Skip to content

Inkspot battle won by Renée van den Kerkhof

THIS IS A PRESS RELEASE

Cultural organisations with a Cultural Membership can place their press releases on our site without restrictions. Participate too? Take a Cultural Membership.

Zaterdag 6 maart vond de jaarlijks terugkerende Inktspotbattle plaats bij Concordia. Het thema was “Verkiezingen (in Coronatijd)”. 10 Nederlandse cartoonisten deden mee. De enige vrouwelijke deelnemer, Renée van den Kerkhof, ging er met de prijs van door.

Online bezoekers konden meekijken hoe de deelnemende tekenaars een actueel onderwerp vertalen naar spotprenten. Een deskundige jury koos aan het einde van de battle de winnaar. Saillant detail was dat bij de ingeleverde tekening Rob Jetten nog als lijsttrekker van D’66 werd afgebeeld. Gelukkig is dit, aan de vooravond van internationale vrouwendag, snel hersteld door de tekenaar.

De jury was lovend over het niveau van de creaties: “Met deze tekening combineert Renée feilloos de corona-crisis en de verkiezingen”.

De eerste cartoon werd al na 32 minuten ingeleverd; een andere werd nog in de laatste zeven minuten gemaakt, omdat inspiratie in eerste instantie uitbleef.

De deelnemende tekenaars van deze editie waren: marcjanjanssen (Marc-Jan Janssen), Danibal (Daniel Hentschel), Neetje (Renée van den Kerkhof), KIK (Benjamin Kikkert), Loko (Lodewijk Koster), RGvT / Fokke & Sukke (Jean-Marc van Tol), Lex Dirkse, Maarten Wolterink, Moshe Gilula en Hard Papier (Rob de Jong).

Ook dit jaar had Concordia weer een deskundige jury weten te strikken. Deze bestond uit Roy de Witte, gedeputeerde bij Provincie Overijssel en Henk ten Harkel, hoofdredacteur/projectleider journalistiek bij 1Twente en ondernemer toegepaste kunst. Als derde jurylid schoof acteur, schrijveren satiremaker Owen Schumacher aan. Hij was tevens jurylid voor de Inktspotprijs 19/20, waarvan de spotprenten zijn opgenomen in de huidige expositie.

In de geanimeerde gesprekken aan tafel kwamen diverse interessante feiten boven tafel. Zo wist Owen te melden dat Frank de Grave, na zijn legendarisch persiflage in Kopspijkers (“nobody fucks with Frank de Grave”), veel meer voorkeursstemmen kreeg. Voor Moshe blijken potlood, puntenslijper én stofzuiger onmisbare tools bij het maken van cartoons. Marc-Jan Janssen gebruikt in zijn dagelijkse praktijk als specialist in het ziekenhuis zijn tekentalent om patiënten helder uit te leggen wat er aan de hand is. Roy de Witte leerde dat een ogenschijnlijk simpele beslissing gebaseerd op excelsheets je als beginnend wethouder duur kan komen te staan, waarmee je snel onderwerp van spotprenten wordt.

Al deze wetenswaardigheden en nog veel meer zijn over enkele dagen weer online beschikbaar als de registratie wordt gepubliceerd.

Inktspot: de beste spotprenten van het afgelopen jaar

De Inktspotbattle maakt deel uit van de expositie Inktspot, met de beste politieke tekeningen van het jaar 2019/2020. Helaas zit deze expositie vanwege de maatregelen rondom de coronasituatie momenteel achter gesloten deuren. Meer informatie over de werken is te vinden via de website van stichting Pers en Prent.

Concordia

Concordia (Enschede, 1902) is een multidisciplinaire culturele instellingen met programmering in film, theater en beeldende kunst. Haar doelstelling is om kunst vanzelfsprekend te maken. In dat kader presenteert zijn jaarlijks de tentoonstelling ‘Inktspot’ met de beste politieke spotprenten van het afgelopen jaar. Sinds 2016 organiseert zij daarbij tevens de Inktspotbattle. Voor de tweede keer werd deze online gehouden.

Praktische informatie:

 

one of our members

Members of Culture Press co-own our cooperative for a small monthly or annual fee, and may also contribute content to the site where appropriate. For members with an institutional membership, we offer the possibility of posting their press releases unabridged. Also want to become a member? You can. Please visit this pageView Author posts

Small Membership
175€ / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360€ / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50€ / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)