Meteen naar de inhoud

Soms is een verhaal al mooi genoeg als het verteld wordt: Autoroute du Soleil van Leen Verheyen toont dat aan


Ooit, heel lang geleden in een ander land dan vandaag, was er een toneeltekst over een jongen uit Bosnië die mensenmassa’s aan het huilen bracht. Ad de Bont had met Mirad, een jongen uit Bosnië niet alleen een gevoelig verhaal geschreven, maar hij vond ook de perfecte manier om dat verhaal te brengen. Het uit brieven van en aan een 13-jarige Bosnische vluchteling opgebouwde verhaal werd voorgelezen door twee acteurs, die zijn oom en tante speelden. Het verhaal deed zijn werk, acteren was nauwelijks meer nodig.
Sinds het succes van Mirad zijn er talloze van dergelijke vertelvoorstellingen gemaakt. De een met meer succes dan de andere. Het stuk Autoroute du Soleil van de jonge Vlaamse theatermaakster Leen Verheyen behoort tot de betere. We zien een bandje: twee gitaristen met wat effectapparatuur en twee acteurs. Zij spelen/vertellen het verhaal vaan een vader die zijn dochtertje na papadag ontvoert en de moeder die vertwijfeld achterblijft. Er ontvouwt zich een roadmovie over de vluchtende vader, met het dochtertje steeds in de fantasie aanwezig, maar niet in beeld. Het is een interessante keuze, die je meer bewust maakt van het feit dat in ieder geval de vluchtende, ontvoerende vader meer in zichzelf, dan in zijn dochtertje is geïnteresseerd.
Leen Verheyen kiest ervoor het drama tot een hoogtepunt te brengen, zonder er een duidelijk einde aan te maken. Dat werkt, ook al zou je liever een echt einde hebben. Gewoon, omdat het dan meer af is, en omdat een goed einde ook een teken van schrijverslef is. Maar nu maakt ze de moordende onzekerheid die een vermissing voor de achterblijvers oplevert, wel heel goed voelbaar. Dat is dan weer mooi meegenomen

Autoroute de soleil was te zien tijdens Najaarscollectie 2010 in Theater Kikker op woensdag 27 oktober.

Reacties zijn gesloten.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5€ / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands