Ga naar de inhoud

Alleen voor leden

Deze inhoud is alleen beschikbaar voor de leden van Cultuurpers. Word lid.

Nullen, enen en het publiek; what is digital art?

In de nieuwe opzet van het Holland festival staat de toeschouwer voorop. Volop zichtbare evenementen, gratis voorstellingen en midden in de stad zijn. Het is het handelsmerk van directeur Ruth McKenzie. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat zij het digitale universum niet schuwt. Want wat kan er beter gedeeld worden dan digitale kunst? Maar wat is digitale kunst dan… 

Hatsune Miku: zijn we er dan allemaal ingetrapt?

Het is een van de meest voorbesproken voorstellingen van dit Holland Festival. Kranten, tijdschriften en webmagazines doken massaal op The End met de Japanse superster Hatsune Miku. Dat ze niet echt is. Over ons aller fascinatie voor het virtuele en technologie. Over haar tweeënhalf miljoen Facebookvrienden. Over de fans die meer dan 100.000 liedjes voor haar hebben geschreven. Over de kostuumontwerpen… 

The Book of Sand: ongekende rekensnelheid onzichtbaar achter zingende vrouw in lagen

Geïnspireerd door verhalen van Borges, wiens weduwe bij de lancering van het online interactieve muziekstuk tijdens het Holland Festival aanwezig was, heeft The Book of Sand toch nog het meeste weg van een uitgebreide, hele chique videoclip. Is dat erg? “Neither the book nor sand possess a beginning or an end.” Het verhaal van Borges, waarnaar de titel verwijst, gaat… 

Lulu en de kleren van Kentridge

Lulu, de opera die Alban Berg bij zijn dood in 1935 onvoltooid achterliet, geldt als een onbetwist meesterwerk, dat veelvuldig wordt uitgevoerd. De opera staat voor de derde keer in dit millennium in het Muziektheater, echter voor het eerst mét de door Friedrich Cerha voltooide derde akte. De Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge tekent voor de regie. Hij en de uitvoerenden werden na de… 

Opwindend luisteravontuur in Den Haag

Het eerste weekend van juni  is er iets spannends te beleven in Den Haag. Voor avontuurlijk ingestelde mensen. Door avontuurlijk ingestelde mannen. Op een podium. Door musicerende mannen wel te verstaan. Mr. Cello Eén van die mannen zag ik ooit (ergens jaren negentig in Groningen) wild tekeer gaan op zijn instrument. Met een vrijwel kale strijkstok, ’n snaar missend, maar… 

Scènefoto La Fura del Baus, M.U.R.S. Foto Josep Aznar

La Fura dels Baus duwt je in M.U.R.S. een spookhuis van spel en ernst binnen

Het is een feest om M.U.R.S. binnen te stappen. Dit is de smart city, de stad van onze nabije toekomst. Communicatie-electronica en fun regeren. Het heeft veel weg van een een kermis of een enorme disco. Opzwepende stemmen verwelkomen je. Je dwarrelt met de massa mee naar binnen. Iedereen doet mee. Je telefoon heeft contact. Cheerleaders staan op een podium,… 

Nieuwe jaarcijfers tonen aan: HET Symfonieorkest is vrijwel failliet

Hét Symfonieorkest is zo goed als failliet. Dat blijkt uit de cijfers van 2014. Het is dus totale onzin dat verantwoordelijk minister Jet Bussemaker in haar antwoorden op vragen van kamerlid Jacques Monasch nog geen maand geleden meldde dat het orkest ruim aan de eigen inkomstennorm van 21,5% voldeed. Niet alleen hanteerde zij in haar antwoorden al onjuiste cijfers, nu… 

Turkse toppers spelen het dak van Carré: frisse wind door Holland Festival #hf2015

Sterren, daar doen wij in Nederland niet zo aan. Ons maaiveld staat divagedrag niet toe. In ons laagland krijg je een plusje als je ondanks je succes zo lekker gewoon gebleven bent. Ook al sta je in de Arena met je liedjes, zoals de Toppers, dit weekend. Hoe anders is dat in Istanbul. Daar mag je schaamteloos beroemd zijn. Zoals… 

Holland Festival – Terug naar de toekomst met Metropolis

Tijdens het Holland Festival laat het theatergezelschap La Fura dels Baus ons met de interactieve voorstelling M.U.R.S. de stad van de toekomst ervaren. Bij wijze van ouverture heeft HF de film Metropolis geprogrammeerd, het magistrale dystopische visioen uit 1927 van Fritz Lang, dat terecht bekend werd als de moeder aller toekomstfilms. Iconische beelden, bijbelse invloeden, marxistische dialectiek en eigenlijk nog steeds verrassend modern. New York,… 

Rituele dans rond digitaal Kalf: M.U.R.S. van Fura dels Baus in Holland Festival

Zonder de app op je smartphone M.U.R.S. bezoeken is een uitdaging. De voorstelling van het beruchte theatercollectief uit Barcelona is een commentaar op de manier waarop mensen via allerlei gadgets ongemerkt onderdeel worden van een door internationale bedrijven gerunde SMART-society. Doe je mee of niet? Valt er eigenlijk wel wat te kiezen? Volgens Jürgen Müller, een van de oprichters van… 

Hoe haal je de negatieve klank rond ‘amateurkunst’ weg?

Een lastige vraag, maar Festival Havenwerk directeur Erik-Jan Post heeft wel een idee en slecht graag enkele heilige huisjes. Over het kunstvakonderwijs. Over het begrip ‘amateur’. Over hoe groot je als festival moet willen zijn. ‘We zijn veel minder een festival in de klassieke zin. Havenwerk is meer een ontmoetingsplaats, met de deelnemers centraal. Dit jaar zijn daarom de toegangsprijzen… 

‘Een dronken panda die een potje wil knokken’ – The Loom of Mind op HF15

In The Loom of Mind bundelen de IJslandse folkzanger Mugison, zijn boezemvriend Pétur Ben, en het Vlaamse barokensemble B.O.X. hun krachten. Hoe klinkt dat: melancholische IJsland-Blues met 17e-eeuwse instrumenten? Als een stand-up storytelling concert performance? Of als een dronken panda die een potje wil knokken? Hoe hebben jullie elkaar gevonden? Pieter Theuns, luitspeler en oprichter van B.O.X.: “Ik heb Mugison… 

Reclamezuil Drie Zusters

Tsjechovs hulpeloze, poëtische wezentjes – drie actrices over Drie Zusters

Drie Zusters van Tsjechov in de regie van Theu Boermans is terug bij het Nationale Toneel. Tweeënhalf jaar na de oorspronkelijke uitvoering speelt het stuk negen keer exclusief in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Over alle drie de “zusters” is nieuws te melden. Anniek Pheifer (Masja), Ariane Schluter (Olga) en Sallie Harmsen (Irina) vertellen over hun loopbaan en over Tsjechov.… 

Een dozijn vragen aan Vis à Vis

Theatergroep Vis à Vis, sinds 2007 gevestigd aan Almere Strand, bestaat 25 jaar. In al die jaren maakt de groep vooral toegankelijke, succesvolle openluchttheatervoorstellingen zoals PICNIC, Silo 8 en HaRT. Visuele komedies met veel spektakel, waar stevige thema’s op een lichtvoetige manier worden behandeld. EXIT is hun jubileumvoorstelling. Een dozijn vragen aan Arjan Anker, artistiek leider van Vis à Vis:… 

Theo Verbey: ‘Een componist is allereerst een songwriter’

De Nederlandse componist Theo Verbey (Delft 1959) schrijft muziek met een weelderige klankschoonheid, waarin de verworvenheden van een eeuwenlange muziektraditie doorklinken. Hij maakte naam met werken als Triade (1991) voor orkest en Expulsie (1988) voor groot ensemble, en met orkestraties van stukken van componisten als Modest Moessorgsky en Alban Berg. Voor het slotconcert van De Vrijdag van Vredenburg schreef hij Traurig wie… 

vlnr: Koen van Impe, Clara Cleymans en Waas Gramser van Comp Marius in Rotterdam, Figaro. Foto: Wijbrand Schaap

Briljante spelers in vlotte komedie op de grootste hangplek van Europa

De grootste hangplek van Europa. Zo kun je het dak van die halfverzonken parkeergarage in het hart van Rotterdam het beste omschrijven. Vijftien jaar geleden omgetoverd tot de impressie van een scheepsdek, is dat ‘Schouwburgplein’ nu vooral eigendom van groepen skaters, zwervers, straatschoffies en ander grootstedelijk ongemak. Bezoekers van de Schouwburg haasten zich doorgaans zonder al teveel rondkijken naar de… 

Vormidable: twee Vlaamse visies op vernieuwing beeldhouwkunst

De jaarlijkse grote sculptuurexpo in Den Haag heet in 2015 ‘Vormidable’. Museum Beelden aan Zee laat in het eigen museum, op het Lange Voorhout en op enkele satellietlocaties, zien hoe Vlaamse kunst vanaf de jaren negentig een ware revival beleefde. Panamarenko, De Bruyckere, Fabre, maar ook minder bekende namen vernieuwden de beeldhouwkunst – op twee tegenovergestelde manieren. Gastconservator Stef van… 

Arnhem beslist: wie pakt beslissende voorsprong in the battle of the orchestras?

Vanavond neemt de Arnhemse gemeenteraad een belangrijke beslissing over de verbouwing van Musis Sacrum, de monumentale concertzaal gelegen op een prominent punt in de stad. Maar het werkelijke nieuws zit niet in wat vanavond besloten wordt, maar in de verstrekkende gevolgen. Musis Sacrum stamt uit 1847 en behoort tot het culturele erfgoed. Het zalencomplex moet hoognodig opgeknapt worden en met… 

arie doeser op #cityt2cities

Sluit de wethouder op! 6 lessen van boekenfestival #City2Cities 2015

Alleen al vanwege het gebouw was literatuurfestival City2Cities een bezoek waard. Het Postkantoor op de Utrechtse Neude, in 1924 gebouwd als ode aan de vooruitgang in een stijl die het mooiste van de Amsterdamse School samenbracht, was immers al jaren dicht. Dus ook wie niet opgewonden raakt van Nick Cave en wie Michel Houellebecq een engerd vindt, had een reden… 

Nieuwe muziek verliest pleitbezorger Ton Hartsuiker

Maandag 18 mei 2015 wordt hij gecremeerd in Utrecht: Ton Hartsuiker, onvermoeibaar voorvechter van nieuwe muziek in ons land. De laatste jaren kwakkelde hij met zijn gezondheid, hij zou zijn 82e verjaardag net niet halen. Hij was actief als pianist, muziekpedagoog, conservatoriumdirecteur, bestuurder en radiopresentator. Ook na zijn pensionering in 1998 peinsde hij er niet over te stoppen met zijn… 

Muziekzendeling blikt terug: “Dat Koningsdagconcert is onbeperkt houdbaar!”

Yep, ik loop achter, want zag zojuist (in delen) eindelijk het Koninsdagconcert! Maar hee, goeie muziek kent geen houdbaarheidsdatum en voorlopig staat dit concert nog wel even online. Wat een feest zeg! Een aantal van mijn favoriete muzikanten deed mee. Trouwe lezers van  Cultuurpers weten dat violist en componist Oene van Geel daar zeker toe behoort. Hij bracht Zapp4 mee… 

Verpletterende Benvenuto Cellini van Terry Gilliam

Nog voor de slotnoten van Benvenuto Cellini geklonken hadden, barstte het publiek gisteravond (12 mei) uit in luid gejoel en gejuich. Het team van Monty Python-regisseur Terry Gilliam heeft dan ook alles uit de kast getrokken om deze eerste opera van Hector Berlioz tot een onvergetelijke ervaring te maken. Dat zijn dadaëske enscenering herinneringen oproept aan de grap-en-grol-aanpak van het… 

Met de Franse slag: Cappella Amsterdam zingt Ton de Leeuw

Ton de Leeuw woonde de laatste tien jaar van zijn leven in Parijs en studeerde in zijn jonge jaren bij Olivier Messiaen. Op 21 mei presenteert Cappella Amsterdam vier van zijn Franstalige koorwerken in het Muziekgebouw aan ’t IJ. Op het programma staan ook werken van diens student en vriend Daan Manneke en van de jonge Franse componist Laurent Durupt.… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands