Meteen naar de inhoud

utrecht

Componist Robin de Raaff laat wereld vergaan in ‘Atlantis’

Vrijdag 23 september wordt het nieuwe seizoen van het AVROTROS Vrijdagconcert geopend met de wereldpremière van Atlantis van Robin de Raaff. Hij componeerde dit vijftig minuten durende stuk in opdracht van deze omroepserie, voor het Groot Omroepkoor en het Radio Filharmonisch Orkest, aangevuld met solosopraan en solobariton. De tekst is grotendeels ontleend aan het gelijknamige gedicht van de Amerikaan Hart Crane,… 

Keistad Amersfoort – een kei in klassieke muziek?

Denkt u bij Amersfoort aan klassieke muziek? Ehm… Een nieuw initiatief moet hierin verandering brengen. Bij de opening van het culturele seizoen presenteerde Amersfoort Klassiek zichzelf met een mooie ambitie: de Keistad profileren als klassieke muziekstad. Een mooi initiatief wat mij betreft, want Amersfoort heeft op het gebied van klassieke muziek inderdaad het nodige te bieden. Zo is er Amerfortissimo, het… 

Betoverend concert Silbersee in Pieterskerk Utrecht #Gaud16

Een kraakje. Een piepje. Een plopje. Een kuchje. Geneurie. De zangers van Silbersee omringen ons in de Utrechtse Pieterskerk met bijna onhoorbare, mysterieuze klanken. De verbrokkeldheid roept een sfeer op van een onrustig nachtelijk bos. Krijst daar een uil? Het weefsel verdicht zich en de klank verschiet van kleur als de zangers door kartonnen kokers zoemen, mini-mondharmonica’s aanblazen en schelle… 

Programmeur aan het woord: het droomseizoen van Astrid in ’t Veld

Als je naar een concert gaat, denk je aan de muziek, aan het ensemble, de solist en/of de dirigent. Misschien zoek je iets over de componist op maar je denkt nooit aan de programmeur die het concert mogelijk gemaakt heeft. Astrid in ’t Veld is iemand die al jaren van tevoren over het aanbod van concerten nadenkt om jou daarmee… 

Terug, naar De Kersentuin 2 - ©Willem Popelier

Nottrot’s Kersentuin: fascinerend avondje filosofie over Grieks vakantiehuis

Wat is een herinnering waard? Een eerste kus, bijvoorbeeld: hoeveel armer ben je als die vergeten bent? In harde euro’s. Zulke vragen stelt Greg Nottrot zijn publiek graag, en wij, zijn dankbare toehoorders, doen graag mee met zijn geldachtenexperimenten. De man die samen met Oscar Kocken het revolutionaire concept van de live talkshow Orde van de Dag bedacht, maakt nu,… 

Boulevard. Scenefoto Piknik Horrific Laika. Foto : Kathleen Michiels

Stop de eenzaamheid van de theaterbezoeker. 5 lessen van Boulevard

10 dagen festival Boulevard. Ik heb me erin gestort. Ik heb 14 voorstellingen gezien, een boel hoeken van Den Bosch (en Tilburg) van dichtbij gezien en meer verschillend theater meegemaakt dan gewoonlijk in een half jaar. Ik heb ook meer friet gegeten dan goed voor me is, meer bier gedronken dan doorgaans en genoten van het afluisteren van gesprekken van… 

Piet Piryns: ‘TivoliVredenburg is hoofdpersonage van De Nacht van de Poëzie’

ER wordt al weken reikhalzend naar uitgekeken: De Nacht van de Poëzie. Volgende maand is het weer zover, en verzamelen dichters en publiek zich voor de vierendertigste  keer rondom het podium voor een nacht lang luisteren naar verzen en muziek. Vaste presentator Piet Piryns, inmiddels vergroeid met het evenement, blikt vast terug en vooruit. Hij weet het nog goed, zijn eerste… 

Dit zijn de winnaars, verliezers en nieuwkomers in de Amsterdamse kunsten

Het wil nog niet vlotten met de diversiteit in de Amsterdamse kunstwereld. Het Amsterdams Fonds voor de kunst, dat vandaag zijn subsidietoekenningen bekend maakte, wordt er een beetje moe van: “In de meeste disciplines merken de commissies op dat de culturele diversiteit van publiek, personeel en bestuur tegenvalt, evenals de inspanningen om daar verandering in te brengen. Buiten de gespecialiseerde organisaties waarvoor culturele diversiteit een core business is, zijn de ambities nog altijd niet groot, twee decennia cultuurbeleid op dit gebied ten spijt. Zijn de ambities er wel, dan lukt het organisaties niet altijd om er handen en voeten aan te geven. Er lijkt vaak sprake van een bepaald ongemak of ‘niet weten hoe’.”

Om dan maar met het goede nieuws te beginnen: Marmoucha groeit 398 procent ten opzichte van de vorige subsidieronde. De hoofdstedelijke producent en promotor van podiumkunsten op het gebied van Noord-Afrikaanse en Midden-Oosterse kunst en cultuur in Nederland werd in 2013 nog fors gekort, maar het Amsterdams Fonds voor de Kunst vond het werk van de afgelopen vier jaar zo goed, dat de subsidie dubbel en dwars is verdiend. In de nieuwe ronde toekenningen die op 1 augustus beken werd stijgen ze van 25.070 euro naar een ton, met de opmerking erbij dat ze wellicht niet zo ambitieus moeten zijn.

Joseph Puglia schittert in muziek Luciano Berio

De Amerikaans-Nederlandse violist Joseph Puglia is een hartstochtelijk pleitbezorger van eigentijdse muziek. Vorig jaar gooide hij hoge ogen met zijn vertolking van het Vioolconcert van Anders Hillborg, samen met de jonge musici van het NJO Symfonieorkest. Hij is eerste violist van Asko|Schönberg, waarmee hij eerder dit jaar de wereldpremière presenteerde van het speciaal voor hem gecomponeerde vioolconcert Roads to Everywhere van Joey Roukens.

Tefer, Itamar Serussi, Balletto di Roma, foto: Matteo Carratoni

Julidans dubbelprogramma met Levi en Serussi roept vooral vragen op

Het is een nieuwe en belangrijke trend binnen de programmering van internationale dans- en performance festivals in Nederland: niet alleen relevant werk van internationale choreografen tonen, maar ook uitdrukkelijk aandacht besteden aan dansmakers verbonden met de Nederlandse danspraktijk. Spring Utrecht opende in mei met Nicole Beutler en sloot af met Jan Martens, terwijl tijdens Julidans Pere Faura de spits mocht afbijten met sin baile no hay paraíso (no dance, no paradise).

Bombarie op Bombarie? Nieuw festival in Utrecht heeft breed profiel

In onze participatiesamenleving is Community Art ‘hip, hot & happening’. Er zijn dan ook veel projecten en initiatieven die amateurs en professionals samenbrengen. Gelukkig maar, want hoe breder kunstuitoefening en -beleving gedeeld en gedragen worden door zoveel mogelijk mensen, hoe mooier de wereld wordt, vind ik dus.

Grunberg komt niet uit zijn holletje in The Future of Sex #HF16

Woody Allen zorgde er in 1972 voor, dat zijn fans jaren later niet meer met droge ogen naar Star Wars konden kijken. De slotscène van zijn film ‘Everything You Always Wanted To Know About Sex, But Were Afraid To Ask’ toont ons het mannelijk brein als de brug van een Star Cruiser waar de bemanning hard aan het werk is om een date tot een goed einde te brengen. De spermatozoïden in het vooronder zijn een kibbelende bende startroopers, op weg naar een onzekere afdaling richting kloppende eicel.

Documentaire over Remco Campert krijgt voorproef op Poetry (PI16)

Het belooft een prachtig portret te worden, de film die regisseur John Albert Jansen aan het maken is over dichter Remco Campert. Poetry International (van 7 t/m 11 juni in Rotterdam) vertoont alvast een voorproefje. ‘Ik vind het ontroerend te zien dat er bij Remco nog altijd sprake is van een zekere verlegenheid, alsof het jongetje nog altijd onder de oppervlakte verborgen zit. Dat komt heel mooi in beeld.’

Seks tot kunst verheven tijdens SPRING

Tongzoenen, paaldansen, voorbinddildo’s en anale penetratie associeer ik doorgaans niet met de danskunst en verwacht ik niet in een stadsschouwburg, maar voor Florentina Holzinger en Vincent Riebeek lijkt niks te gek. “Europa’s meest provocatieve performance duo” – in de woorden van Rainer Hofmann, artistiek directeur van Spring festival – liet zich voor ‘Schönheitsabend‘ inspireren door hun voorgangers, die begin 20e eeuw de dans opnieuw uitvonden met taboedoorbrekende choreografieën. In drie aktes presenteren Holzinger en Riebeek zichzelf als voortzetters van die traditie en zoeken ze de grenzen op van het theater.

Choreograaf Jan Martens op Spring: ‘Ik hou iedere keer m’n hart vast, hoe het uitpakt.’

De nieuwe voorstelling van choreograaf Jan Martens, The Common People, is dit weekend in Utrecht te zien tijdens Spring. Tientallen vrijwillige performers hebben een blind date op het podium van de grote zaal van de Stadsschouwburg. Het publiek kan tussendoor in en uit lopen, een biertje drinken voor de duur van een of meerdere duetten of op het achterpodium grasduinen en… 

Festival Spring opent met teleurstellend stuk van Nicole Beutler

De eer om het Utrechtse dans- en performancefestival SPRING te openen, viel dit jaar te beurt aan choreograaf Nicole Beutler[hints]Nicole Beutler (München, 1969) is choreograaf en theatermaker. Na een studie Beeldende Kunst aan de Kunstacademie (Münster en München) kwam zij naar Amsterdam voor de School voor Nieuwe Dansontwikkeling van de AHK, waar zij in 1997 afstudeerde. Haar werk bevindt zich op het grensvlak van beeldende kunst, theater en dans(bron)[/hints]. De voorstelling 6: The Square vertoont een onnavolgbare fascinatie voor het dansen en denken in vierkanten. Squaredance, een vooral in Amerika populaire, zeer oude volksdanstraditie in koppels, en de futuristische functionaliteit van Bauhaus worden in deze choreografie verbonden met gedachten over orde scheppen en hokjesgeest. Hoe precies

Invuloefening Raad voor Cultuur biedt amper verrassingen

Champagne bij BAK in Utrecht, diepe teleurstelling bij Het Nieuwe Instituut in Rotterdam: de Raad voor Cultuur heeft gesproken. Vandaag, donderdag 19 mei 2016, kwam het eerste advies na de draconische kunstbezuinigingen door het eerste kabinet Rutte uit, en er rollen koppen. Amsterdam verliest de prestigieuze presentatie-instelling De Appel, in Den Haag moet collega-instelling Stroom zijn huiswerk overdoen. Het Orkest van het Oosten en het Gelders Orkest moeten binnen 2 jaar met fusieplannen komen. In Utrecht krijgt het stadsgezelschap Theater Utrecht ondanks artistieke waardering geen geld meer. Het Zuidelijk Toneel in Eindhoven Tilburg moet nieuwe plannen maken en Opera Zuid moet snel de artistieke kwaliteit omhoog brengen. Dat zijn de belangrijkste conclusies van het Advies van de Raad voor Cultuur.

Hoe dramatisch een en ander ook mag klinken, het advies is dat eigenlijk niet, wanneer je het hele slagveld overziet. Mede dankzij

‘Ingedutte Nederlandse filmwereld heeft schop van Brandend Kalf nodig.’

Goed nieuws voor iedereen die ook vindt dat de Nederlandse filmwereld wel wat meer pit kan gebruiken. Op 29 september wordt in filmtheater Springhaver in Utrecht de Avond van het Brandende Kalf georganiseerd. Afgerond met de uitreiking van het Brandend Kalf, de nieuwe filmprijs voor het meest opzienbarende, gedurfde, brutale of bevlogen Nederlandse filminitiatief. Tenminste, als er genoeg crowdfunders zijn die dit project van filmjournalist Karin Wolfs en schrijver A.H.J. Dautzenberg willen steunen.

Ja, u ziet het goed, dit evenement vindt, niet helemaal toevallig, plaats op de avond voorafgaand aan de uitreiking van de Gouden Kalveren. En nee, het Brandend Kalf is geen bijprogramma van het Nederlands Filmfestival. Wanneer we Karin Wolfs vragen om een en ander uit de doeken te doen wil ze er allereerst de nadruk op vestigen dat het een geheel onafhankelijk project is. Ook geen privéfeestje van Wolfs en Dautzenberg. Daarom ook die crowdfunding. Als die slaagt

Voices Outside The Echo Chamber: zulke exposities hebben we nodig

Een tentoonstelling die onze blik op migratie en migranten centraal stelt, ons migratiebeleid kritisch bejegent, maar niet in makkelijk pamflettisme vervalt, dat is ‘Voices outside the echo chamber’. Vrijdag 29 april opende in de Tolhuistuin de expositie “Voices outside the echo chamber“– een expositie van Framer Framed, de Amsterdamse organisatie die al jaren de beeldtaal in onze kunsten bevraagt en becommentarieert. Immers,… 

Nell Zink: ‘Schrijven is pas goed als het goed klinkt en geen… pijn doet’

Ze kwam, zag en overwon. Nell Zink was tot voor kort bijna de belichaming van het clichébeeld van de arme schrijver, alleen op een zolderkamertje. Maar toen de Amerikaanse schrijver Jonathan Frantzen haar werk aanprees, groeide ze binnen no time uit tot een literaire hype. Haar uitgever gaf haar een voorschot van zes cijfers. Van nobody naar ‘Her Nellness’ –… 

Meena Kandasamy: strijdbaar als een (Tamil) tijger

Ze is klein en tenger, maar zo strijdbaar als een (Tamil) tijger. De Indiase schrijfster Meena Kandasamy (1984) breekt het liefst met alle conventies, en het woord is daarbij haar wapen. Geen Bollywood Wie op basis van het omslag en de auteursnaam denkt dat De zigeunergodin een zoetsappige ‘Bollywoodroman’ is, komt bedrogen uit. Meena Kandasamy’s roman gaat over een waargebeurde… 

De Linda., maar dan over onthoofdingen en zelfmoordaanslagen

Dat er een extremistisch tijdschrift bestaat over verbrandingen en onthoofdingen, en dat rijke Britten kelders van vier verdiepingen onder hun huis laten bouwen voor een privébioscoop of bowlingbaan – we staken gisteravond heel wat op tijdens het International Literature Festival Utrecht (ILFU). Het programma van de zaterdagavond van het ILFU was even rijkgeschakeerd als dat van de eerste avond. De… 

Filter Vertaalprijs 2016 naar vertaler Günter Grass

Jan Gielkens heeft de Filter Vertaalprijs 2016 gewonnen voor zijn vertaling van De woorden van Grimm van Günter Grass. Met de prijs van tienduizend euro wordt de meest uitzonderlijke vertaalprestatie van het afgelopen jaar bekroond. De roman van Grass, die vorig jaar verscheen bij Meulenhoff, stelt hoge eisen aan de lezer en de vertaler, meende de jury. ‘Behendig laveert Gielkens… 

Harveys hand maar half gevuld

Bezoekers vonden het ofwel ‘heel tof’, of ze vonden het ‘helemaal niks’ – de voordracht van PJ Harvey, de openingsact op het International Literature Festival Utrecht vanavond, riep totaal tegengestelde reacties op. Rockdiva PJ Harvey is niet alleen muzikant, maar ook beeldend kunstenaar en dichter. Op het ILFU, zoals het festival sinds dit jaar heet, droeg ze voor uit haar… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands