Het Duitse platenlabel Raster-Noton bestaat twintig jaar. De verjaardag wordt gevierd met showcases op meerdere festivals en met een drie kilo zware catalogus. Plaatjes voor bij de plaatjes dus en géén boxset met de muzikale hoogtepunten. Een bijzondere aanpak, van een hoogst bijzonder label.

Geluid én beeld

Een label dat een forse catalogus uitbrengt, dat is geen alledaags verschijnsel. Een gewoon label is Raster-Noton dan ook niet. Het tooit zich niet voor niets met de ondertitel archiv für ton und nichtton. Geluid en beeld zijn voor oprichters en drijvende krachten Carsten – Alva Noto – Nicolai, Frank Bretschneider en Olaf – Byetone – Bender even belangrijk.

Concerten als exposities

Al vroeg worden releases van Raster-Noton dan ook vooral opgepikt door de wereld van de beeldende kunst. Concerten vinden in eerste instantie voornamelijk plaats in musea en galeries. Het label schrikt er niet voor terug al in de eerste jaren ook boeken uit te brengen als ware tentoonstellingscatalogi en de 20′ to 2000 cd-serie wordt aangekocht door het MoMA. Voor de vormgeving wint Raster-Noton meerdere prijzen.

Sociaal leven

Staalhard en snaarstrak jakkeren de beats en tot in de kleinste nuance getweakte pulsen door de extreem minimalistische toekomstmuziek die te boek is komen te staan als het Raster-Noton-idioom. Onmenselijk leek dat wellicht eveneens, maar allengs zoeken ook de ietwat streng kijkende artiesten (niet zelden gekleed in zwarte coltrui) meer het sociale leven van de club op. Schwung en kleur kruipen het RN-woordenboek binnen. Een beetje dan toch.

Statement

Met kaarsrechte lijnvoerig, een diagramstijl en een minimum aan tekst of uitleg bewijst Raster-Noton anders te zijn dan andere labels; alleen al visueel is het ijzersterke label-statement een kunstwerk op zichzelf. Wie door Source Book 1 bladert, merkt dat de meest gestripte stijl wat is losgelaten, maar nog steeds zijn RN-releases uit duizenden herkenbaar. Daarvoor hoef je ze niet eens te horen.

Voor je verder leest...

Wij doen ons best om onafhankelijke en volledig professionele journalistiek over de wereld van kunst en cultuur te brengen. Journalistiek die al heel veel mensen waarderen, omdat het op zo weinig plekken nog gebeurt. We kunnen daarmee doorgaan als jij lid wordt of ons steunt met een donatie. Die bijdrage komt ten goede aan de auteur, in dit geval Sven Schlijper-Karssenberg. Zo kan Cultuurpers blijven bestaan!

Bepaal onderaan zelf hoeveel je wilt bijdragen aan het werk van Sven Schlijper-Karssenberg.

Alles genummerd

Ook dit boek springt in zijn witte, onberispelijke glorie tevoorschijn. Drie kilo papier hebben de mannen uitgegeven, met daarin bijna elk catalogusnummer. Want, vergis je niet: bij Raster-Noton krijgen platen, ep’s, cd’s, singles en ook boeken, T-shirts en posters allemaal een volgnummer. Het boek dat menig telefoonboek in de schaduw stelt (zelf nummer r-n 175), is te lezen als een ode aan wat was, compleet met retrospectief interview met Max Dax voorin. Terugkijken blijft wat apart voor een vooruitstrevend, om niet te zeggen: futuristisch label.

Source Book 1 is bovendien tot de allerhoogste specificaties uitgevoerd wat betreft papier, druk en uitvoering van het foedraal. Het is zelfs op Japanse wijze gebonden; geen wonder dat het zo zwaar is. Modulair is de catalogus ook, wat betekent dat je de schroeven kunt losdraaien om te zijner tijd nieuwe pagina’s toe te voegen. Zodoende is alsnog voor een open einde gezorgd, gericht op de toekomst.

Swing

Aan het eind van de catalogus levert Raster-Noton een compilatie-cd mee. Daarop vind je niet alleen werk van gevierde namen die het label hebben vormgegeven. Ook nieuwere signings als Ueno Masaaki en Kyoka zijn present. Zoals gezegd: er verschijnt een blosje op de bleke wangen van Raster-Noton; er komt een swing in de heupen.

Bij de neus genomen

Toch vraag je je met alle strengheid en niets meer dan het meest basale aan visuele en sonische informatie onwillekeurig af of je niet bij de neus genomen wordt; of Raster-Noton in al zijn minimalisme misschien niet precies de kleren van de keizer toont? Wat is er mis met een gewoon popliedje met kop en staart en melodie plus tekst? Waarom kan er geen hoesontwerp dat naar het leven getekend is vanaf?

Plaatst Raster-Noton zich niet veel te ver van de bewoonde menselijke wereld om nog serieus impact te kunnen hebben, te kunnen beroeren? Of, is juist die afstand het unieke aspect dat het label zo ondoorgrondelijk en ongenaakbaar maakt? Na 20 jaar activiteit in ton und nicht-ton kan worden vastgesteld dat de beklijvende waarheid bij het laatste ligt. Raster-Noton heeft zich ontwikkeld tot vaste waarde en ijkpunt in de elektronische kwaliteitsmuziek waar op het scherpst van de snede digitaal minimalisme bedreven wordt. En daarin vind je zelfs een beetje progressie, zonder de kernwaarden te verloochenen.

Drietal voor de toekomst

Nu Source Book 1 (er volgen delen per artiest en over de tournees door de jaren heen) onafgesloten blijft, stel ik drie artiesten voor die moeiteloos tot de Raster-Noton-familie kunnen gaan behoren. In het kader van Raster-Noton op ietwat losse schroeven; wie weet, voeg je werk van dit drietal in de komende jaren wel toe aan het bronboek.

[bol_product_links block_id=”bol_58e4ce2e12942_selected-products” products=”1000004006511541,1000004005893672,1000004005014391,9200000041024758″ name=”rn” sub_id=”sven” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”600″ cols=”2″ show_bol_logo=”0″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”0″ admin_preview=”1″]

Raster-Noton. Source Book 1 verscheen op 17 maart 2017.