Meteen naar de inhoud

cinekid

Raad voor Cultuur geeft Cinekid alsnog groen licht

  • 4 min leestijd

Eerder dit jaar dreigde Cinekid uit de culturele basisinfrastructuur te vallen, door een ‘nee, tenzij’-advies van de Raad voor Cultuur. Een bijgewerkte aanvraag heeft de Raad nu op andere gedachten gebracht. Als de minister het overneemt kan Cinekid vier jaar met volle kracht vooruit. Een gesprek met Cinekid-directeur Heleen Rouw.

Ook de Nederlandse jeugdfilm in zwaar weer? Genoeg gespreksstof tijdens het Cinekid-festival

  • 9 min leestijd

Het jeugdfilmfestival Cinekid opent deze week met Binti, een aanstekelijke, hoogst actuele jeugdfilm die bruist van optimisme. Dat klinkt goed, want optimisme kan de Nederlandse jeugdfilm op dit moment goed gebruiken. Jammer dus dat Binti, over een meisje uit Congo dat alles in het werk… 

Dit zijn de winnaars, verliezers en nieuwkomers in de Amsterdamse kunsten

  • 6 min leestijd

Het wil nog niet vlotten met de diversiteit in de Amsterdamse kunstwereld. Het Amsterdams Fonds voor de kunst, dat vandaag zijn subsidietoekenningen bekend maakte, wordt er een beetje moe van: “In de meeste disciplines merken de commissies op dat de culturele diversiteit van publiek, personeel en bestuur tegenvalt, evenals de inspanningen om daar verandering in te brengen. Buiten de gespecialiseerde organisaties waarvoor culturele diversiteit een core business is, zijn de ambities nog altijd niet groot, twee decennia cultuurbeleid op dit gebied ten spijt. Zijn de ambities er wel, dan lukt het organisaties niet altijd om er handen en voeten aan te geven. Er lijkt vaak sprake van een bepaald ongemak of ‘niet weten hoe’.”

Om dan maar met het goede nieuws te beginnen: Marmoucha groeit 398 procent ten opzichte van de vorige subsidieronde. De hoofdstedelijke producent en promotor van podiumkunsten op het gebied van Noord-Afrikaanse en Midden-Oosterse kunst en cultuur in Nederland werd in 2013 nog fors gekort, maar het Amsterdams Fonds voor de Kunst vond het werk van de afgelopen vier jaar zo goed, dat de subsidie dubbel en dwars is verdiend. In de nieuwe ronde toekenningen die op 1 augustus beken werd stijgen ze van 25.070 euro naar een ton, met de opmerking erbij dat ze wellicht niet zo ambitieus moeten zijn.

Realistisch-optimistische The Rocket dubbel bekroond op Cinekid

  • 2 min leestijd

"Kinderen kunnen het beste beoordelen wat een goede kinderfilm is", zo sprak een lid van de Cinekid-kinderjury vol zelfvertrouwen. Daar valt mogelijk nog wel iets op af te dingen, maar feit is wel dat er bij de prijsuitreiking op de feestelijke slotavond van het Cinekid-festival opmerkelijke overeenstemming met de volwassen jury was.

Niet alleen nomineerden beide jury's tweemaal dezelfde film (The Rocket en Your Beauty is Worth Nothing), maar ook kozen ze beide The Rocket als uiteindelijke wi...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 3000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Subtiele en speelse Ernest et Célestine grote winnaar van Cinekid

  • 3 min leestijd

Het is zeldzaam dat dezelfde film op het Cinekid-festival zowel de prijs van de jury als van het (kinder)publiek krijgt. Maar over de subtiele en sprankelende Franse tekenfilm Ernest et Célestine was iedereen het deze keer eens. Dit op prentenboeken van de in 2000 overleden Belgische illustrator Gabrielle Vincent gebaseerde verhaal werd dubbel bekroond en was daarmee dit jaar de grote winnaar. Ernest en Célestine zijn een beer en een muis die moeten ondervinden dat hun vriendschap in de beren- en muizenwereld slecht begrepen wordt.

Cinekid onderscheidt Franse animatiefilmer Michel Ocelot met Lifetime Achievement Award

  • 1 min leestijd

De lange Franse animatiefilm zit in de lift. Om dat te benadrukken is Michel Ocelot, een van de gangmakers, door het Cinekid kinderfilmfestival uitgenodigd als eregast. Vanavond kreeg hij bovendien een Lifetime Achievement Award uitgereikt, die hij met een bescheiden protest aannam. Als animatiefilmer beschouwt Michel Ocelot (1943) zich nog als een adolescent die veel te ontdekken heeft.

Met zijn op Afrikaanse sprookjes gebaseerde Kirikou et la sorcière (1998) verwierf Ocelot wereldfaam en in...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 3000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in: