Meteen naar de inhoud

ser

De cultuursector kan en moet sterker uit deze crisis komen. En dat begint met een politieke visie en ambitie.

  • 3 min leestijd

De Nederlandse cultuursector verkeert in nood. Met de bezuinigingen van Halbe Zijlstra begon tien jaar geleden een vrije val die nog altijd niet gestopt is. De Sociaal-Economische Raad (SER) becijferde dat deze bezuinigingen van 200 miljoen niet alleen zorgden voor een verschraling in het culturele… 

Herinvoering van een oude steunmaatregel zou een nieuwe stimulans voor creatieven betekenen.

  • 3 min leestijd

Het Kabinet trekt driehonderd miljoen euro extra uit om de schade van de coronacrisis in de culturele en creatieve sector te dempen. Dat is een belangrijke stap in de goede richting en zal een aantal instellingen ook echt over de brug helpen. Het kabinet geeft… 

Was will das WOB? Ministerie maakt stukken rond subsidie Arbeidsmarktagenda cultuur openbaar.

  • 2 min leestijd

Het ministerie van OCW beschikt over uitstekende zwarte viltstiften. Op geen enkele manier is het me daarom gelukt te achterhalen welke krant in Amsterdam het WOB-verzoek heeft gedaan waarop minister van Engelshoven nu reageert. De lengte van het zwarte balkje kan alles zijn (behalve Coöperatief… 

Waarom een code niets gaat veranderen aan de unfaire praktijken in de kunsten

  • 5 min leestijd

Het Nederlandse jeugdtheater is dit jaar bekroond met de Prijs van de Nederlandse Critici. Volkomen terecht. Dat jeugdtheater van ons is van superieure kwaliteit, divers, durft verhalen te vertellen en buiten de eigen navel te kijken. Het is meer dan jammer dat je als volwassene… 

Paradisodebat 2018: Optimistische kunstsector wil minder aanbod en beter loon.

  • 5 min leestijd

Minder aanbod van gesubsidieerde kunst is goed voor het land. Antoinette Laan, cultuurwoordvoerster van regeringspartij VVD, vindt dat al zeker 8 jaar. Zij stelde reeds in 2011, toen nog als wethouder in Rotterdam, dat ze niet begreep waarom kunstinstellingen op doordeweekse dagen open waren. Immers:… 

Een goed begin: richtlijn honorarium beeldend kunstenaars start in 2017

  • 1 min leestijd

Persbericht: Per 1 januari 2017 wordt een richtlijn voor kunstenaarshonoraria geïntroduceerd in Nederland. Belangenvereniging Platform BK is één van de initiatiefnemers van deze richtlijn. De richtlijn geldt voor exposities zonder verkoopdoel. De richtlijn beoogt de contractpraktijk tussen kunstinstellingen en kunstenaars te professionaliseren en levert een… 

VVD: Cultuursector moet meer doen voor hetzelfde geld. En spaarpot inleveren.

  • 3 min leestijd

Goed, het is altijd nog meer dan voormalig gedoogpartner PVV, die het hele conceptverkiezingsprogramma op een enkel A4’tje  wist te proppen. Maar in de halve pagina die de VVD, ’s lands grootste partij,  aan cultuur besteedt is het eigenlijk erger. Hier is nog overduidelijk de… 

Werkgevers podiumkunsten (NAPK) boos: subsidiesysteem moet anders

  • 4 min leestijd

Ze zijn het helemaal met ons eens, de werkgevers in de podiumkunstsector. Deze gezelschaps- en theaterdirecteuren en andere beheerders van slinkende kassen, verzameld in de Nederlandse Associatie van Podiumkunsten (NAPK), sturen vandaag een brief rond, waarin ze de Tweede Kamer oproepen het systeem van subsidies… 

ZZP’r: je hoeft niet alles alleen te kunnen, zoek loopbaanbegeleiding!

  • 4 min leestijd

Naar aanleiding van de verkenning van de arbeidsmarkt in de cultuursector, gemaakt door de Sociaal-Economische Raad (SER) en de Raad voor Cultuur, was er vorige maand veel aandacht voor de weinig verdienende ZZP-er in de cultuursector. Veelzeggende krantenkoppen als “Iedereen krijgt betaald behalve de kunstenaar” (NRC)… 

Het regent in het Amsterdamse Muziektheater. Armide maakt indruk bij De Nederlandse Opera.

  • 5 min leestijd

Het regent in het Amsterdamse Muziektheater.

Wanneer kruisridder Renaud een half uur na het begin van de voorstelling een idyllisch landschap bezingt, gaat heerlijk langzaam het doek omhoog. De opera die zich tot op dat moment op een klein en schraal landschap op het voortoneel afspeelde krijgt er een adembenemende dimensie bij.

Iván Fischer zet nieuwe Wagner-standaard

  • 4 min leestijd

Dat Pierre Audi niet wegloopt voor religieuze symboliek, is bekend, maar het ware wonder bij Parsifal van De Nederlandse Opera bevindt zich in de bak. Daar zet het Concertgebouworkest in handen van meester-dirigent Iván Fischer een nieuwe Wagner-standaard. Ondanks een gigantische orkestbezetting bijna kamermuziekachtig licht, buitengewoon transparant en door zorgvuldige tempokeuzes met een prachtige dramatische spanning. Vijf uren lang.

En dat is maar goed ook, want dramatische spanning zit...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 3000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in: