Where is the Metropole Orchestra? A unique orchestra, the only one in the world that can pull off the complete repertoire from classical to pop and jazz? The orchestra that used to accompany the Dutch acts at the Song Festival when everything was still live? The orchestra, which in December was still on tour with our new Song Contest candidate, Jeangu Macrooy?
Bij alle ophef over dat Eurovisie Songfestival, dat een orkest wil inzetten, samengesteld uit studenten die tegen invallerstarief 8 dagen aan de slag moeten, bleef die vraag een beetje boven de markt hangen. Wij bellen. Maandag hadden we al contact, maar pas vandaag – nadat het nieuws ook door Metro en AD is overgenomen – kwam een uitgebreide reactie.
Algemeen directeur Jan Geert Vierkant meldt nu dat er wel degelijk contact is geweest tussen Metropole Orkest en de organisatie van het Eurovisie Songfestival: ‘Er lag een vraag tot samenwerking. Niet in de begeleiding van de artiesten, want die gaat al volledig playback, maar voor het programma daaromheen. Er moet een verhaal verteld worden over Nederland in al zijn facetten en daar was een orkest bij bedacht.’
Three weeks available
Vierkant beschrijft het als een ambitieus plan, dat wel wat haken en ogen had: ‘Productioneel was het ingewikkeld. Men vroeg ons om drie weken beschikbaar te zijn. Niet alleen in de week van de finales zelf, maar ook in de twee weken daarvoor. Voor ons was dat onhaalbaar. We hebben dit voorjaar niet alleen het Bevrijdingsconcert op 5 mei waar we ons op voor moeten bereiden, dat dit jaar extra groot is vanwege 75 jaar bevrijding, maar we bestaan zelf ook 75 jaar.’
Maar er speelde meer: ‘Ik zag er niet veel brood in om het orkest alleen als achtergrond bij filmpjes te laten zien. Bovendien zou alles bij de uiteindelijke uitvoering ook playback gaan, omdat live te ingewikkeld werd.’
75 musicians
Kwam bij dat het Songfestival graag iets met een symfonisch samengesteld orkest zou doen: ‘Wij zouden dan onze saxofoons thuis moeten laten, en moeten uitbreiden naar een 75-koppig orkest. Dat is te doen, maar vergde wel extra voorbereiding. We deden het natuurlijk graag, want het is een buitenkans om voor een miljoenenpubliek op te treden.’
Dan nog de vraag over die vermaledijde remplaçanten-cao waarmee de organisatie van het Songfestival een vrijbrief heeft om de gekozen studenten een fooi te betalen. Zou het Metropole Orkest ook zulke schamele vergoedingen bieden? Verre van, zo vertelt Jan Geert Vierkant: ‘Het Metropole heeft 50 musici in vaste dienst, die volgens de orkesten-cao worden betaald. Extra krachten huren we wel in via de remplaçanten-cao, maar dat zou dus om een klein deel gaan. Bovendien zouden wij in dit geval alle personeelskosten voor eigen rekening nemen, het Songfestival zou alleen voor de productionele kosten opdraaien.’
Picture
Op onze suggestie dat de organisatie eigenlijk vooral op zoek zou zijn naar een jong en fris ogend ‘orkest’ in sexy jurkjes dat voor het oog professioneel een cello vast kan houden, wil Vierkant niet ingaan.
A quarter of what they are entitled to! (How Public Broadcasting condemns musicians to beggary)