Meteen naar de inhoud

WAARDEER & DONEER!

Cultuurpers doet het anders. We brengen professionele journalistiek, maar zetten daar geen betaalmuur omheen. In plaats daarvan vragen we jou, als lezer, om zelf te bepalen wat deze verhalen je waard zijn. Wil je een algemene donatie plaatsen? Dat kan: Draag bij aan Cultuurpers!

‘Niet schieten op de rapper!’ – De 3 dingen die ik leerde van No Man’s Land 2022 #nml22

1: Het kunstmatige onderscheid tussen profs en amateurs werkt uitbuiting in de hand. In Nederland kunnen 115 schrijvers leven van de verkoop van hun boeken. De rest van de mensen die zich schrijver noemen, doen dat als bijverdienste. In de popmuziek zullen de cijfers niet heel veel anders liggen. Schrijvers met een paar euro verdienste op hun Lira-afrekening zullen niet… 

‘Versace doorbrak het traditionele man-vrouw beeld’ – tentoonstelling over modeontwerper en ‘kitschkoning’ Gianni Versace in Groninger Museum 

Waarom is het grootste retrospectief over de Italiaanse ontwerper Gianni Versace tot nu toe te zien in Groningen? “Waarom niet?”, grapt Andreas Blühm, algemeen directeur van het Groninger Museum. Het lijkt inderdaad een bizarre keuze, maar wie wat beter kijkt, ontdekt een paar raakvlakken tussen het museum in het nuchtere noorden en het maximalisme van Gianni Versace, die op 2… 

Nerdpodcast Live: Marijn Lems, Erik Snel en Bran Remie over de waarde van publiek en de noodzaak van kritiek

 De nieuwe serie nerdpodcasts van Cultuurpers gaat over de vraag hoe je theater laat aansluiten bij je publiek, en wat er gebeurt als de beroepskijker op zijn eigen manier blijft kijken. En het gaat over de ambities van ‘de regio’.  We praten dus ook met Bran Remie, auteur en bedenker van de succesvolle Enschedese theaterserie ‘Huize Enschede’, elders op… 

Troostvogels

Goed rouwen om het verlies van een dierbare leidt niet naar Prozac of een zielenknijper. Integendeel, een beetje levenskunst helpt, zoals in ‘Verdriet is het ding met veren’ van Max Porter, Jacob Derwig en Erik Whien. Nadat vroeger eens een tragedie m’n familie trof, troostte ik me met het voorlezen van het prentenboek Kikker en het Vogeltje voor van Max… 

Erik Whien beweegt mee op de inclusiegolf, in dialoog

Directeur Alida Dors zet bij Theater Rotterdam in op inclusie. Wat betekent dit voor een 44-jarige witte regisseur met groot succes met een traditioneel publiek, zoals nu met ‘Verdriet is het ding met veren’? Een vraaggesprek. “Het theater van Erik Whien draait om de mens. Om het hoofd en alles wat daarin gebeurt. Elk mens heeft gedachten, in de geest… 

Een eruptie van schoonheid in het Drents Museum

‘Napels zien en dan sterven’ waren Goethes beroemde woorden. Als de Duitse filosoof net zo omgeven was door schoonheid als ik tijdens de nieuwe tentoonstelling Sterven in schoonheid – De wereld van Pompeï en Herculaneum, dan begrijp ik zijn uitspraak wel. Voor het Drents Museum is het een eigenaardige keuze: een expositie over een al veel besproken periode en samenleving.… 

De geruchten kloppen: theater kan nieuw publiek aanboren door lokale worteling. Ga naar Enschede om het te zien.

Vroeger, toen ik nog voor een landelijk ochtendblad over theater schreef, werd mijn reisagenda mede bepaald door het bereik dat de krant in een bepaalde regio had. Dus, als ik per se wilde schrijven over een theatervoorstelling in Enschede, over Enschedese toestanden, was de vraag van mijn chef: hoeveel abonnees hebben we in Twente? Meestal kwam het er dus niet… 

Hoe winnen we de ironie terug van extremisten? 

Wie in het werk van de mij tot nu toe volslagen onbekende schilder Rein Dool iets anders dan ironie ziet (zoals de schilder het ook heeft beschreven in een item op tv), heeft niet goed opgelet bij colleges literatuur- en kunstgeschiedenis. Rein Dool schilderde in 1974 een portret van het toenmalige College van Bestuur van de Leidsche Universiteit. We zien… 

Hoe ik bijna van mijn fiets lazerde door een VR-documentaire #IDFA Doclab

IDFA DocLab is weer thuisgekomen in de Brakke Grond, en hoe! Meer dan vijfendertig werken verkennen de grenzen van documentaire in inhoud en vorm. DocLab is de digitale speeltuin waar alles kan wat technisch en conceptueel nu mogelijk is. Dus keek ik een werk met geur, danste ik in de jaren ’80 en raakte ik zo ontspannen dat ik bijna… 

Maandag debatdag. Volg onze beroemde duidende updates live! (niet alleen via het vogeltjesnetwerk) #tkcultuur

We zijn er groot mee geworden: live tweets vanuit het hart van onze democratie. Nu waren debatten over cultuur de laatste jaren natuurlijk wel even wat anders dan we nu verwachten. Er hoeft geen strijd meer gevoerd te worden om de reputatie van de kunsten, zoals tijdens alle debatten tot een jaar geleden. Waar het nu om gaat? Energie, denken… 

Master Talk met IDFA-eregast Laura Poitras: waarom haar werk voor de huidige activisten een inspiratie kan zijn.

Aansluitend aan de vertoning van haar in Venetië met de Gouden Leeuw bekroonde All the Beauty and the Bloodshed had de betrokken en kritische documentairemaker Laura Poitras in Carré een goed gesprek met IDFA’s artistiek directeur Orwa Nyrabia. Over haar ontdekking van de documentairewereld, haar verontwaardiging over Amerikaanse politiek en hoe ze ook hoop leerde zien.

We zijn allemaal vloeibaar. Aluin maakt in Metamorfosen II voelbaar hoe troostrijk dat is

Marietje d’Hane Scheltema, haar naam zij geprezen. Wat vond ik haar vroeger oubollig met haar keurige rijmpjes waarmee ze klassiek Griekse en Romeinse drinkgelagen wist om te zetten naar Kralings-keurige bakvispartijtjes. En wat kon ik het dus mis hebben. Want wat werkt haar vertaalwerk van Ovidius’ Metamorfosen goed in de handen van de mensen van Aluin. Gisteren was de première… 

De tijd stroomt door je heen; De Jaren van Eline Arbo bij HNT even aangrijpend als schitterend

Knellende dorpssamenleving en familie, ontsnapping met harde ontmaagding, studentengenot geplet door bloedige abortus, onontkoombaar huwelijk en kinderen baren, verzengende relaties met mannen, heftig verlangen met eenzaamheid, en tenslotte de berusting met kleinkind; tegen het decor van oorlog, wederopbouw, gesmoorde revolutie, jaren van hoop en tenslotte in welvaart en cynisme gedoofd idealisme. De tijd stroomt door Annie, Annie stroomt door de… 

Hou in godsnaam een open oog voor wat er gebeurt! Rolf Orthel over Maken is het Mooist

Maken is het mooist, de laatste film van Rolf Orthel, is een ode aan het maken en de makers. Waarom fascineert het maakproces? Wat is creativiteit of kunstenaarschap? We spreken elkaar in bodega Keijzer in Amsterdam, waar de ober zijn koffievoorkeur kent. We praten over film, ouders, ouder worden, lagere school, bossen, ommetjes maken om nieuwe dingen te zien. Als… 

De cultuursector moet tegen zichzelf beschermd worden. Dat maakt Maryam Hassouni glashelder in Wat de Fak!.

Betutteling! Woke terreur! Dit waren een paar van de reacties vanuit de filmwereld toen er werd aangedrongen op de aanstelling van een intimiteitscoördinator bij Nederlandse filmproducties. Alsof iemand seksueel grensoverschrijdend gedrag zou kunnen toestaan of vertonen in een studio met veertig andere medewerkers eromheen. Onmogelijk! Gisteren verscheen het boek Wat de Fak! van gelauwerd actrice Maryam Hassouni en daarin staat… 

IDFA 2022 – Artistiek directeur Orwa Nyrabia over statements en een open oog: ‘Liever lastige vragen stellen dan onze vooroordelen bevestigen.’

Op 9 november gaat de 35ste editie van het documentairefestival IDFA van start. Over de filmselectie merkte hij op dat het ‘not only a judgement, but also a statement’ is. In dit interview vertelt hij over de keus voor filmmaker-activist Laura Poitras als eregast, en veel meer.

4 Redenen waarom theatervoorstelling Licht in Leidsche Rijn niet helemaal toevallig zo fijn is

Licht heet de nieuwste productie van het NUT, een theatermakersgezelschap dat een nauwe band onderhoudt met de Utrechtse wijk Leidsche Rijn. Het is theater in een bubbel in het grootste stadspark van Utrecht, en het begint met lekker eten en drinken. Ik ben gaan kijken, en werd er weer nog meer fan van dan ik al was. Een paar redenen, waarom dat zo gekomen is.

Jeroen Spitzenberger laat New Rotterdam Jazz Orchestra schitteren

Jeroen Spitzenberger laat New Rotterdam Jazz Orchestra schitteren Zo typisch Rotterdams is deze voorstelling, gewoon goed, door de ruimte die de gelauwerde acteur gunt aan een nogal onbekend elfkoppig mannenorkest. Wekenlang kijken we met genoegen naar Spitzenberger als Tim in de uitstekende tv-serie Oogappels, net als we bij diezelfde NPO intens genoten van Het Jaar van Fortuyn waarin hij (ook)… 

‘We zullen omsingeld worden door fictie.’ Jeroen Olyslaegers over zijn nieuwe novelle, de illusie van bezit en modern escapisme

Het zijn me de personages wel, de hoofdfiguren uit de boeken van Jeroen Olyslaegers (55). Lachend vertelt hij over Wilfried Wils, de hoofdpersoon van zijn bestseller Wil uit 2016, die maar niet ophield met praten tegen zijn schepper. ‘Hij blééf maar commentaar geven. Ik had nog niet eerder meegemaakt dat een boek zo bleef leven. Toen het boek werd bekroond… 

‘In het leven dat ik bedenk, verdwijnt de donkerte.’ Schrijver Thomas Verbogt over zijn nieuwe roman ‘Maak het mooi’

Maak het mooi is de titel van zijn nieuwe roman, maar eigenlijk was het een boek dat Thomas Verbogt (69) al vele jaren vanbinnen met zich meedroeg. Nu het dan eindelijk geschreven is, voelt hij zich lichter. Goed mens Hoe kun je van wezenlijke betekenis zijn voor een ander? En wat moet je doen om een goed mens te zijn?… 

De aanval op Het Meisje met de Parel is het voorlopige dieptepunt van Instagramgekte.

Op 28 oktober wordt een temperatuurrecord gebroken in Nederland. Het zoveelste, en het is inderdaad onbegrijpelijk dat op deze dag nog steeds mensen een vliegtuig boeken voor een weekendje Barcelona. Het is helaas ook onbegrijpelijk dat op deze 27ste oktober 2022 een jongeman uit protest tegen ons aller klimaatlaksheid zijn hoofd vastplakt naast het hoofd van Het Meisje met de… 

De nieuwe roman van Fernanda Melchor laat je naar adem happen

Paradais – ‘paradijs’ – is de cynische titel van de nieuwe, onthutsende roman van Fernanda Melchor. De wereld die de Mexicaanse schrijfster oproept, heeft meer weg van de hel. Polo, een donkere jongen van 16 die met zijn moeder in een klein Mexicaanse dorpje woont, heeft zijn leven tot nu toe nogal verkloot. Hij is van school getrapt, rookt en… 

‘We zullen beter moeten leren samenleven.’ Schrijfster Julia Navarro onderzoekt in haar nieuwe roman het waarom van terrorisme

Navarro’s achtste roman Vanuit het niets draait om de Libanees-Franse Abir Nasr, wiens ouders en zusje voor zijn ogen worden doodgeschoten door Israëlische soldaten. Abir zweert ooit wraak te zullen nemen. Hij en zijn broertje Ismail komen terecht bij strengreligieuze familie in Parijs, die later naar de wijk Molenbeek in Brussel verhuist. Terwijl Abirs nicht Noura de vrijere leefwijze van… 

Nog eenmaal is het podium voor Anna. Sensitieve nieuwe roman van Arthur Japin

Een sensitieve roman over jezelf mogen zijn, dat is het nieuwe boek Wat stilte wil van Arthur Japin. Hij vertelt het tragische levensverhaal van Anna Witsen, wier carrière als zangeres werd gebroken in de knop. Wie kent ze nog, de negentiende-eeuwse schrijvers en kunstenaars die bekend zijn geworden als de Tachtigers? Dichters als Willem Kloos, Albert Verwey, Frederik van Eeden,… 

‘Mijn interesse kreeg wat obsessieve trekken.’ Inge Schilperoord dook voor haar nieuwe roman in de aantrekkingskracht van het geloof

Zeven jaar na haar bejubelde debuutroman Muidhond verschijnt het nieuwe boek van Inge Schilperoord. Ze dook in de belevingswereld van een jong Nederlands meisje dat zich aangetrokken voelt tot het islamitische geloof. Toen Inge Schilperoord (49) als forensisch psycholoog in 2017 een tijd psychologische onderzoeken verzorgde op de terroristenafdeling van een gevangenis, waar mensen verblijven die verdacht worden van banden… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands