Ga naar de inhoud

10 procent minder kaartverkoop, maar Festival Boulevard is toch tevreden.

Festival Boulevard in Den Bosch heeft dit jaar 55.000 kaarten verkocht, 5000 minder dan in 2012. Het festival, dat dit jaar van 1 tot 11 augustus werd gehouden, trok wel meer publiek voor het gratis aanbod op het festivalplein. Daarmee kwam het totaal aantal bezoekers aan het festival dit jaar op 145.000, 5000 meer dan in 2012. Omdat de zaalbezetting met 85% nog steeds mooi is, zal de daling in de kaartverkoop vooral te maken hebben met een kleiner aanbod van voorstellingen.

In 2012 kromp het festival al fors wat betreft het aantal voorstellingen. Onder druk van bezuinigingen door Rijk en provincie was er minstens 400.000 euro minder beschikbaar voor de programmering. Dat er toen nog 60.000 kaarten werden verkocht was een zegen. Als we tenminste af mogen gaan op de directeur, Geert Overdam.

“We zitten nu aan een ondergrens; als het verder gaat, zakken we door het ijs”, zei hij naar aanleiding van die editie, hoewel die toen evenveel bezoekers trok als in 2011, en er 10.000 kaarten meer waren verkocht dan in het jaar daarvoor. Kennelijk is die ondergrens toch nu niet bereikt. Het festival bereidt zich immers vol frisse energie voor op de dertigste editie in 2014.

Tot nu toe geeft het festivalseizoen een wisselend beeld. Over ’t IJ in Amsterdam zag het bezoekersaantal stijgen van 30.000 in 2012 naar 33.000 dit jaar, terwijl de verkochte kaarten met 1000 toenamen tot 23.000. Het Holland Festival meldde eerder dit jaar een daling in het aantal verkochte kaarten, maar heeft, net als Boulevard, door verstandig programmeren de zaalbezetting wel hoog weten te houden. Oerol trol net als alle andere jaren 50.000 bezoekers, en Karavaan in Noord Holland zag het bezoekersaantal stijgen tot 28.000, als zijn er van het aantal verkochte kaarten geen gegevens te vinden, en zijn de cijfers van vorige edities van de site verdwenen. Spring, het nieuwe festival in Utrecht dat ontstond uit het kleine maar kwalitatief hoogstaande festival Springdance en het meer publieksgerichte Festival a/d Werf, maakte dit jaar helemaal geen bezoekcijfers bekend.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands