Wil je als museum een beetje meedoen, leid je het publiek interactief door de presentatie. Dat moet bij dans ook kunnen, zal choreograaf Amos Ben-Tal bij zijn project OFFline gedacht hebben. Hij laat 5 manieren zien. In een voorstelling.

1. begin anders

De veelgebruikte formule ‘op je stoel gaan zitten en een voorstelling aanschouwen’ is bij OFFline van danscollectief OFFPROJECTS direct overboord gezet. Je wandelt in het begin door diverse ruimtes van het Korzo theater en gaat aan de slag met installaties. Percepties worden uitgedaagd: denk je dat je het doorhebt, sla je de plank mis. Voordat je de grote zaal binnengaat bedien je een schuif op een bedieningspaneel waarmee een lamp bij een stoel oplicht. Daar kun je plaatsnemen.

[slideshow_deploy id=’15326′]

2. gebruik spannende muziek

De muziek van Haags ‘gitaarmirakel’ Dyzack boeit mateloos. Allerlei klanken en technieken, van ritmisch tot melodieus, van akoestisch tot elektrisch vervormde klanken, passeren de revue. Dyzack wandelt als een verteller door de voorstelling en schakelt in overleg met Amos doodgemoedereerd over naar een andere muzikale aanpak wanneer dat nodig is.

3. betrek het publiek

Het publiek rondom een dansvloer plaatsen is niet nieuw. Dat was al te zien in School of Thought bij de vorige werkgever van de dansers van OFFPROJECTS: NDT. Je maakt het echter niet vaak mee dat de gehele zaal op instructie mee gaat bewegen. Met mannen en vrouwen die ritmisch op elkaar reageren. Bij Symphony X van Meyers en Sehgal kon je al op het podium tussen een spelend orkest lopen, dit gaat een stapje verder.

Click To Tweet

Voor je verder leest...

Blij met dit verhaal? Klik dan op 'like' en maak Facebook rijk.

Of:


Klik op 'lid worden' en maak Cultuurpers sterk.

4. toon aparte dans

Ondanks een dansopleiding in Canada en negen jaar bij NDT oogt de dans van Ben-Tal als die van een autodidact. Bewegingen vanuit de buikstreek, plots onderuitvallen, zwenkende armen. Esthetiek is geen drijfveer, de dans is functioneel. Een danser neemt een initiatief en de ander reageert, versnelt of verstoort. Als je de bewegingstaal niet kent, begrijp je er niets van. Halverwege OFFline wordt een tip van de sluier opgelicht en wint de dans aan betekenis. Vooral wanneer ritme (orde) en synchroniciteit (meer orde) zichtbaar zijn. En de voorstelling opschiet.

5. wees geïnspireerd

Amos preekt als een kleine profeet. Met baard en al. Vooraf en tijdens de voorstelling geeft hij uitleg. ‘We hebben echt wel hard gewerkt aan deze voorstelling en je gooit je geld hier niet weg aan een simpele improvisatiesessie.’ Met een serieuze blik legt hij vervolgens de drie principes van Nikola Tesla uit: energy, frequency en vibration. En omdat er dansers met ego’s en een vrije wil bij betrokken zijn, krijg je chaos. Maar chaos biedt juist weer kansen.

Ken je nog andere manieren om dans te vernieuwen? Deel ze in de comments!

Goed om te weten

OFFline is te zien t/m 19 mei.

 

8 REACTIES

Comments are closed.