Michel van der Aa in de spotlights van Nieuw Amsterdams Peil

Michel van der Aa, Wende Snijders, persfoto Nieuw Amsterdams Peil

Donderdag 19 april staat de componist Michel van der Aa in de spotlights van Muziekgebouw aan ’t IJ. Het avontuurlijke Nieuw Amsterdams Peil speelt naast zijn eigen muziek ook door hem gekozen stukken van geestverwanten. Speciale gast is Wende Snijders, die samen met Van der Aa een aantal liederen componeerde. Zij soleert bovendien in de wereldpremière van de integrale cyclus For the time being.

Integratie film en muziek

Michel van der Aa (Oss, 1970) is een bijzonder succesvol componist. Hij laat graag de grenzen vervagen tussen pop en klassiek en won vele prijzen met baanbrekende multimediaprojecten. Hiermee treedt hij in de voetsporen van de goeddeels vergeten Sedje Hémon (1923-2011), die al in de jaren zestig muziek maakte vanuit haar schilderijen.

Bij Van der Aa gaat het veelal om een combinatie van filmbeelden, elektronica en muziek. Na een studie compositie maakte hij zich ook het filmen eigen. Hij trekt internationaal de aandacht omdat hij telkens nieuwe wegen weet te vinden.

Een eerste hoogtepunt was de kameropera One (2002), die hij componeerde voor de sopraan Barbara Hannigan. Hierin gaat zij live een dialoog aan met haar gefilmde alter ego, waarmee zij een onlosmakelijke eenheid vormt. In 2004 kreeg hij hiervoor de Matthijs Vermeulenprijs. Van der Aa ontwikkelde de techniek verder in de opera After Life (2006) waarin de hoofdpersonen hun gelukkigste herinnering herbeleven alvorens definitief te sterven.

Opera in 3D

In 2012 haalde Van der Aa het wereldnieuws met zijn 3D-opera Sunken Garden. Deze speelt zich af in een virtuele tuin waar de personages kunnen ontsnappen aan hun verantwoordelijkheden. Met behulp van een bril zag het publiek ‘een in 3D vormgegeven explosie van felgekleurde planten’. In zijn digitale liedcyclus The Book of Sand (2015) kan de luisteraar zelf zijn pad bepalen door drie verschillende filmlagen.

In 2016 ging Van der Aa weer een stapje verder in zijn opera Blank Out, over een vrouw die treurt om haar verdronken zoon. Hierin werkt hij nog intensiever 3D-technieken. Zo zien we de hoofdpersoon live ‘in gesprek’ gaan met haar driedimensionale evenbeeld, in door haarzelf ter plekke gemaakte beeld- en geluidsopnames.

Voor je verder leest...

Wij doen ons best om onafhankelijke en volledig professionele journalistiek over de wereld van kunst en cultuur te brengen. Journalistiek die al heel veel mensen waarderen, omdat het op zo weinig plekken nog gebeurt. We kunnen daarmee doorgaan als jij lid wordt of ons steunt met een donatie.
Bepaal onderaan zelf hoeveel je wilt bijdragen.

Onconventioneel

De onconventionele componeerhouding van Van der Aa wordt goed geïllustreerd door zijn keuze van de overige stukken. De IJslandse Anna Thorvaldsdottir weeft hypnotiserende klankstructuren, de Britse Anna Meredith schept juist radicaal pulserende muziek. Daarnaast klinkt volgens het persbericht ‘ruige, jazzy muziek’ van de Zwitser Dieter Amman. Tot slot is er een wereldpremière van de jonge Nederlandse componist Thomas Bensdorp. Diens The House of Breath #1 ‘bevat elementen van een abstracte docu-thriller’.

Kortom, dit spotlightportret levert beslist een spannend en afwisselende avond op. Woensdag 18 april is er een try-out in Amstelveen en na de première volgt een korte tournee.

Info en speellijst hier.