Skip to content

ACTUAL

All about politics, policy, society and how those things relate to culture and art.

Kunstproject ‘Ruilen met Robinson’ in trek bij hardcore koopjesjagers

Pet van de Luijtgaarden heeft iets met verzamelingen. Hij verzamelt ze dan ook. Maar omdat hij kunstenaar is wil hij ook iets met die verzamelingen zeggen: ‘Ik ben vooral bezig met de maatschappij. Ik vind dat we ten onder gaan aan overproductie en om dat te laten zien wil ik juist over de top gaan.’

Geld: de grootste bedreiging voor ons cultureel erfgoed

Update: volgens de Filmkrant valt het allemaal reuze mee: http://www.filmkrant.nl/nieuws_2013/9842

Vandaag werd bekend dat een groot archief met vrijwel al het ruwe filmmateriaal uit Nederland in de versnipperaar dreigt te verdwijnen. Omdat filmlaboratorium Cineco failliet is vanwege de verdwenen vraag naar oldskool celluloid, moet de kluis met uniek historisch materiaal ook weg. Tenzij zich iemand meldt die het materiaal wil opslaan. En dat kost nogal wat geld. Ook al werken we niet meer met de zeer brandbare nitraatfilms, al dat plastic moet wel veilig worden bewaard.

Nude is main theme at 33rd edition Netherlands Film Festival, Hoe Duur was de Suiker opening film

Paul Verhoeven, Dick Maas, Katja Schuurman, Monique van de Ven en Kim van Kooten zijn allemaal speciale gast op de komende editie van het Dutch Film Festival. Niets bijzonders, denkt u, maar als u ze op de festivalposters ziet zult u ze waarschijnlijk niet herkennen. Het zijn namelijk naamgenoten van bekende filmpersoonlijkheden die dit jaar

Kevin Spacey: 'Television will be fundamentally changed by arrival of Netflix'

Three-quarters of pilot episodes for series in the US do not lead to a sequel. For House of Cards, the series with which the on-demand and streaming video channel Netflix final breakthrough in America, no pilot episode was made. Major broadcasters refused the series without pilot to make, but Netflix immediately saw that there would be a large enough audience for it. That was

Bureau Promotie Podiumkunsten kaputt (3): een lijk van anderhalf miljoen in de kast

De Theaterbon is populairder geweest dan de uitgever vermoedde. Theaterbezoekers hebben zeker de laatste tien jaar meer van deze boekenbon voor podiumkunsten gebruik gemaakt dan verwacht. Anderhalf miljoen euro meer. Gevolg is dat de Stichting voor de Promotie van het Theater en Concertbezoek SPTC sinds 2011 te maken heeft met een negatief vermogen.

10 per cent less ticket sales, but Festival Boulevard is still satisfied.

Festival Boulevard in Den Bosch heeft dit jaar 55.000 kaarten verkocht, 5000 minder dan in 2012. Het festival, dat dit jaar van 1 tot 11 augustus werd gehouden, trok wel meer publiek voor het gratis aanbod op het festivalplein. Daarmee kwam het totaal aantal bezoekers aan het festival dit jaar op 145.000, 5000 meer dan in 2012. Omdat de zaalbezetting met 85% nog steeds mooi is, zal de daling in de kaartverkoop vooral te maken hebben met een kleiner aanbod van voorstellingen.

Bureau Promotie Podiumkunsten kaputt (2): how 3 per cent turned into 3 x 33 per cent

The Performing Arts Promotion Office which will be disbanded from 1 October, has not fallen victim to cultural cuts or the economic crisis. The Stichting Promotie Theater- en Concertbezoek (SPTC), the BPP's backer, has turned off the money tap for other, unclear reasons.

Performing arts promotion office kaputt

We hebben nog lang niet alle info binnen, maar we hebben inmiddels  genoeg: het Bureau Promotie Podiumkunsten (BPP), gefinancierd door de Vereniging van Schouwburg en Concertgebouw Directies, kapt ermee per 1 oktober. Reden onbekend, maar de malaise in de cultuursector, en vooral de podiumkunsten, zal er vast mee te maken hebben.

Departure of business leader Nederlands Dans Theater Van Leer for personal reasons

On the day that a vote was to be held in The Hague on the new Spui Forum, it has been announced that Robert van Leer is leaving as business director of Nederlands Dans Theater. Van Leer is resigning for purely "personal reasons", according to the press officer of the renowned dance company.

Muziekschool @uckutrecht signaleert trend: ouders investeren meer in muziekeducatie

Ondanks de crisis investeren ouders graag en veel in de muzikale ontwikkeling van hun kroost. Dit constateert het Utrechts Centrum voor de Kunsten (UCK). Hun programma’s op het gebied van talentontwikkeling lopen goed. “Ouders kiezen er nu bewuster dan ooit voor om hier geld aan uit te geven. Ze komen ook steeds vaker mee naar de lessen en laten hun kinderen steeds jonger beginnen,” vertelt cellodocent Floris Dercksen.

Saving Tropenmuseum paid for from art acquisition budget

Het Tropenmuseum is gered, dat wisten we al, maar de Tweede Kamer wilde nog weten waar dat uit betaald werd. Immers: meer geld gaat de overheid niet uitgeven, dat moeten wij doen. Enfin. Uit de beantwoording van de kamervragen door cultuurminister Jet Bussemaker blijkt dat de musea in ieder geval in 2016 5,5 miljoen minder uit kunnen geven aan kunstaankopen.… 

I Like To Watch Too is a must for keeping the performing arts in the Netherlands young and fresh

A man and a woman dance passionately in the hall of Paradiso. Such an experimental dance performance is unusual for the Amsterdam pop palace. Yet the festival I Like To Watch Too right here. Many people feel a barrier towards this kind of performance, but here there is just the right 'in and out' atmosphere to make avant-garde art something you can just look at and that always triggers something in you.

Doek valt voor filmtheater en podium Provadja in Alkmaar

Al meer dan tien jaar tobt het Alkmaarse filmtheater en podium Provadja – een van de oudste Nederlandse filmhuizen – met een veel te krappe behuizing. Al meer dan tien jaar zijn er plannen gemaakt en gisteravond stemde de gemeenteraad over de herhuisvesting. En koos daarmee voor een optie die bestuur, medewerkers en vrijwilligers van Provadja al categorisch hadden afgewezen. Namelijk

Ech Uterechse rondleiding door het Cetraol Stetion en Hoog Ketrijne #callofthemall

“Even doorlopen mensen! Ik wil u voorstellen aan Frans van Montfoort. Eén van de allereerste straatmuzikanten in het oude Hoog Catharijne en zelf bijna een living statue.” Gids Ton van den Berg, vandaag in de gedaante van zijn alter ego Koos Marsman, geeft Van Montfoort een klap op zijn schouder. “Goed om je weer te zien jongen.”

Dutch Symphony Orchestra loses lawsuit and name

We already wrote about  the name change of the Orchestra of the East into the Netherlands Symphony Orchestra (NedSym). The Netherlands Philharmonic Orchestra (NedPho) was not amused and felt that the Enschede-based orchestra was infringing its trademark and trademark rights and demanded that the orchestra choose a different name. Summary proceedings followed and in April 2012 the court ruled that the Netherlands Symphony Orchestra could only not use the abbreviation NedSO, but did not have to change its name.

Minder publiek, maar vollere zalen voor @hollandfestival 2013

69.500 bezoekers, dus zeker 5.000 bezoekers minder dan eerdere edities, maar de zalen zaten wel voller. Met 82% zaalbezetting is de organisatie van het Holland Festival tevreden over het festival van 2013. Of dat hogere bezettingspercentage, behalve aan het kleinere aantal voorstellingen (14 minder dan vorig jaar) ook te danken is aan kleinere zalen, is vanaf hier niet uit te zoeken, maar dat ook het grote Theater Carré met de vele onverkoopbare slechtzichtplaatsen dit jaar nauwelijks werd gebruikt, zal zeker geholpen hebben.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)