Skip to content

BECOME A MEMBER

Omdat er om cultuurnieuws geen muren moeten staan. Dus krijg je de verhalen cadeau, omdat we leden hebben die dat mogelijk maken. Wil je meedoen aan die missie? Dat zou mooi zijn! Je steunt ons het beste door lid te worden!

New parents are born every year! (Why theatre programmers need to take much more risk)

Met rode konen hang ik een beetje verbouwereerd de telefoon op. Zojuist had ik een telefonische afspraak die een hele andere wending nam. Ik voerde kort gesprek met een voor mij nog onbekende theaterprogrammeur. Ze vertelde helaas niks bij ons impresariaat te programmeren, want in haar stad was er echt geen behoefte aan artistieke voorstellingen. Deze dame stelde dat haar… 

‘De keuze om freelancers onder te betalen is onbegrijpelijk en een smet op het blazoen.’ – ‘Leiders in Cultuur’ roepen op tot eerlijke betaling ZZP’ers

‘Hoeveel talentvolle makers moeten we nog verliezen aan andere sectoren, omdat ze de ondermaatse waardering niet kunnen rijmen met de kwaliteit van hun product? Mensen kiezen op den duur eieren voor hun geld, wanneer kinderen moeten gevoed of hypotheken betaald. De sector holt zichzelf uit als we niet beter voor ons talent zorgdragen.’ Dertig leiders in de cultuursector spreken zich… 

OK Boomer. The Diversity & Inclusion Code is going to change the art world. Or had it changed long ago?

From 42 to 18 pages. Actually, that says it all about the new Diversity and Inclusion Code that saw the light of day on Friday 1 November. After all the wooliness and ifs and buts of the original Cultural Diversity Code, the new thing is a miracle of clarity. Is perhaps also necessary, in these times of identity wars, where on the left and... 

We are nowhere near crazy enough. Why theatre desperately needs a little more Crazy Wisdom.

‘Wij zullen nooit genoeg ‘hetzelfde’ zijn, wij randfiguren: bipolair, borderline, homo, lesbo, onbestemd, narcistisch, autistisch, hysterisch – en we zijn allemaal dodelijk onzeker en we hebben allemaal een knuffel nodig.’ Permanente, schijnbaar onvermijdelijke onzekerheid is de theatersector eigen. Ramsey Nasr trof dat scherp in zijn toespraak bij het ontvangen van zijn tweede Louis D’Or. De moed, of soms bijna masochistische… 

We voorspelden het goed: Zwanen voor Conny Janssen Danst en Schuitemaker

Ruben Brugman voorspelde het op 22 juni al. Dus een totale verrassing was het niet. Op vrijdag 4 oktober zijn tijdens Het Nederlandse Dansdagen Gala van Festival de Nederlandse Dansdagen 2019 in Theater aan het Vrijthof te Maastricht de VSCD Dansprijzen, de Zwanen, uitgereikt. Conny Janssen, artistiek leider van Conny Janssen Danst, ontving van minister van Engelshoven de Gouden Zwaan… 

Ivo van Hove regisseerde een topuitzending van Zomergasten, met een prachtige hoofdrol voor Janine Abbring.

Janine Abbring is erin geslaagd het wat krakkemikkige instituut Zomergasten uit het slop te trekken. Ze heeft er lol in, is uitstekend voorbereid, is daadwerkelijk in haar gasten geïnteresseerd en heeft het eeuwige strijd-element naar de achtergrond weten te drukken, zonder de uitzendingen minder spannend te maken. Dat strijd-element was altijd: slaagt de interviewer erin de gast te ‘breken’?  Want… 

TipiToe Festival: Texel grounding for gliders and non-gliders in beautiful surroundings.

‘Ik weet wel waar jij op zit te meppen!’ De getatoeëerde atlete die nog aan het chillen is na haar paaldansworkshop roept het speels naar haar vriendin, die een stevige linkse directe op mijn bokshandschoen heeft laten landen. ‘Nou en of.’ roept ze terug. Ze lacht er vriendelijk bij. Ik weet dat ik haar meppen niet persoonlijk op hoef te… 

Art cannot be exclusive enough. At Festival Noorderzon, everyone can experience it for themselves 

In Groningen klinken minder vaak politiesirenes dan in een stad als Amsterdam. Toen ze afgelopen woensdagavond klonken, was dat omdat inwoners van de panden achter de lokale kunstacademie, Minerva, alarm sloegen. Op het dak stond geen uil, maar een vrijwel naakte man te schreeuwen dat hij de Coop zou gaan overvallen. Mads Wittermans, de acteur in kwestie, was vergeten de… 

Gijs Naber takes forced rest and abandons lead role in Lazarus. Dragan Bakema replaces him.

Dragan Bakema gaat de hoofdrol van Newton spelen in David Bowie’s Lazarus. Gijs Naber heeft de rol noodgedwongen teruggegeven, nadat hij tot de conclusie kwam dat hij de afgelopen tijd te veel hooi op zijn vork heeft genomen. Gijs Naber: “In de aanloop naar de repetitieperiode ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de afgelopen jaren te veel hooi… 

Oproep van Wim Claessen, oud-directeur Theaterfestival Boulevard: ‘Zijn er nog bestuurders die het tij durven te keren?’

Dit is een ingezonden brief van Wim Claessen, die in 1984 oprichter was van Boulevard, en in 2002 het stokje doorgaf aan Geert Overdam, die in 2014 werd opgevolgd door Viktorien van Hulst. “Het is een blamage dat we nog altijd hier staan”, sprak Viktorien van Hulst bij de opening van Theaterfestival Boulevard in het Theater aan de Parade. “Hoe… 

Five quarters of an adolescent brain. Jetse Batelaan makes growing pains hilariously palpable at Theatre Festival Boulevard.

Als je theater voor kinderen en jongeren maakt, vertel je als volwassene verhalen aan kinderen en jongeren vanuit jouw volwassen bestaan. Dat kan. Daar kun je subsidie voor krijgen. Artemis, eerder hier uitgeroepen tot het op één na beste theatergezelschap van Nederland, is zo’n gezelschap. Maar, omdat dit jeugdtheatergezelschap geleid wordt door Jetse Batelaan doet Artemis het graag anders. Sterker… 

Impressive Minaret shows at Theatre Festival Boulevard that art survives disasters. (And check out what Miet Warlop pulls off with Dervishes)

Miet Warlop has exciting ideas, and carries them out. Now she is not unique in that. More artists do that. What makes Miet Warlop special is that it invariably leads to really special work. Take her latest creation, to be seen at Theatre Festival Boulevard, 'Ghost Writer and the Broken Hand Brake': she puts three people on stage and... 

Colson Whitehead schrijft aangrijpend boek over wreedheid in Amerikaans jeugdrecht: ‘Het systeem is nog steeds intact.’

Met zijn slavernijroman De ondergrondse spoorweg brak de Amerikaanse schrijver Colson Whitehead wereldwijd door. Zijn indrukwekkende nieuwe boek De jongens van Nickel gaat opnieuw over een gruwelijke bladzijde in de recente Amerikaanse geschiedenis. Martelingen, verkrachtingen, zelfs moord: op de Arthur G. Dozier School for Boys was het aan de orde van de dag. Maar liefst 111 jaar lang kwamen de… 

Why youth is the future and fake art does not lead to real art at Theatre Festival Boulevard.

Het Bossche Theater Artemis is, na International Theatre Amsterdam, het beste theatergezelschap van Nederland. Dat heeft het gezelschap te danken aan een roemrucht verleden (Pauline Mol!!) en aan Jetse Batelaan. Deze regisseur ontving onlangs nog de prestigieuze Zilveren Leeuw op de Biënnale van Venetië voor zijn ontregelende oeuvre. Dat bestaat grotendeels uit voorstellingen waarin kinderen de macht overnemen, zonder dat… 

In search of pleasure and secret spots, you sometimes stumble upon very special things during Festival Boulevard

Het centrale personage in Lo Lie Taa van theatermaakster Marijn Graven was er vroeg bij. Althans, zo vertelt hij aan de spiegelende vloer en de toeschouwers in zijn monoloog Lo Lie Taa. Als negenjarige was hij al smoorverliefd op zijn moeder en niet lang daarna werd zijn leven bepaald door het nastreven van zo veel mogelijk spetterende resultaten van zijn… 

White wine and black pain at finely diverse Theatre Festival Boulevard

Een van de voordelen van de voortschrijdende ontkerkelijking is dat er op steeds meer plekken mooie gebouwen leeg komen te staan. Met die gebouwen kun je dingen doen. Met kunst bijvoorbeeld. Studio Orka uit België heeft deze week in Vught dus iets heel moois gedaan in de Mariakerk. Het leegstaande neoromaanse gebouw hebben ze veranderd in, jawel, een leegstaande kerk.… 

Boulevard opens with great ambition. It will be exciting regardless.

The Theater aan de Parade is slowly but surely starting to become the blot of cultural politics in Den Bosch. The outdated theatre has too low ceilings, too much plush, asbestos and past to still be a credit to the Brabant provincial capital. Viktorien van Hulst, director of the now 35-year-old Theatre Festival Boulevard, made a point of saying during her opening speech on 1 August that the... 

At last. Interest groups arts and creative industries seek collaboration

It is actually a footnote in the press release that lobby organisation Kunsten '92 sent out into the world today. But, as always with footnotes, it did contain the most important news. Because Kunsten 92, the club in which organisations in the arts sector polder, is "exploring cooperation" with the Creative Industry Federation. The latter is the Arts '92 of everything that is also culture and creativity,... 

Jeremy Dutcher on Amsterdam Roots: 'I think we can expect something very beautiful in the generations to come, as long as we keep singing our songs.'

Het is, zo in zijn gewone kloffie, een vrolijke, spontane jongen die me tegemoet loopt in de hotellobby waar we hebben afgesproken. Jeremy Dutcher de Canadese zanger die dit jaar een van de hoofdgasten is van het Amsterdam Roots festival, vertoont nauwelijks sporen van de jetlag die hij ongetwijfeld moet hebben overgehouden aan zijn vlucht, die een paar uur eerder… 

The Netherlands' Flemishest festival. Theatre festival Boulevard sees artists searching for a way forward

'As programmers, we are more often in Ghent than in Amsterdam,' says Viktorien van Hulst, director of Theatre Festival Boulevard. The Bossche arts festival, which this year takes place from 1 to 11 August under the Sint Jan and at unexpected locations around the North Brabant capital, has for years stood out for its close ties with our southern neighbours. 'The Dionysian artists are sitting... 

Niemand in de kunst bedacht een plan B. (Waarom de huidige chaos is veroorzaakt door lobbyisten)  

‘Hier ga ik niet iedereen blij mee maken.’ Deze woorden sprak minister Ingrid van Engelshoven uit tijdens het debat over haar uitgangspuntennota, vorige week donderdag. Ware woorden. De glans van haar ministerschap is er inmiddels inderdaad wel af. Van Engelshoven is, na Bussemaker, de tweede cultuurminister die Mark Rutte’s cultuurbeleid moest uitvoeren, en niets anders te bieden had dan een… 

'When you bring back the songs, you bring back the people, you bring back everything'. Why Amsterdam Roots should be proud of coming Jeremy Dutcher.

28-year-old Jeremy Dutcher is a sensation. With his reinterpretation of native songs by Canadian Indians, he won the Canadian equivalent of the Grammy last year; names like Arcade Fire, Feist and Kaytranada preceded him. Amsterdam Roots Festival is now bringing award-winning Canadian musician Jeremy Dutcher to the Netherlands for a performance at the Bimhuis on 10 July 2019. When... 

Met een hecht team win je de wereldcup. Hoe het Holland Festival dit jaar alle cynici de mond snoerde.

Het Holland Festival van 2019 was het beste in decennia. In ieder geval in de 25 jaar die ik er bewust van mee heb gekregen kan ik mij geen nationaal festival herinneren dat zoveel impact koppelde aan zoveel prestige. Of bezoekerstargets al of niet gehaald zijn, zal me daarbij een zorg zijn. Het is, zoals Volkskrant-collega Hein Janssen ooit opmerkte,… 

Colin Benders speelt Concertgebouw plat op slotavond memorabel Holland Festival 2019

Stereo is primitief. Dat weten bioscoopexploitanten al een tijdje, en iedereen met een 7:1 setje bij de tv ook. Twee luidsprekers, hoe goed en groot of klein ook, blijven twee luidsprekers. Nu hebben we natuurlijk ook maar twee oren, maar die kunnen dankzij een paar slimme ribbels en onze eigen slimme hersenen 360 graden geluid plaatsen. Geluid moet je dus… 

Heb meelij met de Polen! Intense suïcidale treurigheid in toneelbewerking van Kafka’s ‘Proces’.

Je zult maar Pool zijn. Dat is, zo bleek tijdens de Nederlandse première van ‘Proces’ in het Holland Festival, geen lolletje. Deze voorstelling, een bewerking van Franz Kafka’s beroemde gelijknamige roman, brengt dat gevoel heel erg indringend over. Vijf uur lang, slechts onderbroken door twee halve uurtjes pauze, waarin een makreelsandwich kan worden gegeten. Of een bakje gemengde nootjes. Oplettende… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)