Meteen naar de inhoud

Realistisch-optimistische The Rocket dubbel bekroond op Cinekid

“Kinderen kunnen het beste beoordelen wat een goede kinderfilm is”, zo sprak een lid van de Cinekid-kinderjury vol zelfvertrouwen. Daar valt mogelijk nog wel iets op af te dingen, maar feit is wel dat er bij de prijsuitreiking op de feestelijke slotavond van het Cinekid-festival opmerkelijke overeenstemming met de volwassen jury was.

Niet alleen nomineerden beide jury’s tweemaal dezelfde film (The Rocket en Your Beauty is Worth Nothing), maar ook kozen ze beide The Rocket als uiteindelijke winnaar van de Cinekid Leeuw. De Australische filmmaakster Kim Mordaunt draaide dit grimmige, maar ook poëtische en hoopvolle jeugddrama in Laos, getoond als een land dat nog steeds de nasleep van de oorlog voert. Eerder maakte Mordaunt daar de documentaire Bomb Harvest over de mensen die daar nog steeds de niet-ontplofte bommen ruimen – iets dat ook in The Rocket opduikt.

Hoofdpersoon is een tienjarige Ahlo die samen met zijn vader en enkele anderen op zoek gaat naar een beter bestaan. Tot overmaat van ramp beweren sommigen dat Ahlo een vloek die ongeluk brengt met zich meedraagt. Zelf blijft hij vastbesloten te bewijzen dat hij wel degelijk geluk kan brengen. Mordaunt poetst de harde werkelijkheid niet weg, integendeel, maar maakt daarnaast de onbevangen kinderblik en het bijbehorend doorzettingsvermogen tot een ontroerend symbool van hoop. Het leverde The Rocket eerder al de hoofdprijs in de jeugdsectie van het filmfestival van Berlijn op.

De jeugdjury van Cinekid noemde The Rocket niet alleen geloofwaardig, grappig en spannend, maar prees de film ook omdat die niet bang is het leven te laten zien zoals het is.

Lof voor de moed om confronterende onderwerpen aan te snijden was een geluid dat vaker klonk. Zo kreeg de Klokhuis-aflevering over kindermishandeling niet alleen de Kinderkast-publieksprijs, maar ook de juryprijs voor beste jeugdtelevisieprogramma van 2013.

Ook het dubbel genomineerde Oostenrijkse immigrantendrama Your Beauty is Worth Nothing weet een fel-realistisch onderwerp om te toveren tot een ontroerende ode aan hoop en liefde.

Wat overigens niet betekent dat het op Cinekid altijd zwaar op de hand moet zijn – het mooiste voorbeeld van het tegendeel is misschien wel de verrassende bekroning van Nijntje als beste Nederlandse jeugdfilm.

Alle andere prijzen zijn te vinden op http://www.cinekid.nl/

 

Leo Bankersen

Leo Bankersen schrijft over film sinds Chinatown en Night of the Living Dead. Recenseerde als freelance filmjournalist lange tijd voor de GPD. Is nu, onder andere, een van de vaste bijdragers aan De Filmkrant. Breekt graag een lans voor kinderfilms, documentaires en films uit niet-westerse landen. Andere specialiteiten: digitale zaken en filmeducatie.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5€ / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands