We staan er meestal niet bij stil, maar marketing is overal om ons heen. En dat terwijl we heel veel kunnen leren van al die goede voorbeelden. En zeker ook van de minder goede.
Onlangs zag ik op TV een interview met de wereldster Stromae. Deze jonge Belgische rapper en muzikant is de laatste jaren zeer succesvol. Of je nu van zijn muziek houdt of niet, het valt niet te ontkennen dat hij blijkbaar iets goed doet.
Uit het interview kun je als ondernemer in de culturele sector een aantal belangrijke lessen leren:
1. Geef niet te snel op
“It takes 20 years to become an overnight success” is een bekende uitspraak. We lijken het wel eens te vergeten door de busladingen aan talentenjacht-deelnemers die van de 1 op andere dag de beeldbuis bestormen en reality-programma’s domineren. Als iemand doorbreekt lijkt hij vanuit het niets ineens overal op te duiken. Maar we zien niet dat daar vaak jaren van hard werken en investeren aan vooraf gaan.
Stromae begon in 2000 als rapper. Toch is het pas sinds een dik jaar een bekende naam. Door vol te houden is hij gekomen waar hij nu is.
2. Geven is het nieuwe krijgen
Stromae is heel actief op social media. Met name op Youtube. Op zijn website en op zijn Youtube-kanaal vind je een groot aantal filmpjes van videoclips. Zijn songteksten kun je terugvinden op zijn site.
Veel artiesten zijn huiverig om hun werk zomaar te delen met de wereld. Want dan koopt toch niemand het meer? In de praktijk blijkt het tegendeel juist waar te zijn. Dat blijkt wel uit de lijst gouden en platina platen voor de singles en albums van Stromae.
3. Neem anderen mee in jouw belevingswereld
Op Stromae’s website vind je naast videoclips ook filmpjes waarin hij uitlegt hoe je zelf elektronische muziek kunt maken. Daarmee geeft hij zijn fans een fantastische reden om steeds opnieuw zijn site te bezoeken. Daardoor creëert hij betrokkenheid bij zijn fans.
Voor de meeste mensen geldt dat ze sneller geneigd zijn fan te worden van een artiest waar ze meer van weten. De filmpjes die Stromae maakt zorgen ervoor dat zijn fans zich met hem verbonden voelen. En dat zorgt weer voor trouwe fans.
4. Verras je fans eens met iets totaal anders
Dit voorjaar lanceerde Stromae zijn eigen kledingmerk Mosaert. Geen voor de hand liggende keuze voor een rapper. Maar een mooie manier om zijn fans iets anders te kunnen verkopen dan alleen muziek. Hij zet hiermee zijn personal brand in om iets totaal nieuws op de markt te brengen. Zodat hij zijn fans meer te bieden heeft dan alleen CD’s en concerten. Slimme move, als je het mij vraagt.
Weet jij een ander voorbeeld van een bekende artiest waarvan je een mooi lesje in marketing kunt leren? Dan nodig ik je van harte uit het hieronder te delen.
(Foto: Peter Huys)