Hoort een reclame-uiting van een frisdrankenfabrikant in een museum thuis? In de visie van Edwin Jacobs kan het en past het naadloos in deze tijd. Hij stelt zijn Centraal Museum open voor kunstwerken gemaakt van Red Bull-blikjes. Iets waar niet iedereen even positief op reageert.
De tentoonstelling ‘Art of Can’ toont de zestig beste creaties die zowel amateurs als enkele professionals hebben vervaardigd uit blikjes Red Bull. Pretentieloze kunstwerkjes, noemt Jacobs ze. Toch vindt hij dat ze in een museum horen. Tegenwoordig is een museum niet enkel een plek waar mensen komen kijken, het is ook een plek waar ze iets komen brengen. Bijvoorbeeld een frisdrankblikje. ‘Jeder Mensch ist ein Künstler’, zei Joseph Beuys .
Vervagende grenzen tussen het museum en de straat en tussen het museum en de markt. Als de museumdeuren in grotere openbaarheid worden opengesteld voor commerciële partners, zijn er andersom dan ook meer mogelijkheden? Het museum dat zich in grotere openbaarheid op de commerciële markt begeeft?