Met papier weet je het nooit (‘0,3% van de krantenlezers leest de recensies op de kunstpagina‘), en met tv is het ook altijd een beetje schatten en extrapoleren, maar het internet is keihard. Wij weten hoe vaak u een stuk van ons las, en hoe lang u bleef hangen bij onze filmpjes. Wel: waren we vorig jaar al trots, nu gaan we dik over de 200.000 paginaweergaven, met een gemiddelde duur van 1,5 minuut per pagina. Onze bezoekers brachten dus bij elkaar dik 300.000 minuten op onze domeinen door met video kijken, plaatjes zien en tekst lezen.
De bezoekcijfers van de website van het Cultureel Persbureau verdubbelden in 2012 ruim ten opzichte van 2011. Een mooi groeicijfer, dat we te danken hebben aan een paar stevige nieuwsverhalen, maar ook enkele recensies, zoals de zeer jubelende bespreking door Margriet Prinssen van de Oom Wanja met Pierre Bokma. Nieuwstechnisch scoorden onze berichten over de chaotische toestanden rond de orkestenfusie in het Oosten van Nederland, waarbij Henri Drost onze vooruitgeschoven post ter plekke was. De cultuurpolitieke toestanden rond het kunsthaatkabinet van Wilders, Verhagen en Rutte waren daarnaast een goede reden voor mensen om onze berichten te volgen.
Op videogebied hebben we ons lesje geleerd: snelle snapshot-interviewtjes met bekende Nederlanders trekken zeker bekijks, maar echt interessant wordt het pas wanneer we daar ook goede beelden en montage bij weten te leveren. Een schokkerig interviewtje met Suzan Visser trok dus wel de meeste kijkers op ons videokanaal, maar het publiek bleef gemiddeld vier keer zo lang hangen bij een door onze professionele camjo Lucas van Eck en roving reporter Daniël Bertina gemaakte reportage over een expositie van hun voormalige jeugdhelden Rembo en Rembo.
Volgend jaar staat dus bij Cultuurpers in het teken van kwaliteitsverbetering van ons crossmediale aanbod. De snelle duiding en bevlogen besprekingen gaan we nog beter maken, en met een paar goede profs in de coöperatie wordt ons audiovisuele aanbod nog meer om van te smullen.
We gaan de festivals weer volgen, en zetten de samenwerking met onder meer Holland Festival, Vrede van Utrecht en Writers Unlimited voort. Met nieuwe inzet.
Echte betrokkenheid: word lid!
En als het u als betrokken bezoeker allemaal nog te afstandelijk is: binnenkort kunt u ook als niet-journalist lid worden van de coöperatie. Er blijft een selectieprocedure bestaan waar we nog druk aan werken, maar als lid van de coöperatie krijgt u invloed op ons beleid, stemrecht in de vergaderingen en besluit u mee over de bestedingen van de contributie en de winst. Daarnaast zult u de voordelen genieten die we voor al onze leden regelen: voorrang bij reserveringen, exclusieve rondleidingen, en meet&greets met beroemde of belangrijke mensen in de wereld van de kunsten. En nog veel meer.
Wij gaan met het modebegrip crowdfunding dus een stapje verder: we bedelen niet om uw geld in ruil voor een eenmalig cadeautje, maar geven u een kans om daadwerkelijk deel uit te maken van de goede zaak waar het Coöperatief Cultureel Persbureau voor staat. Wilt u nu al op de hoogte blijven van deze ontwikkeling, stuur dan een mail naar: ledenadminstratie@cultureelpersbureau.nl.