Ga naar de inhoud

Engagement op het witte doek: Movies that Matter 2015

Op vrijdag 20 maart 2015 begint de nieuwste editie van het Movies that Matter festival in Den Haag. Een gepaste locatie voor een festival dat een unieke positie vervult met zijn focus op mensenrechten en cinema. Op Cultuurpers alvast een preview van het programma.

Movies that Matter biedt net als voorgaande jaren een interessante mengeling van documentaires en fictiefilms die je een beter beeld proberen te geven van conflicten en misstanden in de wereld. Naast filmvertoningen zijn er debatten, talkshows en dingen filmmakers mee naar een publieksprijs.

Bloedige historische erfenis 
De film die gelijk opvalt in het programma is de nieuwste documentaire van Joshua Oppenheimer, die bekend werd met zijn indringende experimentele documentaire The Act of Killing uit 2012. In The Look of Silence behandelt hij opnieuw een zwarte bladzijde in de geschiedenis van Indonesië: de verzwegen massamoorden die plaatsvonden in de jaren zestig. Oppenheimer brengt in zijn film slachtoffers en daders weer bij elkaar in scènes die de kijker confronteren met de bloedige erfenis van het moderne Indonesië.

De ultieme klokkeluider
Een andere primeur van het festival is de spannende docuthriller Citizenfour die dit jaar de Oscar won voor beste documentaire. De film is een portret van Edward Snowden die in één keer wereldberoemd werd toen hij gevoelige informatie lekte over de ongekend grote spionagepraktijken van de CIA en de NSA. Citizenfour geeft een uniek inkijkje in het leven van deze klokkeluider en de problemen die hij nu ondervindt nadat hij vertrouwelijke informatie heeft prijsgegeven.

Trots activisme
Naast documentaires zijn er ook uiteenlopende fictiefilms te zien. Het Britse Pride vertelt het verhaal van de steun die stakende mijnwerkers kregen van activisten voor homorechten in de jaren tachtig. Het ambitieuze Timbuktu won meerdere Césars, die gelden als het Franse equivalent van de Oscar. De film toont de gevolgen van islamitisch fundamentalisme op het leven van een gezin in Mali. En dan is er nog het mooie, maar sobere Leviathan. Geïnspireerd op het Bijbelverhaal van Job toont de film de harde Russische werkelijkheid waar corruptie en onrecht alomtegenwoordig zijn. Een individu probeert koppig tegen de stroom in te gaan, maar moet het uiteindelijk afleggen tegen machten die groter zijn dan hemzelf.

Kijk voor het volledige programma op: www.moviesthatmatter.nl

George Vermij

George Vermij is een culturele alleseter met een nieuwsgierige en kritische blik. Hij studeerde kunstgeschiedenis en politicologie in Leiden en heeft een ongeneeselijke filmverslaving. Naast Cultuurpers schrijft hij voor Schokkend Nieuws, Gonzo Circus en In de bioscoop over film. Voor Tubelight, Metropolis M en Jegens & Tevens schrijft hij over beeldende kunst.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands