Meteen naar de inhoud

Erik Whien

Nagesprek in foyer TR8. Vlnr: Brecht de Backer, Samuel D. Hunter en Erik Whien. foto: Wijbrand Schaap

Het Godsbewijs van Samuel D. Hunter bij Theater Rotterdam: “Sinds ik vader ben, moet ik hoopvol zijn, Ik kan niet meer cynisch zijn.”

“Wanneer je in Amerika twee kerels op het toneel zet, verwacht het publiek dat ze elkaar overhoop slaan, of neuken. In dit stuk gebeurt geen van beide, maar in het theater gaat het bijna altijd over twee mannen die aan het vechten of neuken zijn.” Legendarische woorden van Samuel D. Hunter. Hij schreef het stuk ‘A Case for the Existence… 

Romana Vrede verbindt de voortgaande slavernij aan haar persoonlijk leed

Respect voor de vele verzetsstrijders tegen slavernij verbindt Romana Vrede in ‘Tijd zal ons leren’ met woede over ‘het systeem’ waarin uitbuiting voortgaat, en met de pijnen in haar persoonlijk leven. Lokay, een tiener nog, vlucht van de plantage op Sint-Maarten, wordt opnieuw gevangen en fysiek gestraft door de witte eigenaar: een borst afgesneden, ze bloedde bijna dood in helse… 

Happy Days 02 © Sanne Peper

De illusie van geluk en liefde met Antoinette Jelgersma en Erik Whien

“Weer een gelukkige dag. Hij luistert naar me …Weer een heel gelukkige dag, hij spreekt met me.” Het leven teruggebracht tot de essentie, met Winnie die vrouwhaftig boven de menselijke molshoop uittorent voor haar laatste episode. Antoinette Jelgersma zet in Happy Days onder Erik Whien een montere versie neer van Winnie, een van de zwaarste toneelrollen, met een monoloog stilzittend… 

Troostvogels

Goed rouwen om het verlies van een dierbare leidt niet naar Prozac of een zielenknijper. Integendeel, een beetje levenskunst helpt, zoals in ‘Verdriet is het ding met veren’ van Max Porter, Jacob Derwig en Erik Whien. Nadat vroeger eens een tragedie m’n familie trof, troostte ik me met het voorlezen van het prentenboek Kikker en het Vogeltje voor van Max… 

Erik Whien beweegt mee op de inclusiegolf, in dialoog

Directeur Alida Dors zet bij Theater Rotterdam in op inclusie. Wat betekent dit voor een 44-jarige witte regisseur met groot succes met een traditioneel publiek, zoals nu met ‘Verdriet is het ding met veren’? Een vraaggesprek. “Het theater van Erik Whien draait om de mens. Om het hoofd en alles wat daarin gebeurt. Elk mens heeft gedachten, in de geest… 

Recensie Hebriana: Doodlopende levens

Zet drie neurotische zussen met hun moederkloek en dolende zwagers in een ouderlijke vakantievilla bij elkaar met prachtig vertaalde tekst van Las Norén en je krijgt geheid op je zenuwen werkend Scandinavisch familiegedoe. Maar daar is gelukkig de aangewaaide kennis Axel, een overtuigende rol van Mark Rietman. Al bij aanvang van de voorstelling met het tableau de la troupe naast… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands