Ga naar de inhoud

Realistisch-optimistische The Rocket dubbel bekroond op Cinekid

“Kinderen kunnen het beste beoordelen wat een goede kinderfilm is”, zo sprak een lid van de Cinekid-kinderjury vol zelfvertrouwen. Daar valt mogelijk nog wel iets op af te dingen, maar feit is wel dat er bij de prijsuitreiking op de feestelijke slotavond van het Cinekid-festival opmerkelijke overeenstemming met de volwassen jury was.

Niet alleen nomineerden beide jury’s tweemaal dezelfde film (The Rocket en Your Beauty is Worth Nothing), maar ook kozen ze beide The Rocket als uiteindelijke winnaar van de Cinekid Leeuw. De Australische filmmaakster Kim Mordaunt draaide dit grimmige, maar ook poëtische en hoopvolle jeugddrama in Laos, getoond als een land dat nog steeds de nasleep van de oorlog voert. Eerder maakte Mordaunt daar de documentaire Bomb Harvest over de mensen die daar nog steeds de niet-ontplofte bommen ruimen – iets dat ook in The Rocket opduikt.

Hoofdpersoon is een tienjarige Ahlo die samen met zijn vader en enkele anderen op zoek gaat naar een beter bestaan. Tot overmaat van ramp beweren sommigen dat Ahlo een vloek die ongeluk brengt met zich meedraagt. Zelf blijft hij vastbesloten te bewijzen dat hij wel degelijk geluk kan brengen. Mordaunt poetst de harde werkelijkheid niet weg, integendeel, maar maakt daarnaast de onbevangen kinderblik en het bijbehorend doorzettingsvermogen tot een ontroerend symbool van hoop. Het leverde The Rocket eerder al de hoofdprijs in de jeugdsectie van het filmfestival van Berlijn op.

De jeugdjury van Cinekid noemde The Rocket niet alleen geloofwaardig, grappig en spannend, maar prees de film ook omdat die niet bang is het leven te laten zien zoals het is.

Lof voor de moed om confronterende onderwerpen aan te snijden was een geluid dat vaker klonk. Zo kreeg de Klokhuis-aflevering over kindermishandeling niet alleen de Kinderkast-publieksprijs, maar ook de juryprijs voor beste jeugdtelevisieprogramma van 2013.

Ook het dubbel genomineerde Oostenrijkse immigrantendrama Your Beauty is Worth Nothing weet een fel-realistisch onderwerp om te toveren tot een ontroerende ode aan hoop en liefde.

Wat overigens niet betekent dat het op Cinekid altijd zwaar op de hand moet zijn – het mooiste voorbeeld van het tegendeel is misschien wel de verrassende bekroning van Nijntje als beste Nederlandse jeugdfilm.

Alle andere prijzen zijn te vinden op http://www.cinekid.nl/

 

Leo Bankersen

Leo Bankersen schrijft over film sinds Chinatown en Night of the Living Dead. Recenseerde als freelance filmjournalist lange tijd voor de GPD. Is nu, onder andere, een van de vaste bijdragers aan De Filmkrant. Breekt graag een lans voor kinderfilms, documentaires en films uit niet-westerse landen. Andere specialiteiten: digitale zaken en filmeducatie.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands