Skip to content

Amsterdam

Technique and dance give groundbreaking theatre experience

Dance and technology. That is the theme on the second day of the Moving Futures festival. After seeing this broadly composed programme, I no longer doubt that there is such a thing as 'progress in art'. This is not just about the new means artists can use to shape their work. The... 

Moving Futures in Amsterdam: young talent shows playful dance about identity

The Amsterdam version of the Moving Futures festival 2017 has begun. For four days, young dance makers show all sides of their creativity. I experienced a cosmic journey with (SHIFT), was cheered by Third Culture Kid by Joseph Simons and saw the excitement slumped a little by a piano at the end of Your Mother at my Door by Timothy and... 

Moving Futures festival zoekt nieuw publiek voor moderne dans

‘Veel mensen vinden hedendaagse dans moeilijk. Vooral voorstellingen van jonge makers die experimenteren en nieuwe wegen zoeken. Op het Moving Futures festival kan iedereen ontdekken hoe dans je kan raken. We doen dit niet alleen door goede voorstellingen van jonge makers te laten zien. We bieden ook activiteiten eromheen, contextprogramma’s. Daarmee geven we het publiek handvatten om een verbinding te leggen met… 

It has been proven: culture makes people happy. That calls for a good campaign

The positive effects of culture are demonstrated again and again. It is high time the sector used these facts in improving its image. Our western and southern neighbours have boosted the image of culture with a number of successful initiatives. The sports sector is another example of image building that the cultural sector can learn from. There... 

‘Amerikaanse romans met een paard op de cover zijn altijd heel goed.’

In De ruiter laat een vader zijn dochter uit de stad onderduiken bij haar opa die op het platteland woont. Het meisje heeft een loverboy-achtige relatie met de leider van een gevaarlijke criminele bende. Met het noodgedwongen verblijf van zijn kleindochter botsen niet alleen twee generaties, maar ook heden en verleden, stad en land, mens en natuur. De enige verbindende… 

A museum is for everyone, with or without gin-tonics

Museums should be places where everyone feels welcome, argues art editor and curator-in-training Roxy Jongewaard. An argument for public and free museums: "A museum for everyone who can pay 17.50 in entrance fees is not a museum for everyone." In the coming year, I get to live out a personal dream: I will work as a curator in a major Dutch museum.... 

Gerard de Kleijn maakt Museum Gouda meer toegankelijk

Gerard de Kleijn vertrekt op 1 februari na zes jaar directeur te zijn geweest bij Museum Gouda. De flamboyante, welbespraakte en erudiete directeur laat een financieel en artistiek gezond Museum achter voor zijn opvolger Marc de Beyer. De Kleijn maakte het museum meer toegankelijk voor Gouwenaars en kunstliefhebbers van buiten de historische  stad. Het museum trok in 2016 ongeveer 40.000… 

Amsterdam has run out of things to do: now Stedelijk Museum topper gone too

Bart Rutten becomes the new artistic director of Utrecht's Centraal Museum Bart Who? Bart quite an important figure. Bart Rutten was the man behind some great blockbusters at Amsterdam's Stedelijk Museum. That he is going to Utrecht after Malevich and Matisse says a lot about the good work of his predecessor Edwin Jacobs. It says even more... 

Splendor Amsterdam presents the Splendor Parade 2017

On Saturday 14 January 2017 at 16.30, Splendor will present Splendor Parade 2017 at CASCO Amsterdam. During this afternoon, Splendor members and non-members will be able to marvel at the diverse group of Splendor musicians and their musical friends, who will show and perform in the most diverse ways. Splendor is taking it even bigger this year with its own SplendOpeRa: prepared... 

Richard Rijnvos world premiere at Muziekgebouw aan 't IJ: 'Art-loving audience very capable of critical listening'

What is a 'companion piece'? On Thursday 12 January, the quirky Ives Ensemble answers this question at a concert in the Thursday night series at the Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam. Especially for this, Richard Rijnvos composed his Riflesso sull'arco, a 'companion piece' to Swinging Music by Kazimierz Serocki. I asked Rijnvos three questions. What typifies you as a composer? Let me start with... 

CCD Award 2017: cast your vote NOW!

The five nominees for the CCD Award 2017 are Hamlet by ZEP Theater Productions, Festival Mundial, Ongekend Bijzonder Festival 2016, Project Old Skool by Stichting Gebouw 52 and the Van Abbemuseum. The public can cast their votes from now until 18 January 2017 via this link. The jury will take the public vote into consideration. The prize of €5,000 will be... 

Tjeerd Posthuma: ‘Millennials kunnen heel slecht tegen teleurstellingen.’

Tjeerd Posthuma: ‘Millennials, mensen van mijn generatie, kunnen heel slecht tegen teleurstellingen. Ik wilde een boek schrijven over een jongetje dat heel veel mee had in zijn leven en al op vrij jonge leeftijd slecht met tegenslagen kon omgaan. Dat idee evolueerde naar het perspectief van zijn oudere zus, die jaloers is op haar broertje maar dat zelf niet zo… 

Huub van der Lubbe en Christine Otten over liefde in tijden van rassenhaat

We hadden liefde, we hadden wapens van Christine Otten gaat over de zwarte verzetsstrijder Robert F. Williams, die streed voor de gelijkwaardigheid van de zwarte bevolking. In de gelijknamige theaterbewerking spelen blanke acteurs – onder wie Huub van der Lubbe – zwarte personages en andersom. Dubbelgesprek over persoonlijke offers, huidskleur en verbinding. Idlewild Het is een opmerkelijk toeval. Amerika neemt… 

Garry Feingold and Ger Jager, Dance Makers, 2012. Photo: Jean-Pierre Jans.

Extremely rare landslide possible in contemporary dance in the Netherlands.

In contemporary dance, artistic leaders are often in place for decades, at least in the Netherlands. This week, Leo Spreksel announced his departure from Korzo, as of September 2017. After 29 years, the director and programmer of dance at the theatre and production house in The Hague is calling it a day, because "in the Netherlands, commercialisation is pushing away the voice of artists: procedures and formats are... 

The sign language interpreters sob along

Chris Keulemans visited the 5D InHuis Festival and was deeply impressed by what people with disabilities managed to achieve in theatre. Here is his report, for under the Christmas tree. About humour without pity, and totally unexpected displays of muscle. - Was Thomas born that way? - Well, I don't think he cut his legs himself... The jokers... 

Decors steal the show in The National Opera's Parsifal

Austrian bass Günther Groissböck received the biggest applause in Parsifal on Thursday 15 December, for his role as Gurnemanz. A close second was Russian soprano Elena Pankratova. She signed for the vocal part of Kundry, who took shape on stage in the person of assistant director Astrid van den Akker. However, judging by the deafening cheers, the audience was the... 

Quirky Veem sets example for dance sector

Het Veem is a small but important theatre and unofficial production house overlooking the Houthavens in Amsterdam. The house has long been home to internationally operating contemporary performing arts. A place where the artist and his or her experimental work are still central. Since Anne Breure became director in 2014, it bears the addition House of Performance. With... 

Marie Goeminne (Dansmakers) reconciles you with death in 'Have I been here before'

You instinctively flee from death, but in 'Have I been here before' choreographer Marie Goeminne actually brings death close. Not threatening, but close to your skin and hand in hand with life. She shows death and life in an intimate entanglement. Three dancers merge in a stream, concentrated and vulnerable, in which life arises,... 

Polyptych, Lada Hrsak, Misericordia, Oude Kerk, 2016.

Oude Kerk op zoek naar hedendaagse vormen van naastenliefde en barmhartigheid

Het oudste en misschien wel mooiste gebouw van Amsterdam combineert een flink aantal functies. Al zijn toeristen tegenwoordig dominant, gelovigen vieren er nog iedere week de liefde van God. En al biedt de voormalige Nicolaaskerk geen ruimte meer aan vissers om hun netten te repareren, orgelconcerten worden er nog steeds gegeven, al sinds de veertiende eeuw. Brood uitdelen is niet… 

Redenen om wel naar theater Kikker te gaan (1: Het Mannenavondje)

Ondanks de crisis in de podiumkunsten dwaalt er nog steeds veel jong talent door Nederland en omstreken. Zoveel dat bijhouden onmogelijk is. Wie kan immers alle festivals bezoeken, van festival Boulevard tot Noorderzon, van het Café Theaterfestival tot festival Cement en van het Amsterdam Fringe Festival tot het Zeeland Nazomerfestival? En dan ook nog precies die vier of vijf voorstellingen uit de… 

Deze vijf voorstellingen wil je echt zien in december

Ik vertel je hier waarom je naar Parsifal zou moeten gaan, en niet eens alleen vanwege het object van Anish Kapoor dat erin een rol speelt. En je zou trouwens ook een keer naar toneel kunnen. Met De Meiden. Fel theater van ons allerbeste theatergezelschap (volgens de Amerikanen). De Nationale Opera, Parsifal (opera) Vier jaar geleden bezocht ik Pierre Audi’s… 

Early music pioneer Marijke Ferguson: A lifetime of ears on stalks

This month, early music pioneer Marijke Ferguson turned 89. She led the adventurous ensemble Studio Laren for 30 years and has been making radio for over 50 years, the last 23 for the Concertzender. Time and again, she manages to intertwine old and new music with pop and world music in an appealing way. On Sunday 11 December, the Concertzender puts her centre stage during... 

Concert Jarre was everything but unforgettable. And that's a compliment.

Jean-Michel Jarre was visiting the Netherlands. At the Heineken Music Hall, old and new fans could enjoy his hypnotic work. I went there to listen, but of course also to watch. Forty years ago, Jean-Michel Jarre, pioneer in synthesiser music, released Oxygène. Anno 2016, we are 12 million copies sold. On that massive scale, the Frenchman produces... 

Ballet dancer Andrew Greenwood: 'Healthcare needs dance'

'What is the relevance of dance?' Since the conference The Relevance of Dance in March 2016, this question has been haunting my mind. Above all, I want to know why more people should dance. Therefore, I decide to put the question to inspiring and progressive dance teachers. The second one I question is Andrew Greenwood, who six months ago... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)