Skip to content

research

Kunstraad has profile for new Stedelijk Museum board ready: an Amsterdam rascal (m/*/f).

The cultural sector is sometimes behind, but more often ahead. In the - otherwise very much to be welcomed in terms of content - advice issued by the Amsterdam Arts Council on the future of the local Stedelijk Museum, you can read that job security in the art sector is once again under pressure. Especially for young entrants from 'diverse' backgrounds: 'Preferably, the museum will make greater use of... 

Gesualdo project at @hollandfestival by De Warme Winkel: 'We want to anoint and flog the ears' #HF18

Say 'Carlo Gesualdo' and you say 'heavenly music', and 'cruel disposition'. This Renaissance composer's name is inextricably linked to the gruesome double murder he committed on his wife and lover when he found them in flagrante delicto. Who else but The Warm Shop could make an appealing performance of this thought Tido Visser, artistic director of the Netherlands Chamber Choir. So. 

Henri Swinkels gedeputeerde leefbaarheid en cultuur provincie Noord-Brabant

Gedeputeerde Swinkels over kansen voor Brabant: ‘Anders dan bij het Rijk, werken we hier al niet meer ‘disciplinair’. We stoppen niet alles in hokjes.’

De aanleiding voor dit verhaal is dat relatief kort geleden de Raad voor Cultuur haar sectorverkenning publiceerde. De samenvatting opent met de woorden dat ‘Cultuur beweegt’. Een nogal eufemistische constatering in mijn ogen. In dit geval wordt bedoeld dat het maken, verspreiden en beleven van cultuur voortdurend aan verandering onderhevig is. De tweede zeer voor de hand liggende observatie van… 

Number of film festivals down 20 per cent last year. Amsterdam still leading with 47 film festivals.

Where can you indulge as a film lover in the Netherlands? With 54 festival editions in 2017, North Holland appears to be the province where you can enjoy film festivals most often. Amsterdam takes the crown with a whopping 47 film festival editions, according to a study by the Hogeschool van Amsterdam (HvA). Lecturer Harry van Vliet of the Crossmedia lectureship of the HvA faculty,... 

Stef Aerts directs 3D show JR at @hollandfestival: 'To go from 700 pages of real literature to a manageable stage text doesn't just happen.'

Listen to an atmospheric impression and the full interview with Stef Aerts here. Children have the ability to turn adults' worlds upside down. Eleven-year-old JR is really getting into it. On a school trip, he learns how the stock market works and then turns it to his will. In doing so, unhampered by a prefrontal cortex, that part of the brain... 

Geld maakt wél gelukkig, en writers block is een illusie. Veel mythes onderuit op avond van het Kuddegedrag.

Liever luisteren dan lezen? Luister hier naar de podcast! (Met veel extra quotes van Ab Dijksterhuis) Geld maakt gruwelijk gelukkig. En dat houdt niet op bij 1 ton. Wie een half miljoen verdient is aanzienlijk gelukkiger dan wie 2 ton verdient. De ING-baas die 60 procent meer salaris zou krijgen, zou daarvan ook heel erg veel gelukkiger geworden zijn. Dit… 

Live art is much more exciting than video and motivated goalies dive right. Learn this at The Evening of Herd Behaviour in Utrecht

The separation between the Netherlands and Belgium was due to an opera at the Brussels Monnaie Theatre in 1830. During a certain song in the opera De Stomme van Portici, the flame flared and the opera-goers ran out of the hall like an angry mob to chase Den 'Ollander out of town. Such behaviour turns out to be more logical than you... 

Martine Dekker (Cinedans): 'The new generation does not respect the demarcation between the arts at all. That's very fun and interesting for a festival like Cinedans.'

Cinedans has been around since 2003. Back then, it was a single evening, part of Amsterdam's Julidans festival. Pretty soon, it grew into something bigger. According to Martine Dekker, involved with the festival since the 2011 edition, this was due to the overwhelming supply of dance films: 'From the second edition, filmmakers were invited to submit films,... 

Really Happened is No Excuse, or: How playwright Sadettin Kırmızıyüz gets passed left and right by De Luizenmoeder

I attended the try-out of Metropolis #1 at The Hague's Theater aan het Spui and a week later - because I couldn't believe my eyes the first time - I also went to the premiere. Rarely did I see something so blood-curdlingly exciting on stage. But unfortunately for the wrong reasons. A lot of a-musical notions Metropolis is the... 

Minister bij presentatie visiebrief: ‘aantal kunstproducties moet wellicht omlaag.’

Volgens minister van Cultuur van Engelshoven is het onvermijdelijk dat het aantal producties in de kunstsector omlaag gaat. Dit is nodig om de arbeidsmarkt voor de kunstensector gezond te maken. Ze verklaarde dat in een interview na afloop van de presentatie van haar visiebrief in het Rotterdamse Maaspodium. ‘Je ziet dat er de afgelopen jaren heel veel is geproduceerd om… 

Peter Brook: everything in the universe can be extraordinary.

In the early 1990s, I am sitting in a small auditorium at The National Theatre in London. Before the performance starts, someone on stage asks if you want to greet the visitors next to you. This immediately creates a different, more intimate dynamic in the auditorium. On a sleek stage with only a few props are four actors and an Arab musician. Yoshi Oida... 

Succes als keuze is een van de gevaarlijkste misvattingen van deze tijd. De maatschappelijke implicaties van deze drogreden zijn immens.

Eind vorig jaar vroegen de organisatoren van een alumni-avond voor onderzoeksmasterstudenten me om vanuit mijn huidige functie als cultureel leider een stelling te verdedigen. Het moest gaan over mijn positie als letterkundige door hen te vertellen over mijn professioneel pad sinds mijn afstuderen. Ik zou dit artikel hoopvol en hoopgevend kunnen inrichten en uitgebreid ingaan op de competenties die de… 

Sadettin Kırmızıyüz maakt theaterserie ‘Metropolis’. ‘Als je denkt, dit kan niet waar zijn, ga er dan van uit: dit is waar.’

Het begint natuurlijk allemaal op het Oranjecollege. Een fictieve school met hele reële problemen. Voor Sadettin Kırmızıyüz de plek waar hij het openingsdeel laat spelen van Metropolis, een serie die uiteindelijk vier aflevering moet gaan tellen. Het is een van de grootste projecten van Het Nationale Theater, de komende vier jaar, in innige samenwerking met het eigen gezelschap van Kırmızıyüz:… 

Playwrights and cultural exploration (2) Sophie Kassies: 'A pool of plays that don't find an audience is an erosion of the profession'

The previous cultural exploration among playwrights gives cause for further exploration. From the earlier article, we take away that further privatisation only partially captures public money and objectives. See also from elevation ideals to efficiency thinking. We also take away that a public as all-important leads to one-sided popular culture, entertainment and false competition with the free circuit. It all has very little... 

Keith Haring, Untitled (velum), 1986. Installation 2017. Photo: Gert Jan van Rooij. Collection Stedelijk Museum Amsterdam

I call on the cultural sector of the Netherlands: put 80% of your marketing budget into cultural education.

In my work, I entice people to come into contact with art. And especially art with a big K. The art that is often marketed as 'difficult' or, in an attempt to get rid of its negative image, as 'vulnerable'. Liberal politicians would perhaps say art that 'doesn't act normal'. It is the kind of... 

We brengen minder tijd lezend door, maar daar merkt de boekverkoper niets van. Doet de overheid genoeg aan leesbevordering, of te veel? (Waarom e-books nog altijd veel te duur zijn)

‘Een goed geletterd vermogen is voorwaarde om – nu en in de toekomst – te kunnen functioneren in onze informatiesamenleving en kenniseconomie.’ Dit stond te lezen in het persbericht dat KVB Boekwerk vorige week verstuurde. Aanleiding was een SCP-onderzoek waaruit bleek dat we in Nederland weer minder tijd lezend doorbrengen dan tien jaar geleden. Er staan indrukwekkende percentages bij. ‘Ruim… 

In Bruges, everything that could go wrong went wrong. Painter Pieter Pourbus escaped by marrying conveniently. (And being stone-faced.)

The (in Flanders) famous portrait painter Pieter Pourbus is from Gouda. You have never heard of him. Soon you will. Museum Gouda is bringing the first Pieter Pourbus exhibition to the Netherlands from 17 February 2018 to 17 June 2018. In preparation for this, you should first visit the Groeninge Museum in Bruges. In the unabashedly burgundy World Heritage city, the exhibition Pieter Pourbus and... 

2018 in the arts: the year we finally choose our bubble and let the masses be the masses.

We gaan kleiner wonen. Het is niet alleen in de populariteit van de TinyHouse-beweging dat jongeren en senioren elkaar de hand kunnen schudden. We willen ontspullen, maar we willen ook minder met de grote boze buitenwereld te maken hebben. Dat geldt voor ouderen, maar zeker ook voor twintigers. Die beweging is al een tijdje aan de gang in de kunsten. Kleine… 

A museum with impact. How museums can raise historical awareness and offer people comfort, perspective and connection

Meer dan een miljoen Nederlanders voelt zich zeer eenzaam, aldus de Gezondheidsmonitor 2012. Hieronder zijn steeds meer jongeren – alle sociale media ten spijt. Misschien zouden we deze ‘eenzaamheidsepidemie’ een halt toe kunnen roepen als we ons realiseerden dat geen van ons werkelijk alleen is. Wat we zo vaak vergeten, is dat we direct verbonden zijn met duizenden anderen: de mensen… 

Pieter Bruegel de Oude, Nederlandse spreekwoorden, olieverf op paneel, 1559, Staatliche Museen zu Berlin

‘De toneelschrijfkunst bloeit’, zegt de Taalunie. Tijd voor een verkenning onder toneelschrijvers.

Op 6 december 2017 werd de Taalunie Toneelschrijfprijs uitgereikt aan dichter, schrijver en toneelauteur Ilja Leonard Pfeiffer. Met zijn stuk over Bram Moszkowitcz, getiteld ‘De advocaat’, kreeg hij bij 47 inzendingen de voorkeur van het ingezonden origineel werk. Volgens de Taalunie ‘balanceert’ Pfeiffers stuk ‘magistraal op het dunne koord tussen tragedie en komedie, realistisch drama en metabeschouwing, slapstick en ontroering.… 

Publiciteitsbeeld BOG. voor KID.

‘BOG.’ speelt ‘KID.’: hoe een simpele vraag aan het publiek tot spannend theater kan leiden.

Een verzameling makers zijn ze. Een collectie, maar geen collectief. Wat een ‘f’ niet al kan uitmaken. Taal is dus nogal een dingetje. En crowdsourcen is nogal iets. Deze makers verzamelen woorden van hun publiek, en geven die terug in een voorstelling. Dat is ‘BOG.’, een nog vrij jonge groep die probeert met taal theater te maken om ons aan… 

Performing Arts Fund subsidy leads to more performances for fewer audiences

Op dit moment is het bedrag dat een podiumkunstgezelschap aan subsidie ontvangt afhankelijk van het aantal keren dat het speelt. Het Fonds Podiumkunsten, dat verantwoordelijk is voor die subsidie, heeft nu onderzocht wat daar het effect van is. Uit dat onderzoek blijkt dat gezelschappen steeds meer moeite hebben om van één productie voorstellingen te verkopen. Dat zorgt ervoor dat gezelschappen… 

IDFA 2017: digital pioneer Jonathan Harris switches to analogue

Met een vijfhonderd miljoen jaar oud steentje begon Jonathan Harris zijn lezing. IDFA presenteert het eerste internationale retrospectief van deze kunstenaar. Als hoofdgast van IDFA gaf Harris vrijdag de ‘Master Talk’, over zijn leven en werk. Zijn opmerkelijk analoge visie vormde ook de rode draad tijdens de drukbezochte DocLab conferentie van zondag. Fundamenteel analoog Harris, die ooit begon met computerwetenschappen… 

Thriller writer Tess Gerritsen: 'Everyone keeps their true self hidden'

Ik weet een geheim is de twaalfde thriller in de serie rondom rechercheur Jane Rizzoli en patholoog-anatoom Maura Isles. Schrijfster Tess Gerritsen bereikte er een miljoenenpubliek mee, maar verlangt naar meer. Als de hoofdpersonen van de thrillers van Tess Gerritsen hebben rechercheur Jane Rizzoli en patholoog Maura Isles inmiddels wel wat meegemaakt. Toch schrikken ze van de staat waarin ze… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)