Skip to content

dead

Alaa al Aswani: 'Literature doesn't change politics, it changes people'

Four years ago at the Winternachten Festival in The Hague, we spoke about it with Egyptian writer Alaa al Aswani, who was disarmingly upbeat despite the fact that he can barely publish in his own country. On lack of freedom of expression and fiction in times of fake, this year's theme, Al Aswani could have a word. 'Freedom of expression is even worse now than under dictator Mubarak.'

The Rolling Stones-Unzipped at the Groninger Museum: dynamic, yet somewhat well-behaved tribute

Fortunately, the Groninger Museum also puts enough focus on the aural aspect; not only are visitors treated to the various Stones songs, culminating in the concert in Cuba in 2016, but they also pass by fragments of der band members themselves and (popular) cultural figureheads such as director Martin Scorsese.

Altviolist Emlyn Stam van New European Ensemble: ‘Het mooiste moet nog komen!’

November Music heeft dit jaar niet alleen een huiscomponist, maar ook een huisgezelschap, het New European Ensemble. De Haagse club speelt vanzelfsprekend mee in het openingsconcert met het Bosch Requiem van Seung-Won Oh. En natuurlijk presenteren ze een portretconcert met greatest hits van composer-in-residence Kaija Saariaho.

‘Helaas kan ik mijn dochters niet voorbereiden op de wereld van straks’. Presentator Art Rooijakkers schreef een boek over de toekomst voor zijn tweeling

‘Door het schrijven van dit boek ben ik gaan beseffen dat ik mijn kinderen niet kan voorbereiden op de wereld waarin zij volwassen zullen zijn. Ik kan ze niet nu al leren wat ze later nodig hebben in een samenleving die nog niet bestaat.’

We’ll never let you down: eerbetoon aan legendarische celliste Jacqueline Du Pré

In 1987 bezweek de Britse cellolegende Jacqueline Du Pré aan multiple sclerose, 42 jaar oud. Hoewel ze al vijftien jaar geen concerten meer had gespeeld spoelde er een golf van verdriet over de wereld. In haar korte carrière had ze meer bereikt dan menig ander musicus in zijn of haar hele leven.

‘Ik moest de spoken in dit huis tot leven wekken.’ Stefan Hertmans over zijn nieuwe roman De opgang

Wie De opgang leest, begint meer te begrijpen van België: de gigantische gespletenheid van het land, van de frictie tussen de twee landsdelen, en van de opkomst en het succes van het Vlaams Blok. Ook Hertmans is beter gaan beseffen hoe diep de gespletenheid en “het verdriet van België” gaat.

‘Er was veel geweldig aan Joost, maar dit was hij óók.’ Arielle Veerman over haar roerige huwelijk met Joost Zwagerman

Een ambitieuze jonge schrijver die uitgroeide tot Bekende Nederlander – het leven van Joost Zwagerman was onstuimig, net als zijn karakter. Dat zijn huwelijk na bijna na twintig jaar eindigde in een scheiding, kon hij niet verdragen. Een jaar later, op 8 september 2015, – vandaag precies vijf jaar geleden dus – maakte hij een einde aan zijn leven. In haar boek De langste adem kijkt zijn ex-vrouw Arielle Veerman terug. Van wrok blijkt geen sprake, wel van verdriet.

Taking off and landing softly. That's what Schweigman& offers during Sender Boulevard, and we need it

Boukje Schweigman is een kunstenaar die dit land hard nodig heeft. Mijn diepe bewondering voor haar ontstond bij ‘Klep’, de voorstelling waarmee ze lang geleden afstudeerde aan de Amsterdamse mime-opleiding. Met acht anderen in een karretje, door hele kleine klepjes rondkijken in een wereld waarin lieve wezentjes  al even nieuwsgierig zijn naar jou, waarna een minimale aanraking de impact van… 

Pierre Jarawan: ‘In Libanon vult men de gaten in de samenleving op met verhalen’

Deze week verwoestte een gigantische explosie van 2700 ton slecht bewaard ammoniumnitraat het grootste deel van de Libanese hoofdstad Beiroet. Voor de Duits-Libanese schrijver Pierre Jarawan, woonachtig in München, is de ramp een zoveelste zwarte bladzijde in de geschiedenis van Libanon, die hij zelf ook nog maar net heeft leren kennen.

‘Het was alsof ik in mijn boek terecht was gekomen.’ Hoe de dystopische nieuwe roman van Tatiana de Rosnay ineens verdacht veel op de werkelijkheid ging lijken

Het is snikheet in Parijs op de dag van het interview met Tatiana de Rosnay (58). In haar nieuwe roman Bloemen van de duisternis gaat Parijs gebukt onder een zoveelste hittegolf, waarbij de thermometer de 48 graden aantikt. ‘De afgelopen dagen was het bijna net zo erg als in mijn boek,’ vertelt De Rosnay via Zoom vanuit haar Parijse werkkamer.… 

Nationale Theater speelt eenvoudig briljant door

Godzijdank gaan de zalen weer open voor meer publiek en Het Nationale Theater speelt nog even door, bijvoorbeeld met het aanstekelijke Every Brilliant Thing met Tamar van den Dop of Bram Suijker. In het Theater aan het Spui speelden woensdag 1 juli ’s middags Tamar van den Dop en ’s avonds Bram Suijker hun eerste Every Brilliant Thing. Het is,… 

HOLLAND FESTIVAL 2020 VERBINDT MAKERS EN PUBLIEK IN GEFRAGMENTEERDE TIJD

Het Holland Festival 2020 kende een uitzonderlijke jaargang, door de coronapandemie ging het voor het eerst in zijn geschiedenis fysiek niet door. In plaats daarvan kreeg het een online programma als invulling. Holland Festival online programma 2.0-2.0 was de 73ste editie van het festival en de tweede waarbij gewerkt werd met een associate artist. Dit jaar was dat choreograaf, regisseur,… 

‘Pas nu heb ik een tamelijk geruststellend leven.’ Openhartig gesprek met Hans Dorrestijn

Cabaretier Hans Dorrestijn staat bekend als een sombermans en beroepsmopperaar. Maar de laatste jaren heeft Neerlands zwartgalligste grappenmaker steeds minder te klagen: hij oogstte grote successen met zijn natuurboeken en zijn cabaretprogramma’s, en won diverse onderscheidingen. Deze week wordt hij 80, maar van ophouden wil hij niet weten – zijn nieuwe boek Wensvogels is net verschenen. In negen vrijmoedige vragen… 

The BIS is dead, long live the Puppets

Let's just start with the good news: De Staat is a regular fixture in the Netherlands from now on. And so we are talking about the band De Staat. Who make fantastic music videos these days. They have been promoted from a four-year grant with the Performing Arts Fund to a four-year grant according to the Cultural Basic Infrastructure (BIS). With 55 other newcomers. All weighed... 

Het advies is er. Wat gaat er de komende vier jaar gebeuren in de Nederlandse gesubsidieerde cultuur?

Dit is de registratie van de presentatie: En hier is de volledige tekst van het persbericht. Duiding volgt, maar we gaan eerst lezen. Meer ruimte voor vernieuwing en cultuur buiten de Randstadprovincies 04-06-2020 | 14:00 | Den Haag De Raad voor Cultuur adviseert om meer instellingen met vernieuwend cultuuraanbod en instellingen van buiten de Randstadprovincies de kans te geven op… 

‘Ik wil mijn kinderen iets substantieels nalaten’. Het bewogen leven van creatieve duizendpoot Marc de Hond (1977-2020)

Het kwam toch als een schok, het verdrietige bericht dat cabaretier, presentator en theatermaker Marc de Hond gisteren is overleden. Rond het begin van corona hadden we nog even contact over zijn theatertournee Voortschrijdend inzicht, die hij maakte als nalatenschap voor zijn kinderen. Hoe jammer was het dat de meeste voorstellingen nu voor onbepaalde tijd moesten worden uitgesteld. Zijn gezondheidssituatie… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)