Tijdens het Holland Festival laat het theatergezelschap La Fura dels Baus ons met de interactieve voorstelling M.U.R.S. de stad van de toekomst ervaren. Bij wijze van ouverture heeft HF de film Metropolis geprogrammeerd, het magistrale dystopische visioen uit 1927 van Fritz Lang, dat terecht bekend werd als de moeder aller toekomstfilms.
Une imagerie iconique, des influences bibliques, une dialectique marxiste et en fait toujours étonnamment moderne.
New York, Tokio en Babel stonden model voor stadsgezichten vol luchtbruggen en vliegend verkeer. Architectuur die we telkens weer in andere films terug zouden zien. Tim Burton citeerde in Batman et Batman Returns de Metropolis. Hetzelfde deed Luc Besson in The Fifth Element.
Modern is Metropolis ook, en niet alleen omdat in de jaren tachtig een met elektronische muziek opgetuigde versie het Londense discopubliek bereikte. Zoals onlangs op het Imagine Filmfestival was te zien staat (de angst voor) de robot weer volop in de belangstelling. Fritz Lang wist dat al. Opvallender nog, zijn robot was al een vrouw, net als in Elle et Ex_Machina.
Au Metropolis wordt een van verlokkende vrouwelijke vormen voorziene machinemens ingezet om een arbeidersopstand te onderdrukken. Wat eerst nog feministisch lijkt, dreigt om te slaan in het tegendeel. De angst voor de machine hand in hand met de angst voor seksuele verleiding. Fritz Lang als inspirator voor Eve of Destruction, met Renée Soutendijk als militaire moordmachine? Of geeft Lang er met zijn romantische derde weg toch nog een eigen draai aan? Op Metropolis zijn we nog lang niet uitgekeken.
Metropolis, zondag 31 mei, 15:00 uur in Het Ketelhuis.
Met inleiding door Patrick van der Duin, die uiteenzet hoe verschillende generaties met toekomstbeelden omgaan.