Skip to content

PODCAST

Nerd podcast 9: How Wijbrand almost turned into an angry white man and Marijn underwent an exciting experiment.

Do we need a new language, and are we at the mercy of the thought police of the Diversity and Inclusion Code? Or is that no thought police, and is Wijbrand in danger of turning into an old angry white man? It remains exciting. So in this podcast, we talk about the 'Guide to inclusive language' for the cultural sector drafted by Mounir Samuel.... 

Wijbrand zegt sorry tegen Lot Vekemans (Nerdpodcast #8 met Marijn Lems over hoe persoonlijk de kunstjournalist kan zijn)

Is er wel iets algemeens te zeggen over een kunstwerk? Zien we wel hetzelfde en is het geven van een betekenis door een journalist niet ook een daad van uitsluiting voor degene die er anders over denkt? Vragen waar je in het vak van kunstjournalistiek eigenlijk elke dag wel mee te maken hebt. Marijn Lems (NRC/Theaterkrant) en Wijbrand Schaap… 

Nerd podcast #7: Wijbrand and Marijn on cultural politics and losing elections. Special Guest: Melody Deldjou Fard

The party may be the biggest loser in the parliamentary elections, but Melody Deldjou Fard is not sitting back. Now that is a bit the standard response of politicians when they face defeat, but Melody's enthusiasm is convincing. We invited her to the podcast, as she was a contributor to Culture Press before she turned... 

Laura van Dolron plays in front of 2 people and that's pretty ok. Nerd podcast #6 with Marijn Lems, Wijbrand Schaap and special guest Laura van Dolron

Marijn (NRC/Theaterkrant) and Wijbrand (Culture Press) disagree quite often, prompting another solid podcast about how to look at theatre professionally. This time, Wijbrand had gotten excited about the fact that stand-up philosopher Laura van Dolron performed a play for two invited guests each time, professionals mostly, and that they then wrote entire newspaper pages full of... 

TAKE ME TO THE RIVER

Big Mouth Billy Bass is een grootbekforelbaars van kunststof die aan een plank is bevestigd. Als er iemand in de buurt komt – of op een knopje drukt – barst de vis uit in een gruizige vertolking van een voorgeprogrammeerd liedje, meestal ‘Take me to the river’ van Al Green. Bij de refreinregel komt de kop los van het… 

Nerd podcast #5: on the future of theatre, Milo Rau and the power of the critic

 Deze aflevering, nummer 5 alweer in een steeds beter beluisterde podcastserie, gaat het over de toekomst van het theater. Een toekomst na Corona, natuurlijk, maar ook de toekomst zoals sommige theatermakers en -journalisten die zich dromen. Marijn Lems (NRC) en Wijbrand Schaap (Cultuurpers) praten bijvoorbeeld over Milo Rau, de spraakmakende artistiek leider van NTGent (België). Die kwam een paar jaar… 

Nerd podcast #4: Marijn Lems and Micha Wertheim clash over moral judgements in art criticism

The best works of art are failures, and it is up to the public to give them a meaning over which the artist has no control, argued comedian Micha Wertheim in an essay for De Correspondent. We thought that was a good topic for our fourth geek podcast. Marijn Lems (NRC,Theaterkrant) does sometimes clash with people who give him too much in his reviews,... 

Nerdpodcast 3: Waarom is jeugdtheater vaak zoveel sterker dan theater voor grote mensen? (Met Marijn Lems en Henri Drost)

Vandaag hebben we het over jeugdtheater. Een genre waarmee ik zelf ooit, in 1994, voor het eerst kennismaakte dankzij ‘Mirad, een jongen uit Bosnië’ van Ad de Bont, gespeeld door Theatergroep Wederzijds. Marijn Lems kreeg zijn liefde voor jeugdtheater mee van zijn moeder, net als zijn vader bibliothecaris in Tilburg. Waar we het over eens zijn, in deze podcast, de… 

Marijn Lems (NRC) on doubt and loneliness of art journalist: 'We are all highly educated, white and from the middle class. It could be more diverse from me.'

Critics by default have a different opinion than the average audience. That, says Marijn Lems, theatre journalist at NRC and Theaterkrant, is what this research shows. Reason for us to take a closer look at this in the Culture Press Nerd podcast on the deeper details of the art journalist's profession. Another three-quarters of an hour for anecdotes and exciting revelations about the private life of the... 

Marijn Lems: ‘Ik schrijf voor mensen die het avontuurlijke in de kunst niet uit de weg gaan.’

Meer dan 1500 uur bracht theaterrecensent Marijn Lems vorig jaar door in theaters, voor de tv en, vooral ook, met games. Dat is veel tijd en dat roept vragen op. Vragen vooral hoe je als journalist je tijd inricht, en hoe je die verdeelt tussen kunst kijken voor werk en wat we dan maar ‘gewoon leven’ zullen noemen. Daarover gaat deze podcast, een kleine drie kwartier lang.

Moniek Merkx bids farewell to Maas Theatre & Dance: 'I would grant it to any creator to have this audience in front of you once.'

Moniek Merkx will step down as director of Maas Theatre&Dans on 3 February this year. She co-founded this Rotterdam company in 2013, which makes theatre for people from small to large. A forced merger with two other youth theatre houses from the Maas city developed under her leadership into one of the most successful and interesting theatre groups in our country. In our podcast, I talk to her for an hour about how that came to be.

Leiding geven begint bij jezelf. Leer daar meer over in deze podcast over LinC-Artistiek

In deze podcast praat ik met Marjolein Verhallen en Paul Adriaanse van Bestuurskunde, Nanna Verhoef van Media en Iris van der Tuin van Filosofie, en artistiek leiders Lars Ebert en Jente Hoogeveen over wat dat nou is: leiderschap. En we hebben het over hoe je dat kunt leren. 

Geen beter moment denkbaar voor Splendid Isolation. Persoonlijk initiatief sopraan zorgt voor uniek concert in tijden van Corona.

Splendid Isolation gaat over het geluk van eenzaamheid, maar, benadrukt Elgershuizen, dat kunnen we het beste samen beleven. ‘Het moet uitgevoerd worden, want als mensen moeten we samen kunnen zijn’.
Als alles meezit is het zaterdag 19 en zondag 20 december mee te maken.

ik laat het zo

Als kind speelde ik jarenlang matig piano op een grote, afgeragde Kaps uit Dresden. Het instrument ontviel me toen ik ging studeren, want het bleek onmogelijk om het ding in mijn eerste zelfstandige woning, een van de HAT-eenheden in het pand Boekhoven aan de Breedstraat, de trap op te krijgen.

Jongelui

De 94-jarige Jan Hoek uit Rotterdam schreef een brief aan de jeugd die iedereen inmiddels wel zal hebben gelezen – sinds dat touwtje uit de brievenbus van Terlouw is er niet meer zoveel aandacht geweest voor een boodschap van een mens op leeftijd. Die boodschap is sympathiek en duidelijk: jongelui, hou het nou nog even vol, voor ons, dan kun… 

Sender Boulevard pauses to remember the Dutch East Indies

'For Indonesian Dutch, 15 August is definitely not liberation day,' explains playwright Bo Tarenskeen. The last day of the alternative Festival Boulevard in Den Bosch, Sender Boulevard, coincides with the commemoration of Japan's surrender on 15 May 1945. The Dutch East Indies, the colony exploited by our country for centuries, had also been liberated from the Japanese, but the end... 

hugo’s schoenen

Ruim zeven jaar geleden begon ik als huisdichter bij de Late Night Show van Sven Ratzke in de Blauwe Zaal van Utrecht. Het was een bijzondere tijd. Niet voor Sven, die is waarschijnlijk al zingend en in designerkleding ter wereld gekomen door een gordijn van pauwenveren en imitatiehermelijnenbont. Voor hem was de broeierige, permanent ramvol uitverkochte nachtclub-voorstelling gesneden koek. Voor… 

Halima El Ghamarti begon vlak voor Corona aan haar nieuwe baan: ‘Het nieuwe normaal? Dat is hier mijn gewone normaal.’ (Podcast en video)

Krap drie weken was ze aan de slag toen de coronapandemie en de lockdown kwamen. Voor Halima el Ghamarti, die medio februari begon als directeur van het Jongeren Cultuurhuis Kanaleneiland en Overvecht, is er dus geen ander normaal dan het nieuwe normaal: werken vanuit huis, en dat met een organisatie die vooral bedoeld is om jongeren in Utrecht met elkaar… 

steen

Een schoolvriend was bergbeklimmer. Hij kon het goed, hij deed in vakanties nooit iets anders. De schoolvriend was lang en zo sterk dat hij zichzelf aan één vinger omhoog kon trekken. Op de eerste dag na de herfstvakantie vertelde hij dat een andere klimmer van zijn groep onder zijn ogen was doodgevallen. Als ik het me goed herinner leefde hij… 

Vincent Wijlhuizen is working on a coronaproof What You See Festival: 'a very large group of people are now much less visible.' 

Immediately after the lockdown was declared in March 2020, Vincent Wijlhuizen, co-founder (along with Annette van Zwol and Ieme Soes) and director of the What you See Festival, set to work to come up with alternatives for the festival, which takes place in the autumn. 'We made several plans. We already had an ordinary plan, which went to all the funds... 

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)