio (Nicholas Crawly) vaak als verwijfd wordt neergezet, is hij hier een rokkenjagende geldwolf, zij het een ietwat sullige. De Figaro van Peter Bording is een echte macho, terwijl graaf Almavivo – als hij niet in vermomd is – aan wat The Fonz-gebaartjes en een ingelijst zelfportretje genoeg heeft om iedereen te laten weten wie hij is. Zijn grote aria’s worden door Mark Milhofer als een ware showman gebracht. Karin Strobos is simpelweg verrukkelijk als Rosina en dat Bruno Praticò enorme ervaring heeft als doktor Bartolo is niet alleen hoorbaar in zijn aria, maar bovenal in zijn stemmetjes en gebaren. Hilarisch is Praticò bijvoorbeeld als hij zich als laatste in een kleine ruimte wringt die al propvol zit met alle andere solisten en het mannenkoor, prachtig zijn ironisch wuiven bij de dans voor bomen die de opera besluit.
Het orkestspel van het Gelders Orkest onder leiding van Antonino Fogliani had wat vuriger gemogen en jammer dat tijdens de première de computers op hol sloegen waardoor het lichtontwerp van Richard ten Hof niet in alle scènes optimaal uit de verf kwam, want het mozaïekdecor en vooral de kostuums van Gary McCann zijn een lust voor het oog.
[su_service title=”Goed om te weten” icon=”icon: check-square”]Nationale Reisopera & Het Gelders Orkest onder leiding van Antonino Fogliani: Gioacchino Rossini – Il Barbiere di Siviglia. Wilminktheater Enschede, 22 november. Op tournee t/m 20 december.[/su_service]Meer Barbier van Sevilla via Bol.com