Ga naar de inhoud

WAARDEER & DONEER!

Cultuurpers doet het anders. We brengen professionele journalistiek, maar zetten daar geen betaalmuur omheen. In plaats daarvan vragen we jou, als lezer, om zelf te bepalen wat deze verhalen je waard zijn. Wil je een algemene donatie plaatsen? Dat kan: Draag bij aan Cultuurpers!

Grote zorgen over lot van Oekraïense filmmaker Oleg Sentsov – acht weken in hongerstaking in Russische gevangenschap

Mensenrechtenorganisaties uit de hele wereld en duizenden filmmakers en kunstenaars betuigen steun aan de door Rusland tot twintig jaar veroordeelde Oleg Sentsov. Deze Oekraïense filmmaker is sinds 14 mei in hongerstaking. Zijn leven loopt ernstig gevaar, aldus de European Film Academy.

Anna Enquist: ‘Ik zou best wat kwaaier willen kunnen zijn’

Want de avond, de nieuwe roman van Anna Enquist, is een boek vol ingehouden ergernis en woede. Nooit eerder schreef ze zo vrij als bij dit boek, zonder te weten waar het verhaal heen ging. ,,Ik zou zelf graag wat kwaaier willen kunnen zijn.” Na de dichtbundel Hoor de staden en haar herinneringen aan Gerrit Kouwenaar, Een tuin in de… 

Opera ‘The Rise of Spinoza’ van Theo Loevendie verdient vaste plaats in het repertoire

In 2014 kreeg de wereldpremière van The Rise of Spinoza van Theo Loevendie een enthousiast onthaal in de NTRZaterdagMatinee. Terecht, want Markus Stenz stuurde het Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor, zangsolisten en blokfluitist Erik Bosgraaf trefzeker door de kleurrijke eenakter. Onlangs verscheen de live opname op cd, zodat de opera ook een internationaal publiek kan bereiken. De inmiddels 87-jarige Loevendie… 

Lessons in Love and Violence: gloedvolle muziek wekt ijskoud drama niet tot leven in @hollandfestival

‘Liefde is vergif’ zingzegt Mortimer in de eerste scène van Lessons in Love and Violence tegen de koning. De militair adviseur hekelt diens relatie met Gaveston, die hij overlaadt met gunsten terwijl zijn onderdanen honger lijden. ‘Don’t bore me with the price of bread’ riposteert de koning. Liever trakteert hij zijn minnaar op poëzie en muziek dan zich te bekommeren… 

Gisèle Vienne brengt op @hollandfestival een voorstelling over rave-cultuur: ‘Geweld en agressie zijn niet per se negatief.’

De Frans-Oostenrijkse theatermaakster Gisèle Vienne toont haar nieuwste werk Crowd op het Holland Festival. Vienne neemt de rave-party als uitgangspunt voor subtiele observaties over wat mensen beweegt tijdens een nachtje stappen. De voorstelling enscèneert naast het extatische plezier van dance en trance ook allerlei vormen van nachtelijk zelfverlies, onbeholpenheid, eenzaamheid en agressie. Acid De prachtige mix van acid, trance en… 

Filmacademie presenteert lichting 2018. Prijzen voor dansfilm en intiem vader-dochterdrama (en eer voor eerste academiestudent)

De Filmacademie presenteert de afstudeerfilms van de lichting 2018. Speelfilms en documentaires met veel kleine, persoonlijke onderwerpen. Prijzen voor beste documentaire en speelfilm, voor beste scenario en commercial, en voor beste filmscore. Frans Weisz benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Hewar en Gurdjieff Ensemble @Hollandfestival: muziek verenigt twee geplaagde volkeren

Na het spetterende slot van Ishtar van Dima Orsho staat het publiek als één man op en barst los in een ovationeel applaus. Ik word bijkans verdoofd door het luide gejoel en gejuich waarmee de leden van Hewar en het Gurdjief Ensemble overstelpt worden. Verbijsterd kijk ik om me heen: er zou toch nóg een nummer komen? Maar nee, daar… 

Het koloniale beeld van de zwarte vrouw met ontbloot bovenlijf wordt herschreven in Legacy van Nadia Beugré op @HollandFestival

Een flinke groep vrouwen, hun huid alle kleuren bruin, wit en zwart, hun borsten en borstjes flink hoppend op de maat van stappende en rennende bewegingen op de plaats, zwermt bij binnenkomst van de zaal in de Brakke Grond rond de eigen as. Legacy is een intieme voorstelling die in alle opzichten losjes op en neer beweegt tussen concert, performance,… 

Dimitris Papaioannou zet erfgoed Pina Bausch naar zijn hand met Neues Stück 1 Seit sie voor Tanztheater Wuppertal, Holland Festival #HF2018

Neues Stück 1 Seit sie – Ein Stück von Dimitris Papaioannou is een lange titel voor een overweldigend stuk, waarmee Tanztheater Wuppertal dit jaar het Holland Festival aandoet. Negen jaar geleden, op 30 juni 2009, een maand voordat ze negenenzestig zou worden, stierf Pina Bausch plotseling. De wereldberoemde en uiterst invloedrijke choreografe van experimenteel, beklemmend en weergaloos danstheater liet een… 

Hoe Wiek Hijmans de elektrische gitaar salonfähig maakt

Wiek Hijmans (1967) zet zich onvermoeibaar in voor het gebruik van de elektrische gitaar in hedendaags gecomponeerde muziek. Hij laat zich in zijn eigen stukken bovendien graag beïnvloeden door jazz en rock. Op Electric Language, zijn nieuwste cd presenteert hij naast zijn eigen Victus muziek van acht componisten. Zes stukken werden speciaal voor hem gecomponeerd. Het schijfje verscheen op het label… 

Choreograaf Arno Schuitemaker overtreft zichzelf met ragfijn The Way You Sound Tonight op @HollandFestival 2018

Het is de ruimtelijk opstelling die onmiddelijk indruk maakt in The Way You Sound Tonight, de negende voorstelling van choreograaf Arno Schuitemaker. Er zijn pakweg 25 stoelen te weinig. De laatste Holland Festival-bezoekers die tijdens de première het toneel van de Rabozaal opwandelen, moeten zelf een plek vinden op de nog immer geurende houten vloer. Pijpela Schuitemaker heeft, naar ik… 

Hyena van Georg Friedrich Haas: hoe Mollena Williams-Haas afkickte van haar drankverslaving #HF18

Het Holland Festival presenteert Hyena, waarin Mollena Lee Williams-Haas vertelt over hoe zij afkickte van haar drankverslaving. Haar echtgenoot Georg Friedrich Haas schreef de muziek bij haar bloedstollende relaas. Zij wordt begeleid door Klangforum Wien en dirigent Bas Wiegers, die twee jaar geleden ook de wereldpremière verzorgden. Hyena is woensdag 13 juni eenmalig te horen in Muziekgebouw aan het IJ.… 

Richters Patterns @Hollandfestival: Stoplicht springt op rood, stoplicht springt op groen

Muziek en beeld, het blijft een heikele combinatie. Zie je een plaatje bij muziek, of hoor je muziek bij een plaatje? Die vraag werd tijdens het openingsconcert van het Holland festival niet eenduidig beantwoord. De langzaam van kleur verschietende doeken van Gerhard Richter vonden hun evenknie in traag verglijdende klanken van Marcus Schmickler. Terwijl Richters Patterns al snel ging vervelen,… 

Nederland is gefestivaliseerd. En waarom dat een heel goed ding is. Samenwerkende festivals komen met een pamflet (en vragen geld)

Opa vertelt. In 1989 koos een commissie van deskundigen voor een andere theaterkoers in mijn stad, Utrecht. Het net opgekomen festival Theater aan de Werf zou meer geld krijgen, het margetheater zou uit ’t Hoogt verdwijnen en de rest zou met minder dagen programmeren voor de nieuwkomer moeten gaan zorgen. Toen gingen we de straat op tegen de zogenaamde ‘festivalisering’,… 

Elkaar aanraken is taboe. Anne Nguyen brengt breakdance en capoeira, kwetsbare mannen en videogames in Kata @hollandfestival

In Kata, het nieuwste werk van de Franse breaker en choreografe Anne Nguyen, overstijgen hiphopmannen de clichés van de hiphop. Stoerheid, onaanraakbaarheid en de gebruikelijke frontale relatie met het publiek worden ingeruild voor indirecte gebaren, uitgestelde effecten, diagonalen en lateralen, dubbele bodems en ironie. Nguyen, zelf een bedreven beoefenaar van capoeira, ming chun en breakdance, daagt haar dansers uit hun… 

Schouwburgdirecties willen meer geld voor ‘moeilijk’ aanbod.

Er worden meer opera’s en klassieke concerten aangeboden in de Nederlandse schouwburgen en concertzalen. Ook werd er meer theater aangeboden voor de jeugd. Mooie ontwikkelingen, maar de stijging in het aanbod (3 procent) leidde niet direct tot een evenredige stijging in het publiek. Dat nam met slechts 1 procent toe. Het aantal toeschouwers voor toneel en cabaret daalde zelfs. Daarom… 

Maya Fridman: Vuurengel van Prokofjev met hardrock-attitude

De Russisch-Nederlandse Maya Fridman (Moskou, 1989) speelt zowel klassieke en eigentijdse muziek als rock, jazz, folk en flamenco. Communicatie met het publiek is nu eenmaal haar belangrijkste streven. Waarom zou je je dan beperken tot een bepaalde stijl of genre? De website van de Cellobiënnale omschrijft haar terecht als een ‘muzikale duizendpoot’. Ze gooide in 2016 hoge ogen op dit… 

Waarom Italiaanse vrouwen worstelen met het moederschap. Schrijfster Silvia Avallone snijdt taboes aan in nieuwe roman

Ze is jong, mooi en goed van de tongriem gesneden. Schrijfster Silvia Avallone, bekend van haar bestseller Staal, schuwt ook in haar meeslepende nieuwe roman Levenslichtde gevoelige thema’s niet, zoals de economische crisis, onvruchtbaarheid en het ongelijk verdeelde ouderschap. ‘Vrijheid voor jezelf opeisen is voor een Italiaanse vrouw iets angstaanjagends.’ Ruwe randjes Armoede, economische malaise, ongelijkheid tussen mannen en vrouwen…… 

Gesualdoproject in @hollandfestival door De Warme Winkel: ‘We willen de oren zalven en geselen’ #HF18

Zeg ‘Carlo Gesualdo’ en je zegt: ‘hemelse muziek’, en ‘wrede inborst’. De naam van deze renaissancecomponist is onlosmakelijk verbonden met de gruwelijke dubbelmoord die hij pleegde op zijn vrouw en minnaar toen hij deze aantrof in flagrante delicto. Wie anders dan De Warme Winkel kan hiervan een aansprekende voorstelling maken dacht Tido Visser, artistiek leider van het Nederlands Kamerkoor. Dus… 

Rainer Hofmann (SPRING): ‘Na de populistische aanval van rechts hebben de podiumkunsten nu te maken met een aanval van links.’

Donderdag 17 mei opent SPRING Performing Arts Festival in Utrecht met o.a. Sic Transit Gloria Mundi van Dries Verhoeven en to come (extended) van Mette Ingvartsen. In tien dagen zijn er ruim vijfentwintig internationale dans- en theaterproducties, installaties en performance werken in de publieke ruimte en stedelijke omgeving te zien. Een week eerder oogt festivaldirecteur Rainer Hofmann ontspannen. ‘Tot nu… 

Het geweten van Ferrara. Hoe schrijver Giorgio Bassani zijn landgenoten een spiegel voorhield tegen wil en dank

Een vlak en desolaat landschap strekt zich uit aan weerszijden van de oude weg naar Ferrara. Landbouwgebieden, ontstaan op de vruchtbare gronden van de Po-delta, laten een indruk achter van verval. Gaandeweg vloeien ze over in buitenwijken met een overwegend industrieel karakter. Weinig wijst op het naderen van de Italiaanse stad die door UNESCO tot werelderfgoed is benoemd. Castello Estense… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands