Blijft de klassieke cinema overeind in de digitale beeldenstorm van de toekomst? De vraag is niet nieuw maar dringt zich weer op bij het zien van het programma van het Nederlands Film Festival, dat vanavond wordt geopend met De bende van Oss van André van Duren.

Zet die openingsfilm naast Beeldenstorm, het hoofdthema van het festival, en je ziet wat ik bedoel. Van Durens historisch misdaaddrama is stoere, klassieke cinema, met hier en daar zelfs Brechtiaanse ondertonen. Authentiek ogend, geïnspireerd door een tamelijk onbekend en grimmig stuk van de Nederlandse geschiedenis, met veel aandacht voor de acteurs. Cinema waarmee we de verhalen van onze geschiedenis levend houden. Klassieke, universele filmtaal.

Als we de copywriters van het festival mogen geloven gaat dat allemaal veranderen. De toekomst, nu al te zien en te beleven op het NFF, is aan iPads, 3D, streaming video en interactieve films. Futuristen voorspellen dat we onze verhalen op heel nieuwe manieren gaan vertellen. Modieus? Vernieuwend? Wordt het een richtingenstrijd, of blijft de klassieke cinema gewoon naast al die nieuwe speeltjes bestaan?

De bende van Oss

Stof tot overpeinzing en verkenning biedt in ieder geval de website beeldenstormonline.nl waar een overvloed aan ideeën en programma-onderdelen wordt gepresenteerd. Meest opvallend is het crowdsourcing project van Paul Verhoeven, die van plan is een zogenaamde user generated film te maken. Ja, ook in de user generated future kunnen we best een door de wol geverfde cineast gebruiken. In ieder geval niet bang voor de toekomst, die Verhoeven. Goed zo!

Maar we hopen natuurlijk ook dat hij ooit dat leven van Jezus toch nog eens mag verfilmen. Gewoon, als opwindende, ouderwetse cinema.

Leo Bankersen