Aller au contenu

Une performance qui te fait vraiment ressentir la futilité de la guerre. Demarrage par Charlotte Caeckaert sur @tfboulevard

Vlaamse acteurs kunnen spreken. Vlaamse acteurs hebben doorgaans geen microfoons nodig om zichzelf verstaanbaar te maken boven een storm uit, of vanaf 100 meter afstand in de open lucht. Charlotte Caeckaert is zo’n actrice die dat allemaal kan, en zulke techniek is een genot om mee te maken. Ze schrijft ook teksten, en daar gaat het een klein beetje mis. Haar ambitie om het verhaal van Jeanne d’Arc, het symbool van de Franse onafhankelijkheid, ook heel poëtisch te verwoorden leidt hier en daar tot een wat hermetische woordenbrij, en vereist enige voorkennis.

Dat mag de pret en de impact echter niet drukken. Die volzinnen over liefde, onafhankelijkheid, dromen, idealisme en strijd horen we immers tegenwoordig bijna dagelijks uit Rusland, Irak, de Schilderswijk en Amerika. We worden nogal poëtisch, zo vlak voor we onszelf in een zinloze strijd opofferen.

En dan moeten we dus te paard. Een stuk of 50 prachtige hobbelpaarden, van het type waar War Horse nog een puntje aan kan zuigen, staan klaar langs de kade, en wij worden opgezweept om plaatst te nemen. Wat we gedwee doen. Daar staan we. Beetje lacherig. Te hobbelen. Terwijl vanuit het poolcentrum aan de overkant van de rivier een paar biljarters niet-begrijpend naar onze aanstormende troepenmacht staan te kijken. Onze vijand, keu in de hand. Biertje erbij.

Zelden beter gevoeld hoe belachelijk oorlog eigenlijk is. Dat is wat een locatievoorstelling met je kan doen.

Dit soort voorstellingen is overigens ooit uitgevonden door de Paradespecialisten van ‘De Stijle, Want…’, die in ultrakorte ervaringsvoorstellingen het publiek konden veranderden in galeislaven, koeien op een veemarkt of een stenigende meute. Leuk, maar ook confronterend: wat we niet allemaal doen wanneer we geen ‘nee’ willen zeggen, wanneer we de groep niet uit elkaar willen laten vallen. Er zijn oorlogen om minder begonnen.

Plus d'informations

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 Mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais