Aller au contenu

Reisopera 2.0 se présente et fait voler la poussière du gala

Avec un véritable gala, le Reisopera 2.0 se présente. Et dépouille immédiatement le gala de son image guindée. Avec les remerciements du Nederlands Blazers Ensemble.

Parce qu'un gala d'opéra ? Eh bien, on se hisse dans son smoking, on échange des amabilités, méchantes ou non, dans le hall avec les autres invités, et on se voit présenter une heure et demie d'extraits d'opéras, chantés par des solistes aux tenues les plus soignées.

Zo gaat het bij de meeste grote operahuizen. Milaan, New York, Berlijn – het gala waarmee het seizoen geopend wordt, is het ultieme netwerkevent.

Maar godlof, het onder Rutte I gekortwiekte gezelschap dat ook nog eens een concurrerende aanvraag uit eigen stad moest overwinnen, grijpt een gala niet aan om gemakkelijk terug te blikken, maar toont een blik op de toekomst en maakt daar een waar feest van.

Precies wat een gala eigenlijk zou moeten zijn. Geen over-priced event waar the rich and famous elkaar kunnen ontmoeten. Zelfs zij zitten daar niet meer op te wachten. Netwerken doen we digitaal, slechts een ouderwetse ondernemer die zich ook bij RTL’s businessclass binnenkoopt meent dat in een voetbalstadion te moeten doen.

Op dat voetbalveld is het vaak voorspelbaar, maar dit gala verrast vanaf de eerste noot. We lezen operagala, maar we krijgen Paranoid android van Radiohead, in een bewerking voor blazers. Aan het eind van de avond horen we het wederom, bijna als meezinger, maar dan staat het publiek al op de banken.

Begrijpelijk, want in de twee uren daarvoor prachtige arrangementen van Bach, Wagner, Mozarts Cosi fan tutte, Randy Newman en Bizet. En zowaar een drumsolo die wel boeiend is.

Aan het begin van de avond zong mezzo Tania Kross, die ooit bij de Reisopera debuteerde in Verdi’s La traviata een Rossini-duet en aria uit de opera Katibu di Shon (slaaf en meester) die over precies een maand in première gaat, maar zij liet de Habanera uit Carmen over aan Anna Traub. Geen gemakzucht van de ster, maar ruimte maken voor het nieuwe ensemble dat de komende jaren bij de Reisopera ervaring op kan doen.

En dat is hoog nodig, want met het verdwijnen van Opera Studio zijn de mogelijkheden voor jonge solisten nog verder beperkt – het geld dat daar nog overbleef na opheffing werd geruisloos verkast naar een prestigieus concours, maar een concours is slechts een wedstrijd en biedt zangers niet de mogelijkheid meerdere jaren het vak te leren, zoals ook Kross duidelijk maakte, waarna ze de solisten introduceerde. En zij lieten zich nadrukkelijk zien, met name in het terzettino uit Cosi fan tutte.

Natuurlijk, niet alles was perfect, maar de door Xander Straat slim geregisseerde voorstelling boeide van begin tot eind.

Het Nederlands Blazers Ensemble heeft inmiddels een traditie opgebouwd met het nieuwjaarsconcert. Hoog tijd dat er samen met de Reisopera een nieuwe traditie ontstaat, want dit gala smaakt naar meer, veel meer.

 

Nationale Reisopera, Operagala. Wilminktheater Enschede, 1 juli. Op tournee t/m 14 augustus.

Henri Drost

Henri Drost (1970) a étudié le néerlandais et les études américaines à Utrecht. A vendu des CD et des livres pendant des années, puis est devenu consultant en communication. Il écrit entre autres pour les magazines GPD, Metro, LOS !, De Roskam, 8weekly, Mania, hetiskoers et Cultureel Persbureau/De Dodo sur tout, mais si possible sur la musique (théâtre) et le sport. Autres spécialités : les chiffres, les États-Unis et les soins de santé. Écoute Waits et Webern, Wagner et Dylan et à peu près tout ce qui se trouve entre les deux.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais